Škoda pozná svoju stratégiu na ďalšie desaťročie. Šéfovia sa vyjadrili aj k snahám konkurovať superlacnej Dacii

  • Prerod úspešnej automobilky na ďalšieho low-cost výrobcu zatiaľ nehrozí
  • Každý model by ale mal byť dostupný aj v základnej výbave, ktorá tvoju peňaženku príliš nezaťaží
Škoda / Dacia
  • Prerod úspešnej automobilky na ďalšieho low-cost výrobcu zatiaľ nehrozí
  • Každý model by ale mal byť dostupný aj v základnej výbave, ktorá tvoju peňaženku príliš nezaťaží

Hoci nemecký Volkswagen ovláda Škodu už od 90. rokov minulého tisícročia a toto spojenie z nej určite spravilo automobilku schopnú konkurovať celosvetovo, v susednej Českej republike ide stále o citlivú tému. 

Na internetových fórach môžeš naraziť na teórie o tom, ako VW Škodovku zámerne drží pod krkom, aby Octavia nekradla predaje Golfu a manažment vraj starostlivo „obmedzuje“ ponuku motorov, výbavy či nových technológií v prospech materskej značky. 

Podklady samozrejme obvykle chýbajú, no každá správa o tom, kam vlastne firma z Mladej Boleslavi bude smerovať, vždy vyvolávajú pozornosť. Web AutoForum.cz sa rozhodol budúcnosť Škody rozkľúčovať a zozbierať čo najviac potvrdených informácií. 

Passat so Superbom si rozdelia trh

Šokujúca správa prišla už minulý rok zo segmentu D (stredná trieda). Zámerom koncernu je očividne ukončenie bratrovražedného súboja Passatu so Superbom, o ktorom sa špekulovalo už dlho. Oba modely budú podľa Motor1 pokračovať, no Passat už len ako drahšie a prémiovejšie kombi cenovo situované niekde do pozície  dnešného Arteonu. Slovákov môže tešiť, že sa bude vyrábať v Bratislave.

Toto zemetrasenie na trhu príde v roku 2023. Dôvodom sú po vyše 50 rokoch klesajúce predaje ikonického manažérskeho sedanu a stúpajúci záujem o SUV-čka či elektromobily. Tie už môžu prinášať úplne iné a praktickejšie tvary, kedže inžinierov nelimituje umiestnenie veľkého motora vpredu. 

zdroj: Skoda.cz, VW.de

Superb zostane v oboch karosárskych verziách, no bude lacnejší a orientovaný na náš stredoeurópsky trh, prípadne Rusko, Čínu zvyšok Ázie, kde sú sedany stále extrémne populárne.

Práve slovo „lacnejší“ opäť prilieva olej do ohňa facebookových diskusií za našimi hraniciami. 

Škoda vraj nebude konkurent pre Daciu

Medzi automobilovými nadšencami stále žije vyhlásenie dnes už bývalého šéfa produktovej stratégie VW Michaela Josta z roku 2019. Ten pre Automobilwoche.de hovoril o jasnom delení pozícií koncernových značiek Volkswagen, Seat a Škoda.

Španielsky Seat mal opäť prinášať emotívne až športové vozidlá a konkurovať napríklad Alfe Romeo, čo nakoniec realita a modely ako Ateca Cupra alebo Formentor len potvrdzujú. 

U Škody naopak sľuboval vyhodiť najprémiovejšie prvky zameriavať sa na lacnejších rivalov ako je „Hyundai, Kia a Dacia“, citovali ho nemecké a dodnes aj väčšina českých médií.

zdroj: Skoda.com

Už hádzanie Hyundaiu a Kie, ktoré sa plne etablovali na európskom trhu a modelmi i30 či Ceed mieria priamo na najpredávanejšie auto v Nemecku, Volkswagen Golf, so stále extrémne lacnou Daciou, prináša nejedno zdvihnuté obočie. 

A hoci Škoda pred pár týždňami prestavila úplne nové SUV Kushaq, ktoré bude jedným zo štyroch SUV-čok zameraných výhradne na indický trh, prípadne plánuje rozširovať svoje aktivity v Rusku a severnej Afrike (Maroko, Alžírsko, Egypt), žiadny útok na Daciu Sandero sa, minimálne v Európe, podľa všetkého nechystá. 

Nový boss Škody Thomas Schäfer aj šéf predaja VW Christian Dahlheim súhlasia so súbojom s francúzskymi a kórejskými automobilkami, porovnávanie s Daciou ale podľa nich nemá reálny základ. Nezávisle na tom, že VW v koncerne podobne lacného výrobcu nemá: „Toto porovnenie nemáme radi. Nechceme, aby Škoda prenikala do teritória Dacie,“ povedal Dahlheim priamo pre Autonews.

Thomas Schäffer
zdroj: Skoda.com

Lacné Škodovky populárne v Česku aj na Slovensku tu ale budú

Stratégia ponúkať lacné automobily tu však bude. Podľa Schäfera ale skôr v podobe, kedy každý automobil, vrátane novej Fabie, vyrobia okrem klasickej aj v čo najviac low-cost verzii. Ak ale chceš a môžeš, priplatíš si za lepšiu. 

A aký je jeho plán na ďalšie roky? Od základov vyvinutý plný elektromobil (nie len hybrid) s veľkosťou dnešnej Škody Octavie iV by mal prísť v polovici tejto dekády (teda niekedy okolo roku 2025).

Práve Octavia je pre značku najpredávanejším modelom. Vlani sa jej predalo vyše štvrť milióna kusov, kým lacnejšia Fabia ledva preliezla sto tisíc. Populárnejšie sú tak aj SUV- čka Karoq (137-tisíc), Kodiaq (131-tisíc) či Kamiq (128-tisíc predaných kusov). Suberb si v roku 2020 osvojilo 86-tisíc vodičov. 

Schäfer kvôli stúpajúcej popularite SUV a elektromobilov sľubuje aj minimálne jeden model menší ako je Enyaq iV. Najprv však bude treba otočiť nepriaznivý trend kvôli pandémii koronavírusu, keď celkové predaje oproti roku 2019 poklesli o 19 % na približne 1 004 800 dodaných vozidiel. Prevádzkový zisk Škodovky sa prepadol o vyše polovicu. 

Zdroje: Automobilwoche.de, Mobil1.de, Skoda.com, autoforum.cz

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK