Skupinka nadšencov retra založila značku Renové, prostredníctvom ktorej reštaurujú nábytok z minulého storočia

  • Keď sa zo zberateľskej vášne stane biznis. Tak sa dá opísať cesta šikovných Slovákov, ktorí dávajú do pozornosti nábytok a doplnky z minulého storočia. Robia to tak, že ich pretvárajú tak, aby zapadli aj do moderných domácností. Ich hlavným cieľom je dokázať, že takéto výrobky majú nielen historickú hodnotu, ale aj sú aj kvalitné a dokážu slúžiť mnoho rokov.
ren8-horz
Renové
  • Keď sa zo zberateľskej vášne stane biznis. Tak sa dá opísať cesta šikovných Slovákov, ktorí dávajú do pozornosti nábytok a doplnky z minulého storočia. Robia to tak, že ich pretvárajú tak, aby zapadli aj do moderných domácností. Ich hlavným cieľom je dokázať, že takéto výrobky majú nielen historickú hodnotu, ale aj sú aj kvalitné a dokážu slúžiť mnoho rokov.

Vaša značka Renové existuje už od januára tohto roku. Kto tvorí váš tím?

Pevný tím tvorím ja, priateľova mama Eva, ktorá ma povzbudila, aby som túto svoju myšlienku zrealizovala, a reštaurátor Roman. Spolupracujeme s osvedčenými čalúnnikmi a podľa potreby oslovujeme rôznych ľudí.

Pod touto značkou zbierate a predávate československý nábytok z minulého storočia. Ako sa začala táto zberateľská vášeň?

Vždy som mala slabosť pre retro nábytok a doplnky, ale aj módu, hudbu, fotografiu. Staré veci ma oslovovali vždy viac ako súčasná ponuka. To možno súviselo aj s tým, že som vyrastala v 90-tych rokoch, z ktorých si pamätám skôr veľa nevkusných interiérov. :) Mať obchod s retro nábytkom bol taký môj vzdialený sen, no chýbala mi odvaha. Úplne prvé veci v našej ponuke boli tie, ktoré som za tie roky nahromadila u seba doma.


Kde väčšinou zvyknete hľadať takéto retro kúsky?

Burzy a starožitníctva boli vždy moje obľúbené miesta. Zakaždým som si odtiaľ odniesla hoc len nejakú drobnosť. Lákal ma ten pocit objavovania a nachádzania „pokladov“. To mám na tejto práci stále najradšej. S celým projektom však prichádza aj kopec iných povinností a na hľadanie nových vecí je stále menej času. Postupne sa však okolo nás vytvorila sieť dodávateľov, takže tie veci si už často hľadajú nás, čo je úplne super. Už sa ale snažíme viac zameriavať na výnimočnejšie kúsky, lebo miesto na skladovanie bohužiaľ nie je nekonečné. Nie je dobré sa tým úplne zahádzať, lebo človek rýchlo stratí prehľad.

Starý nábytok aj reštaurujete na objednávku. Ako prebieha tento proces?

V ponuke máme nábytky v pôvodnom stave, ktoré si môže dať zákazník zrenovovať podľa svojich predstáv. Ponúkali sme aj možnosť renovácie vlastného nábytku, no keďže máme sklady plné krásnych vecí, na ktoré nám neostával takmer žiaden čas, tak sme sa rozhodli, že postupne už budeme renovovať iba veci z našej ponuky. Najskôr zistíme, či a akú ma zákazník predstavu a vypracujeme približnú cenovú kalkuláciu. V ponuke máme aj krásne a kvalitné čalúnnické látky, radi pomôžeme s výberom tej správnej. Keďže sú to staré nábytky, tak nikdy presne neviete, aké prekvapenia čakajú reštaurátora či čalúnnika pri ich rozoberaní. Preto je niekedy ťažké určiť presnú cenu renovácie dopredu, už si na to dávame väčší pozor.

Čo je práve na retro československom nábytku a doplnkoch podľa vás výnimočné v porovnaní s tými súčasnými?

Majú dušu. Samozrejme, je to veľmi subjektívne, no osobne si myslím, že v minulosti sa nábytky vyrábali precíznejšie, s väčším dôrazom na detail. Používali sa kvalitné materiály. Je to až neuveriteľné, že napríklad kreslo má aj po 60-tich rokoch stabilnú konštrukciu a po renovácii dreva a výmene čalúnu vyzerá ako nové a môže ďalej slúžiť. To je pri súčasných nábytkoch skôr zriedkavý jav.

Z dizajnérskeho hľadiska to boli veci veľmi nadčasové. Svedčí o tom aj fakt, že doteraz sa dizajnéri pri svojich návrhoch vracajú do minulosti. Zároveň sa mi páči, že rozprávajú príbehy, môžete si predstavovať, akému človeku asi patrili. Raz náš reštaurátor úplnou náhodou pri rozoberaní starého kresla natrafil na malý odznak s nápisom v hebrejčine. Dali sme si to preložiť, stálo tam „pamätaj“. Zrazu to bolo čosi viac, ako len obyčajné staré kreslo.


Dnes žijeme v technologickej dobe, kedy sa ľudia snažia zariadiť si interiér čo najmodernejšie. Myslíte si, že retro v domácnosti stráca pre ľudí význam?

Práve naopak, myslím si, že ľudia stále viac vyhľadávajú retro dizajn. Nie sme zástancami toho, ak je interiér kompletne zariadený v retro štýle, no nejaký zaujímavý solitér, či už je to kresielko, komoda či svietidlo sa bude výborne vynímať v modernom čistom priestore. Určite je treba mať pre to cit a neprehnať to. „Menej je viac“ je zlaté pravidlo, ktorého sa treba držať (všeobecne, nielen v dizajne).

Okrem nábytku predávate aj hodiny, lampy či rôzne doplnky. Vedeli by ste z nich spomenúť tie, na ktoré ste najviac hrdí, resp. majú najväčšiu hodnotu?

Najvzácnejšie sú kúsky, o ktorých vieme, že sa nám ich už možno nepodarí zohnať znova. Pred časom sa k nám napríklad dostal starý optotyp z očnej ambulancie, ktorý si mnohí pamätáme z detstva. Najskôr sme netušili, či oň vôbec bude záujem, no bol preč prakticky hneď a doteraz máme niekoľko rezervácií na ďalšie. Niežeby si chcel niekto na ňom testovať zrak, no poslúži ako veľmi originálne svietidlo a mať niečo také doma je lákavé.

Veľmi vzácne sú tiež lampy z ÚĽUV série. Základ je drevený podstavec, na ktorom je položené robustné tienidlo z mliečneho skla. Veľa sa ich nezachovalo, pretože tie tienidlá sa rokmi porozbíjali. Nám sa práve jednu podarilo zohnať, no uvažujeme že si ju asi radšej necháme. :)

Z akých konkrétnych rokov minulého storočia pochádzajú vaše produkty?

Väčšína vecí je od 50-tych až 80-tych. Nájdu sa u nás aj staré Thonetky zo začiatku storočia, no je to skôr výnimka. Najmladšie sú niektoré modely hodín Pragotron zo začiatku 90-tych rokov.

Je potrebné takýto nábytok a doplnky vzhľadom na ich vek aj špeciálne uchovávať?

Asi o nič špeciálnejšie, ako sa treba starať o každý nábytok, aby nám slúžil čo najdlhšie. Podľa povrchovej úpravy dreva napríklad našim zákazníkom odporúčame prípravky na ošetrovanie/leštenie, ktoré sa nám osvedčili a vieme, že drevo neznehodnotia.

zdroj: Renové

Kto väčšinou prejavuje záujem o vaše produkty?

Máme veľa zákazníkov, ktorí si tie veci pamätajú z detstva či mladosti a majú pre nich emocionálnu hodnotu, pretože im pripomínajú rodičov či starých rodičov. Potom sú to mladí ľudia, ktorých tie veci oslovujú skôr dizajnom a páči sa im ich spojenie s moderným interiérom. Obracajú sa na nás aj architekti, ktorí hľadajú pre svojich zákazníkov nejaké zaujímavé kúsky. Je ale veľa ľudí, ktorým až príliš  pripomínajú dobu, na ktorú z pochopiteľných dôvodov neradi spomínajú, čo absolútne chápeme.

Ako by ste sa s vašou značkou chceli ďalej vyvíjať?

Nemyslím si, že by sme mali nejaké konkrétne plány. Najskôr to asi necháme žiť svojim životom a uvidíme, kam nás to zavedie.

zdroj: Renové

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá