Skúsili ísť do Chorvátska k moru na luxusnom elektromobile. Nabíjanie bolo drahšie ako benzín či nafta

  • Nemecký magazín sa rozhodol elektromobil otestovať na ceste k moru, akú možno absolvuješ už toto leto
  • Problémom boli nefunkčné nabíjacie stojany v zahraničí a prekvapivo pomalé nabíjanie
  • V porovnaní s klasickými autom na benzín ťa dokonca cesta môže vyjsť oveľa drahšie
  • Nemecký magazín sa rozhodol elektromobil otestovať na ceste k moru, akú možno absolvuješ už toto leto
  • Problémom boli nefunkčné nabíjacie stojany v zahraničí a prekvapivo pomalé nabíjanie
  • V porovnaní s klasickými autom na benzín ťa dokonca cesta môže vyjsť oveľa drahšie

Odporcovia elektromobilov majú v zálohe hneď niekoľko argumentov, prečo by takéto vozidlo (zatiaľ) nechceli vo svojej garáži. Obvykle menujú vysokú nákupnú cenu, vyššie riziko požiaru, problematickú životnosť batérií, kontroverzný dizajn prísne podriadený aerodynamike a najmä nedostatočný dojazd.

V technických parametroch sa síce vždy dozvieš, koľko kilometrov ktorý elektromobil na jedno nabitie prejde, tento údaj však môže byť iba veľmi orientačný. Čísla na prístrojovom paneli poklesnú vždy, keď si zapneš kúrenie alebo klimatizáciu a jazda na diaľnici vyššími rýchlosťami je pre napätie v batérii doslova vraždou. 

Ľahko môžeš oponovať, že elektrické vozidlá patria len do mesta a na cestu z Bratislavy do Košíc si pravdepodobne vyberieš benzín či naftu. Viaceré štáty však uvažujú nad tým, že predaj áut so spaľovacími motormi úplne zakážu, takže v ponuke showroomov už nič iné nezostane. Ťažko tiež predpokladať, že väčšina Slovákov bude mať dostatok peňazí na to, aby vlastnila dve či viac novších áut. 

Z Bratislavy do Košíc či na dovolenku do Chorvátska

Každý majiteľ elektromobilu u nás pravdepodobne pozná diaľničné odpočívadlo Budča pri Zvolene, ktoré je častou zastávkou na dobíjanie pri ceste do Tatier a na východ republiky. Pokiaľ nájdeš voľný stojan, krátka pauza na kávu ti pomôže doraziť až do cieľa.

Väčší problém ale môže znamenať výlet do zahraničia. Nemecký magazín Focus.de sa rozhodol tradičnú dovolenkovú cestu z Mníchova do chorvátskeho Záhrebu absolvovať elektromobilom Porsche Taycan. Športové GT-čko by malo byť na dlhé diaľničné presuny ideálne, hoci výrobca pri konkrétnom modeli uvádza 484-kilometrový dojazd a Google Maps hovoria o takmer 600 km dlhej trase. 

Je jasné, že bez zastavenia sa takáto cesta nepodarí. Nebolo však len jedno. Už po štarte v centre hlavného mesta palubný počítač odhadoval, že 280-kilowattový (380 koní) Taycan bude potrebovať zásuvku po približne 338 kilometroch. Novinári si však pre Porsche pripravili podraz v podobe nemeckej diaľnice s neobmedzenou maximálkou, takže v niektorých úsekoch cestovali rýchlosťou aj 150 až 190 km/h.

zdroj: Porsche.com

Nečudo teda, že prvé nabíjanie malo prísť už po necelých 200 kilometroch jazdy. V prvej lokalite bohužiaľ Focus.de prekvapila nabíjacia stanica, ktorá kvôli pandémii koronavírusu nebola v prevádzke. Kým s benzínovým alebo naftovým autom by si pravdepodobne ihneď našiel inú čerpačku, stojan s elektrinou si vyžadoval dlhšie pátranie v mapách. 

Pri druhej zastávke zas stojan začal nabíjať až na šiesty pokus po vyskúšaní rôznych nabíjacích kariet. Možnosť zaplatiť za nabíjanie vlastnou kreditkou ako v obchode totiž ani v roku 2021 nie je samozrejmosťou.

Obvykle si do mobilu potrebuješ stiahnuť špeciálnu aplikáciu, zaregistrovať účet alebo dokonca nechať vopred poslať špeciálnu kartu od konkrétneho prevádzkovateľa. V tvojej domácej krajine to možno zvládneš za jeden večer z pohodlia obývačky, no naplánovať takto cestu cez minimálne 4 krajiny rozhodne nie je žiadna zábava. 

Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM
Čítaj ďalej po zakúpení predplatného

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Zdroj: Focus.de

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK