SKVELÁ SPRÁVA: Dožívať sa 100 rokov nebude nič výnimočné. Odborníci: Musíš správne nastaviť telo aj myseľ

  • Popracovať na svojom tele i myslení sa ti zaručene zíde
  • Ak chceš dlho žiť a byť fit, inšpiruj sa týmito tipmi
zdravý životný štýl
Unsplash/ Marisa Howenstine, Unsplash/ Jared Rice
  • Popracovať na svojom tele i myslení sa ti zaručene zíde
  • Ak chceš dlho žiť a byť fit, inšpiruj sa týmito tipmi

Podľa OSN bude okolo roku 2050 úplne bežné dožívať sa sto rokov a túto vekovú hranicu dosiahne vyše 20 % obyvateľstva, uvádza TA3. Táto veková hranica sa pre mnohých javí ako nereálna. Napriek tomu, odborníci tvrdia, že dožiť sa stovky nie je až tak nemožné. Podstatné je podľa ich slov nastavenie tela a mysle. Dopomôcť by mali tieto kroky:

Mysli pozitívne

Pozitívne myslenie má mnoho výhod, vrátane zníženia stresu, zlepšenej imunity a nižšieho rizika srdcových chorôb. Štúdie ukazujú, že to, ako vnímaš starnutie a náš život ako celok, ovplyvňuje aj dlhovekosť.

Štúdia z roku 2019 zistila, že pozitívne myslenie môže mať za následok predĺženie života o 11 – 15 % a väčšiu pravdepodobnosť, že sa dožiješ 85 rokov a viac. Tento efekt zostal po kontrole ďalších faktorov, ako je vek, pohlavie, príjem, depresia a zdravotný stav.

Smiech je cesta

K pozitívnym myšlienkam bezprostredne patrí aj úsmev na tvári. Viaceré štúdie uvádzajú, že smiech je liek. Posilňuje imunitný systém, zlepšuje náladu, zmierňuje bolesť a chráni nás pred škodlivými účinkami stresu. Nič nefunguje rýchlejšie ani spoľahlivejšie, aby sa naša myseľ a telo dostali do rovnováhy, ako dobre sa zasmiať, uvádza portál Help Guide a predstavuje výhody, ktoré so smiechom prichádzajú:

  • Dobrý a výdatný smiech zmierňuje fyzické napätie. Stres a svaly zostanú uvoľnené až 45 minút po tom.
  • Smiech znižuje stresové hormóny a zvyšuje imunitné bunky a protilátky bojujúce proti infekciám, čím zlepšuje odolnosť voči chorobám.
  • Uvoľňuje v tele endorfíny, prirodzené chemikálie, ktoré sa v nich cítia dobre. Endorfíny podporujú celkový pocit pohody a dokonca môžu dočasne zmierniť bolesť.
  • Zlepšuje funkciu ciev a zvyšuje prietok krvi, čo môže chrániť pred infarktom a inými kardiovaskulárnymi problémami.
  • Nič nerozptýli hnev a konflikty rýchlejšie ako spoločný smiech.
  • Štúdia v Nórsku zistila, že ľudia so silným zmyslom pre humor prežili tých, ktorí sa toľko nesmejú. Rozdiel bol obzvlášť výrazný u tých, ktorí bojujú s rakovinou.

zdroj: Unsplash/Priscilla Du Preez

Mozgová kondícia ako základ

Jednou z najčastejších obáv pri starnutí je, že mozog nám prestane fungovať ako má. Na mozgovej kondícii je však nutné pracovať. 

Tréning mozgu sa stáva trendom. Existujú formálne kurzy, webové stránky a knihy ako vycvičiť mozog, aby pracoval lepšie a rýchlejšie. TA3 píše, že lekári odporúčajú lúštiť krížovky, veľa čítať, prípadne hrať logické hry.

Rozhoduj sám za seba

Koľko rozhodnutí si už prehodnotil kvôli s tým, čo by na to „povedali druhí“? Popravde, ako uvádza aj portál Lifehack, asi nič by ťa nemalo trápiť menej ako toto. Ži svoj vlastný život, pretože ho nežiješ pre nikoho iného ako pre seba. Na konci dňa ostane každý so svojimi myšlienkami sám, ži preto tak, aby si bol so svojím životom spokojný ty sám. 

Zdravý životný štýl  

Nedávna štúdia publikovaná v britskom časopise The Lancet zistila, že nesprávna strava vedie k jednému z piatich úmrtí. Môže to tiež viesť k problémom, ako je vysoký krvný tlak a cukrovka.

Ďalším krokom k zdravému životnému štýlu je pohyb. Je úplne nevyhnutné vyhradiť si čas na cvičenie. Štúdia National Cancer Institute (NCI) zistila, že len malé množstvo denného cvičenia môže predĺžiť dĺžku života až o 4,5 roka.

Fyzická aktivita ukázala, že pomáha udržiavať zdravú telesnú hmotnosť, udržiavať zdravé kosti, svaly a kĺby, podporuje psychickú pohodu a znižuje riziko niektorých chorôb, vrátane niektorých druhov rakoviny, uvádza NCI.

zdroj: Pixabay/ StockSnap

Obmedz konzumáciu alkoholu

Niektorým pri strese pomôže prechádzka so psom, iným telefonát s blízkym, ďalší zas v strese siahajú po poháriku. Ako však ukazuje štúdia, ide o veľmi zlý nápad, nakoľko nadmerné požívanie alkoholu zvyšuje náchylnosť na infekcie.

Chcel by si pracovať ako digitálny nomád?

Ak si teda sem-tam nejaký pohárik dopraješ, pi hlavne v tomto období s mierou.

Zahoď cigarety

Dôvodov, prečo to spraviť, sú stovky, avšak postačiť by ti mal už len tento jediný – viaceré štúdie, okrem iných aj táto, dokázali, že u fajčiarov je riziko chytenia nejakej infekcie vyššie, než u ľudí, ktorí sú nefajčiarmi. Rovnaká štúdia tiež potvrdila, že v prípade nejakého pľúcneho ochorenia je u nich priebeh oveľa ťažší.

Zdroje: archív Startitup, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, ncbi.nlm.nih.gov, cancer.gov, thelancet.com, ta3.com, lifehack.org, helpguide.org, pnas.org

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK