Slováci menia nákupné zvyky: E-shopy lámu rekordy, rástli o desiatky %
- Slováci si online nákupy obľubujú čoraz viac
- V lete rástol obrat e-shopov o pätinu
- Najväčší boom zažívajú potraviny a zdravý životný štýl
- Slováci si online nákupy obľubujú čoraz viac
- V lete rástol obrat e-shopov o pätinu
- Najväčší boom zažívajú potraviny a zdravý životný štýl
Slovenské online obchody zaznamenali v letných mesiacoch výrazný nárast objednávok aj obratu. Podľa dát spoločnosti Shoptet, ktorá prevádzkuje viac ako 7 600 e-shopov, dosiahol celkový obrat 142 miliónov eur, čo predstavuje medziročný nárast o 22 % oproti 116 miliónom eur v rovnakom období minulého roka.
Počet objednávok vzrástol o 18 % na viac ako 1,5 milióna a priemerná hodnota objednávky dosiahla 93,27 eura.
Slováci čoraz viac nakupujú potraviny online
„V porovnaní s rokom 2024 posilnil segment potravín až o 53 %. Slováci si tento spôsob nákupu obľubujú čoraz viac, služby v tejto oblasti pribúdajú a zvyšuje sa ich kvalita,“ uviedla Mária Auxtová, Country Lead pre Slovensko v Shoptete. Eurostat však ukazuje, že Slováci stále nakupujú potraviny online menej ako v iných krajinách, čo naznačuje potenciál ďalšieho rastu.
Výrazný nárast zaznamenala aj kategória zdravia a zdravotných potrieb (+36 %) a parfumov a kozmetiky (+27 %). „Záujem o špecializované prípravky, ako japonskú kozmetiku, prípravky z kozieho mlieka či vegánske a bio výrobky, rastie, pričom internetový predaj je pre tieto značky ideálny,“ dodala Auxtová. Medziročne vzrástol aj predaj potrieb pre zvieratá o 24 % a elektroniky o 21 %.
Naopak, segment zábavy zaznamenal pokles o 15 %, čo môže súvisieť s úsporami spotrebiteľov v tejto oblasti. „Zatiaľ ide o jednorazovú odchýlku, uvidíme, aké budú trendy v ďalších mesiacoch,“ uzavrela Auxtová.
ChatGPT pomáha s výberom produktov
Ako sme informovali v predchádzajúcom článku, OpenAI v máji tohto roku pridala do ChatGPT novú funkciu, ktorá zjednodušuje online nakupovanie. Chatbot dokáže vyhľadávať produkty, porovnávať ich a odporúčať tie najvhodnejšie podľa preferencií používateľa. Funkcia je dostupná pre všetkých, aj bez prihlásenia, a odporúčania vychádzajú z recenzií z rôznych online zdrojov.
Na rozdiel od služby Google Nákupy ChatGPT nezobrazuje reklamy. Výsledky teda nie sú platené, ale založené na relevantnosti.
Používatelia môžu ovplyvniť, z ktorých portálov chce ChatGPT čerpať hodnotenia, napríklad aj z fóra Reddit. Samotný nákup sa uskutoční mimo aplikácie – po kliknutí na produkt sa používateľ presmeruje na stránku predajcu.
Funkcia sa testuje v štyroch kategóriách: elektronika, móda, domáce potreby a kozmetika. Ide teda o segmenty, ktoré sú v online priestore mimoriadne obľúbené, čo potvrdzujú aj dáta spoločnosti Shoptet o raste slovenských e-shopov.
Novinka tak predstavuje ďalší krok v prepojení umelej inteligencie a elektronického obchodu – oblasť, ktorá podľa všetkého bude v nasledujúcich rokoch ešte dynamickejšie rásť.
Čítaj viac z kategórie: Ekonomika
Zdroj: startitup.sk