Slováci musia na nové auto čakať aj 8 mesiacov. Automobilky rok 2022 poriadne potrápi, zhodujú sa analytici

  • Predpovede na tento rok pre automobilový sektor nie sú optimistické, ukázala analýza
  • Automotive sektor zápasí s nedostatkom viacerých potrebných surovín, ako je horčík, železo, meď, uhlie a guma
automobilka práca
Výroba automobilov, ilustračná snímka, TASR/Lukáš Grinaj
  • Predpovede na tento rok pre automobilový sektor nie sú optimistické, ukázala analýza
  • Automotive sektor zápasí s nedostatkom viacerých potrebných surovín, ako je horčík, železo, meď, uhlie a guma

Predpovede na tento rok pre automobilový sektor nie sú optimistické. Podľa analýzy nadnárodnej spoločnosti Expense Reduction Analysts, problémy budú mať nielen firmy z automotive sektora a naň naviazaných odvetví, ale v podstate každá spoločnosť, ktorá mobilitu potrebuje.

Pri súčasnom nastavení trhu je nevyhnutné, aby firmy kontrolovali dodacie lehoty nových vozidiel s predstihom a častejšie tiež konzultovali s dodávateľom alebo dodávateľmi zmenené podmienky,“ uviedol odborník Expense Reduction Analysts Juraj Janči.

Lepšie to nebude

Automobilky majú za sebou ďalší ťažký rok. Kým v roku 2020 protipandemické opatrenia krajín odstavili ich výrobu na viac ako pol roka, vlani bojovali s problémami s logistikou a najmä nedostatkom čipov a polovodičov.

Obrovské problémy, spôsobené nedostatkom elektronických komponentov, nie sú jediné, s ktorými sa musí automobilový priemysel v súčasnosti vysporiadať. Existujú ďalšie problémy, dokonca opakovane v niekoľkých hodnotových reťazcoch, ktoré ovplyvňujú tento sektor,“ doplnil executive partner spoločnosti Expense Reduction Analysts Henk Postmus.

Automotive sektor zápasí s nedostatkom viacerých potrebných surovín, ako je horčík, železo, meď, uhlie a guma. „Problémom sú aj zvýšené náklady na palivo a tiež na námornú dopravu, ktorá je nosným dopravným prostriedkom pre automotive sektor,“ dodal Janči, podľa ktorého nepomáha ani energetická kríza s historicky najvyššími nákladmi na energie.

Na autá sa čaká mesiace

Čakacie lehoty na nové vozidlá sú dnes podľa neho veľkým problémom. „Lokálne zásoby sú prakticky vypredané, a to pri všetkých značkách. Dodacie lehoty sa stále predlžujú, minimum je 6 až 8 mesiacov,“ konštatoval Janči.

Obdobne je to v prípade potreby náhradných a nájomných vozidiel. „Poskytovatelia prenájmov nedokážu rozšíriť alebo obnoviť svoje vozové parky v dôsledku oneskorení v dodávkach nových vozidiel resp. ich nedostatku,“ uzavrel Postmus.

Nadnárodná spoločnosť Expense Reduction Analysts patrí k špecialistom v riadení a optimalizácii nákladov firiem. Svoje služby poskytuje pre firmy vo výrobe, automobilovom sektore, stavebníctve a inžinieringu, doprave a logistike, veľkoobchode a maloobchode, stravovacích službách, bankovníctve a finančných službách, v sektore vzdelávania, zdravotníctve a sociálnej starostlivosti, pre neziskové organizácie, verejný sektor aj profesionálne služby – outsourcing.

Zdroj: SITA

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie