Slováci neprestávajú čítať. Pozreli sme sa, ako sa darí slovenským vydavateľstvám

  • Hoci by sa mohlo zdať, že tradičné knihy sú na ústupe, ešte stále majú veľkú základňu fanúšikov
  • My sme sa pozreli na tržby slovenských najväčších vydavateľstiev a na to, ako sa im v súčasnosti darí
zdroj: Unsplash
  • Hoci by sa mohlo zdať, že tradičné knihy sú na ústupe, ešte stále majú veľkú základňu fanúšikov
  • My sme sa pozreli na tržby slovenských najväčších vydavateľstiev a na to, ako sa im v súčasnosti darí

E-knihy sa pomaly dostávajú ku každému milovníkovi kníh. Sú šikovnou náhradou tvrdých väzieb a najlepšie poslúžia počas dovolenky, kedy nemusíš so sebou ťahať kilogramy navyše. Sú lacnejšie, neplatíš pri nich poštovné.

Stále je však dostatok tých, ktorí milujú vôňu nového papiera, šušťanie stránok a pôvabné obaly. Či si už fanúšikom jedného alebo druhého variantu, určite si zvedavý, ako sa v súčasnosti (kedy sa hovorí, že ľudia jednoducho prestávajú čítať) darí najväčším slovenským vydavateľstvám. My sme sa na to pozreli bližšie.

Ikar

Snáď najznámejším vydavateľským domom na Slovensku je Ikar. Na knižnom trhu pôsobí už od roku 1990, kedy ho založili spolu desiati akcionári a hoci spočiatku slovenskí čitatelia (predovšetkým čitateľky) obľubovali domácich autorov, Ikar im neskôr ponúkol aj množstvo bestsellerov zo zahraničia.

Dnes si vedie štatistiky miliónov predaných kníh a tisícok titulov a spoločnosť má pod sebou viac ako tri stovky vydavateľov. Autori, ktorými sa Ikar môže pochváliť, sú medzi čitateľmi hviezdami – Jozef Banáš, Jozef Karika, Kristína Farkašová, Táňa Keleová Vasilková a ďalší.

„Za obdobie od vzniku a pôsobenia Ikaru na knižnom trhu sme vydali vyše 5 400 titulov domácich aj zahraničných autorov, z ktorých sme dovedna predali viac ako 27,5 milióna výtlačkov. Postupne sme naše aktivity rozšírili na čitateľský Media klub  a na veľkoobchodnú činnosť, ktorú neustále modernizujeme, zdokonaľujeme a rozširujeme portfólio distribuovaných kníh,” píše vydavateľstvo na svojom webe.

Rok 2017 spoločnosť uzavrela s tržbami vo výške 17,73 milióna eur a čistým ziskom približne 220-tisíc eur. Na čele spoločnosti v súčasnosti stojí generálna manažérka Gabriela Belopotocká a výkonnou riaditeľkou je Valéria Malíková. Ikar v online svete pôsobí na eshope bux.sk.

Albatros

Vydavateľstvo Albatros Media vzniklo na Slovensku v roku 2011 po hlavičkou českej materskej firmy. V súčasnosti u nás ponúka portfólio titulov spod 15 samostatných nakladateľstiev aj samostatnú službu distri.sk, ktorá je knižnou a distribučnou sieťou.

Ako dnes už každý očakáva, vydáva tradičné knihy, eknihy, audioknihy (aj v spolupráci s Českou televíziou) a to všetko v rámci rozmanitých žánrov. Albatros založil dva knižné kluby, ktorými sa snaží navrátiť deti k čítaniu – Klub mladých čitateľov a Knižný klub Fragment. Podľa dostupných informácií, si spoločnosť za rok 2017 na svoj účet pripísala zisk 173-tisíc eur a celkové tržby vo výške 4,65 milióna eur.

Slovart

Medzi poklady vydavateľstva Slovart, ktoré na slovenskom knižnom trhu funguje od roku 1991, určite patrí náš najlepší autor dramatických scén, Dominik Dán.Tak, ako všetky vydavateľstvá, aj toto chce svojim čitateľom prinášať komplexný zážitok z obsahu príbehu ako aj vizuálnej stránky publikácie.

„Špeciálnou oblasťou činnosti nášho vydavateľstva je dovoz kníh v cudzích jazykoch, najmä v angličtine. Sústreďujeme sa na výtvarné umenie, fotografiu, architektúru, grafický aj interiérový dizajn, ale v ponuke máme aj klasickú a súčasnú beletriu, science fiction a fantasy,“ približuje vydavateľstvo.

Od roku 1995 vydavateľstvo pôsobí aj na českom trhu a knihy vydáva aj v poľštine. Zaujímavosťou je, že za jednu z priorít si vydavateľstvo kladie vývoz pôvodných slovenských umeleckých kníh do zahraničia a spolupracuje so zahraničnými partnermi v Európe a vo svete, pričom knihy zo Slovartu si môžu kúpiť zákazníci cez Amazon po celom svete. Zabezpečujú zároveň predaj práv na knihy našich autorov do zahraničia a vydanie ich titulov v iných jazykoch. Tržby minulý rok (2018) prekonali 6,73 milióna eur, z čoho čistý zisk tvoril približne 156-tisíc.

Tatran

Ak si bol v škole vášnivý čitateľ povinnej literatúry, určite si pamätáš edície mnohých klasických literárnych diel, ktoré nás učitelia nútili čítať. Väčšinou boli tieto edície podpísané vydavateľstvom Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry“, čo je však meno (jedno z mnohých) vydavateľského domu dnes známeho ako Tatran.

„V septembri 2017 oslávilo vydavateľstvo Tatran 70 rokov od svojho vzniku. Za ten čas prešlo rôznymi právnymi formami, ktoré kopírovali historické udalosti nášho národa. Menilo sa aj zloženie vydávaných titulov, každá doba si žiadala niečo iné,“ píše vydavateľstvo pre martinus.sk.

Odkedy vydavateľstvo vzniklo, niekoľkokrát zmenilo majetkové pomery – bolo štátnym, národným podnikom aj rodinnou firmou tak, ako je tomu dodnes. Na jej čele sú dnes Eva a Matúš Mládekovci, ktorý ju dokázali v roku 2017 doviezť k tržbám vo výške milión eur, pričom zisk tvoril 172-tisíc eur. „Každý titul starostlivo vyberáme so zreteľom na čitateľa, či už náročného, alebo takého, ktorý si chce pri čítaní oddýchnuť a uletieť do iného sveta. Okrem toho je pre nás veľmi dôležité myšlienkové posolstvo každej jednej knihy a z toho prameniaca inšpirácia. Pri spracovaní všetkých publikácií dbáme však na kvalitnú textovú úpravu a technické spracovanie knižky, aby kniha bola umeleckým artefaktom a spĺňala kritérium nášho hesla – knihy pre hodnotnejší život,“ dopĺňa Tatran pre martinus.sk.

Absynth

Ak si ešte pamätáš náš rozhovor so CEO kníhkupectva Martinus, Michalom Meškom (nájdeš TU), určite vieš, že okrem spomínaných stálic na slovenskom knižnom trhu stojí určite za spomenutie aj šikovný nováčik. Je ním vydavateľstvo Absynt, ktoré síce tržby v miliónoch nepočíta, no dôvodom je aj to, že má veľmi špecifické zameranie.

„Vydavateľstvo Absynt sme založili s cieľom vydávať reportážnu literatúru – na slovenský trh sme priniesli silné knihy z celého sveta s kvalitným a neprehliadnuteľným dizajnom Pavlíny Morháčovej. Zatiaľ stále veľmi krátke pôsobenie na slovenskom knižnom svete je pre nás ako malý zázrak. Vďaka pestrosti reportážneho žánru vznikla okolo našich kníh silná komunita fanúšikov s vlastným názorom a kritickým myslením,“ píše Absynt na svojom webe.

Spoluzakladateľmi sú Juraj Koudela a Filip Ostrowski, ktorí majú v spoločnosti svoje povinnosti presne rozdelené a o knihy sa zaujímajú do posledných detailov. Veľká komunita ľudí, ktorá si prácu Absyntu zamilovala sa môže spoľahnúť na pravidelný prísun titulov v niekoľkých kategóriách. Populárna je najmä edícia Prekliati reportéri, Skica či 100 %. V roku 2017, len krátko po rozbehnutí podnikania, Absynt dokázal dosiahnuť tržby vo výške 305-tisíc eur s približne tretinovým ziskom.

O autorovi
Mária Ambrozová

Najnovšie video