Slováci nie sú schopní rozoznať, či si kúpili udržateľný produkt alebo nie. Stále sme však ako užívatelia najšetrnejší

  • Známy slovenský vyhľadávač módy ti popri veľkých svetových značkách umožní nakupovať aj udržateľnú módu a slovenský dizajn
  • Pojem udržateľnosť nie je nikde exaktne definovaný
  • Mnoho Slovákov nie je reálne schopných rozoznať, či nimi zakúpená značka udržateľná je alebo nie
udrzatelnost
Ilustračný obrázok (unsplash.com)
  • Známy slovenský vyhľadávač módy ti popri veľkých svetových značkách umožní nakupovať aj udržateľnú módu a slovenský dizajn
  • Pojem udržateľnosť nie je nikde exaktne definovaný
  • Mnoho Slovákov nie je reálne schopných rozoznať, či nimi zakúpená značka udržateľná je alebo nie

Barbora Hegyiová a Karolína Chromíková prišli včera predpoludním do Design factory v Bratislave a predstavili nové GLAMI projekty. Je online vyhľadávač módy, ktorý okrem veľkých a známych e-shopov s rôznymi značkami ponúka aj novinku – slovenský dizajn a móda, ktorá sa hlási k udržateľnému spôsobu tvorby, či férovému pôvodu materiálov. Veľmi jednoducho sa tak môžeš oboznámiť s produktami, ktoré spĺňajú aspoň štyri z piatich podmienok pre poctivý odev.

Dievčatá z tohto portálu prezentovali výsledky prieskumu, na základe ktorého sa dozvedeli menej či viac desivé informácie o slovenských odberateľoch lokálnej či zahraničnej módy rôzneho pôvodu. Slováci majú reálny záujem o slovenský dizajn, v mnohých prípadoch však nevedia, kde si ho zabezpečiť.

zdroj: Foto: Andrea Gregorová

Vytvárajú sa taktiež stereotypy, že ekologická či udržateľná móda nespĺňa také estetické atribúty ako práve tá z bežných reťazcov. Jej cena je vyššia, dostupnosť doslova nízka a starostlivosť o jednotlivé kúsky náročná. Samotný pojem „udržateľný“ nie je mnohým jasný, pretože jeho oficiálna definícia neexistuje a názory ľudí na takýto odev či spôsob života sa rôznia.

Obrat viac ako 200 miliónov eur

To je suma, ktorú plánuje módny vyhľadávač GLAMI prostredníctvom e-commerce priniesť svojim predajcom. Trh pokrýva časť západnej, strednej či východnej Európy, ale aj balkánske krajiny.

Je vôbec vhodné prichádzať na trh so stále novým portálom na predaj šatstva a doplnkov, keď je reč o udržateľnom princípe? „Náš portál je inovatívny v tom, že okrem bežných veľkých značiek, na ktoré sú všetci zvyknutí, ponúka aj viac ako 6 852 položiek vyrobených z udržateľných materiálov. Áno, stále je to oproti tým ostatným menej, ale chceme ukázať ľuďom, že alternatíva existuje,“ povedala Barbora Hegyiová, Country Manager GLAMI pre slovenský aj český trh.

Do debaty o udržateľnosti a slovenskom dizajne, ktorá sa konala následne po prezentácii, sa zapojila aj Petra Csefalvayová z Inštitútu Cirkulárnej Ekonomiky. Tá sa k alternatívam fast-fashion vyjadrila veľmi jasne.

Nemyslím si, že by bolo dobré, aby veľké reťazce typu H&M aleb Reserved zmizli. Priala by som si, aby lokálni dizajnéri a ich férové produkty dosiahli práve taký masívny úspech, ako tieto siete. Prečo by v sekcii so spodnou bielizňou v akejkoľvek predajni s oblečením nemohla byť napríklad slovenský značka Creéme? Tak by sme postupne zákazníkov naučili nakupovať zodpovedne,“ vyjadrila sa v diskusii.

Zodpovednosť, zmysluplnosť a komplexné riešenia

Ľudia reálne nevedia, že slovenský dizajnérsky odev je vhodný na každodenné nosenie. Väčšinou si ho spájaš s výnimočnou udalosťou a automaticky si pod termínom slovenský dizajn predstavíš róbu vhodnú na Ples v Opere.

Dizajnérsky odev nie je šitý len na modelky. Skutočný kontakt s jeho tvorcom je väčšinou veľmi príjemný, osobný a ide o dokonalé poradenstvo. Zuzana Bobíková, ktorá vedie Slovak Fashion Council, je v intenzívnom kontakte so slovenskými tvorcami. Zodpovednosť za zakúpený produkt preberá zákazník už v čase, kedy zaň zaplatí. Zároveň tým preberáš aj zodpovednosť za životné prostredie.

Človek má pocit, že sa ho to netýka. Doma má poriadok, poprípade vyseparuje odpad a myslí si, že urobil maximum. To, že v októbri chodí von v krátkom tričku je však evidentne úplne v poriadku. A práve toto je dlhodobý dôsledok nášho arogantného správania,“ dopĺňa tvrdenie diskutujúcich dám blogerka Iveta Kopernická. Tá svojim životným štýlom a prístupom inšpiruje množstvo žien vo virtuálnom priestore.

Keď si myslíš, že nakupuješ udržateľne a kúpiš si Adidas

Netreba však zabúdať, že ani jeden človek nedokáže žiť udržateľne na sto percent. Keď sa pustíme do vysvetľovania  ekologickejšieho spôsobu života, naprávať ľudí na správnu cestu je neraz náročnejšie, ako sa môže zdať.

Mnoho ľudí rozdiel medzi tým, čo je v poriadku a čo už menej, ani nepozná. Na otázku v prieskume Fashion Research, akú udržateľnú značku si zákazník naposledy kúpil vysvitlo, že z menovaných bolo zhruba len 15 percent skutočne udržateľných.

Najväčšou bariérou pri nákupe etickej módy je práve nízke povedomie o tom, čo pojem udržateľnosť skutočne znamená. Na Slovensku si však podľa prieskumov zákazník za udržateľnú módu chce priplatiť a aj si teda priplatí.

Slovákov mnohokrát ovplyvňuje aj pôvod oblečenie a spôsob jeho spracovania. Niektorí by odev z neetickým pozadím vlastniť nechceli.

Online vyhľadávač módy GLAMI ti ponúka aj prehľad a sprievodcu materiálmi a k tomu aj príbehy slovenských dizajnérov, ktorých výrobky na stránke nájdeš. Spolu s odevom si tu totiž kupuješ aj príbeh, jedinečnosť a dobrý pocit. Ten stojí viac, ako pár eur a výsledkom pre teba bude viac než len po niekoľkých opratiach vyhodené tričko.

52 % Slovákov nosí oblečenie viac ako 30-krát

Dobrou správou je, že Slováci sú oproti iným európskym či zaoceánskym krajinám oveľa šetrnejší. Len 10 % našich krajanov totiž obnosené či inak nevhodné oblečenie nekompromisne vyhodí.

Zvyšní sa snažia využiť ho do poslednej nitky.

Štatistiky hovoria, že až 87 % Slovákov má záujem o nákup dizajnového oblečenia vyrobeného na Slovensku, no 70 % nevie, kde má lokálnu módu objavovať či nakupovať. Je to pochopiteľné. Ak sa nechodíš na módne podujatia, do malých lokalizovaných obchodíkov so slovenskou módou alebo priamo do ateliérov či showroomov toho-ktorého dizajnéra, nemáš šancu dozvedieť sa o nich viac. Aj preto vznikla Bratislava Fashion Mapa, ktorá sa každý rok, resp. podľa potreby aktualizuje. Stojí za ňou Slovak Fashion Council a okrem jej fyzickej podoby si ju môžeš zaobstarať aj ako aplikáciu do svojho telefónu. Takto jednoducho zistíš, kde všade je lokálny dizajn v hlavnom meste dostupný.

A dievčatá z GLAMI nám prezradili aj novinku, ktorú všetkým záujemcom o udržateľnú módu ponúkajú. Je ňou online vyhľadávač, venovaný práve tejto téme. Zatiaľ je len v plienkach, ale čoskoro sa dostane aj na verejnosť. Nájdeš ho pod skratkou glami.eco a o jeho spustení ťa budeme informovať.

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech