Slováci pomáhajú kreatívcom orientovať sa na pracovnom trhu: Mladí chcú mať vysoký plat aj bez skúseností

  • Tomáš Nagy, Tomáš Stankovič a Tomáš Pinka stoja za platformou Pretlak
  • Združujú pracovné ponuky na pozície pre kreatívcov, developerov, marketérov aj dizajnérov
Pretlak
Pretlak
  • Tomáš Nagy, Tomáš Stankovič a Tomáš Pinka stoja za platformou Pretlak
  • Združujú pracovné ponuky na pozície pre kreatívcov, developerov, marketérov aj dizajnérov

V súčasnosti existuje mnoho portálov a webov, kde si uchádzači o prácu môžu nájsť rôzne pracovné ponuky. Prečo ste sa rozhodli založiť si portál iba pre kreatívcov, marketérov, dizajnérov a developerov?

Tomáš Nagy: Možno to bude znieť trúfalo, ale trh si Pretlak vyžiadal sám. Všetci traja sme boli nie tak dávno v pozícii, že sme tiež hľadali prácu v tomto odvetví a popravde, vtedajšie a vlastne ani mnohé súčasné weby neboli postačujúce. Agentúry, či kreatívne štúdiá zdieľali pracovné ponuky radšej na svojich sociálnych sieťach. Ak si však danú firmu nesledoval, šanca, že sa o tej ponuke dozvieš, bola veľmi malá. Na druhej strane, nechceme sa miešať do iných segmentov, či už to je obchod, technické/manuálne práce/výroba a podobne. Rozhodli sme sa podporiť práve kreatívne/digitálne odvetvie, keďže sa v ňom všetci traja pohybujeme.

Ako vnímate kreatívu na Slovensku? Má sa podľa vás mladý kreatívec, kde presadiť?

Tomáš Nagy: Samozrejme. Jednou z výhod digitálnej doby je práve možnosť nasávať informácie či inšpirácie zo všetkých strán. Tým pádom je tu veľmi veľa možností, ako začať a neskôr, ako sa presadiť. Spomeniem napríklad weby ako Behance či Dribbble pre dizajnérov, kde si ich môže všimnúť kadekto. Kedysi dizajnéri museli vyvinúť oveľa viac snahy, aby si ich tvorbu vôbec niekto všimol. Nechcem súdiť či to ide ruka v ruke s kvalitou, avšak doba na presadenie sa, asi nemôže byť ideálnejšia.

zdroj: Pretlak

Ako to teda vyzerá so šikovnosťou našich kreatívcov?

Tomáš Nagy: Čo sa týka kreativity, talentu a podobne, sme veľmi šikovný národ. Máme kopec talentovaných ľudí, nielen čo sa týka nejakých hard skills, ale aj soft skills, ktoré sú častokrát oveľa dôležitejšie. Skromnosť, pokora, zdravé sebavedomie, láskavosť a nejaký ten skill môže byť taký ideálny kokteil na úspech v podstate v akomkoľvek segmente.

A čo zamestnávatelia, vedia, čo od potenciálnych zamestnancov môžu očakávať?

Tomáš Nagy: Išiel by som na to možno trochu opačne, ak potenciálny zamestnanec urobí všetko preto, aby ukázal, čo je v ňom (pekné portfólio, prehľad o tom, kde pracoval a pár slov o sebe), veľmi to zamestnávateľom pomôže. Samozrejme, všetko sa môže ukázať aj na osobnom pohovore, no niekedy k nemu ani nemusí prísť. Ak príde do firmy za týždeň 50 CV-čiek, je to rýchla smrť pre 75 % uchádzačov.

Ako to je s platovým ohodnotením kreatívy na Slovensku? Sú podľa vás platy v týchto zamestnaniach adekvátne?

Tomáš Stankovič: Myslím, že je to veľmi individuálne, každopádne budem veľmi rád, ak v budúcnosti s plánovanými aktivitami Pretlaku pomôžeme bojovať proti podpriemerným platom. Momentálne ma veľmi znepokojuje, že aj medzi digitálnymi jobmi nie vždy platí rovnosť medzi platmi mužov a žien, myslel som si, že už sme toto v spoločnosti prekonali.

Tomáš Pinka: Áno. Dôležité je najprv ukázať, čo vieš a potom si vypýtať plat hodný skillu. Mladí ľudia chcú byť hneď ohodnotení top platom, bez skúseností a zodpovednosti.

Tomáš Nagy: S časti súhlasím, no na druhej strane by som rád podotkol, že sa stáva pomerne často, že v mojich očiach top firmy vedia ponúknuť podpriemerný až priemerný plat na seniornejšie pozície a potom sa čudujú, že nevedia nájsť vhodných kandidátov, a to nielen cez náš portál. Určite by to však malo ísť ruka v ruke so skúsenosťami, no ak chce niekto kvalitu, musí do nej investovať, to platí v každom smere. Trend je taký, že pod 1 000 EUR (v našom segmente) už bude robiť málokto, a to j mimo v Bratislavy.

zdroj: Pretlak

Mnohí čerství absolventi škôl sa sťažujú na to, že všade chcú roky praxe a bez skúseností si nevedia nájsť prácu. Čo by si im odporučil ty? Kde treba začať?

Tomáš Stankovič: Naše odvetvie je vynikajúce v tom, že prax môžete získavať už popri škole. Spoločnosti a agentúry sú vďačné za ľudí, ktorí majú energiu, nadšenie a chcú sa učiť. Neboj sa, pošli mail agentúram v tvojom meste a makaj na sebe!

Tomáš Pinka: Vypnúť Counter-strike a začať pracovať. Už včera bolo neskoro. Ja som to spravil tak, že som si kúpil MacBook. Nie preto aby som bol cool, ale preto, že sa na ňom nedajú hrať hry. To ma dostatočne donútilo pracovať.

Tomáš Nagy: Je to iba pekná výhovorka. Nikdy nebolo toľko možností na sebarealizáciu ako dnes. Nevieš, kde začať? Sprav kampaň/vizuál/webku/prezku na zvýšenie cestovného ruchu v tvojom meste a ponúkni to vedeniu mesta. Ak aj nič z toho nebude, budeš mať aspoň pekný dielik do portfólia.

Koľko pracovných ponúk momentálne nájdeme na portáli Pretlak?

Tomáš Nagy: Momentálne sa to pohybuje medzi 50-70, no každým mesiacom to rastie, čomu sa veľmi tešíme.

Ktorá ponuka na Pretlaku je najvyššie ohodnotená a na akú pozíciu sa vzťahuje?

Tomáš Nagy: Sú to, samozrejme, developerské pozície. Momentálne dopyt prevyšuje ponuku, takže ak si dobrý, niektoré firmy by ťa vyvážili zlatom. Tu sa bavíme v priemere aj o hranici 3-4-tisíc eur. Taktiež žiadaní, a tým pádom nadštandartne ohodnotení, sú skúsení art directori, PPC-čkari alebo copywriteri/ideamakeri.

zdroj: Pretlak

Kto si v súčasnosti dokáže zarobiť najviac, kreatívec, marketér, dizajnér či developer?

Tomáš Pinka: Ktokoľvek. Treba byť vytrvalý a nebáť sa vypýtať si.

Tomáš Nagy: Ako som spomenul vyššie, treba mať potrebný skill (alebo šťastie) a ideálne priniesť niečo navyše oproti ostatným, nech je to už čokoľvek. Nerád by som však postavil zárobok na prvé miesto, oveľa podstatnejšie je aj to, čo pre koho, alebo s kým robíš.

V akej z týchto oblastí je dlhodobý nedostatok kvalitných ľudí a v ktorej z nich nájdeme najviac pracovných ponúk?

Tomáš Nagy: Sú to už spomínaní developeri, tých treba ako soľ. Najviac ponúk je u nás „marketérskych”, keďže asi 70 % dopytov prichádza momentálne od reklamných a marketingových agentúr.

V ktorej oblasti je naopak najnáročnenie nájsť si prácu?

Tomáš Nagy: V segmente, ktorý riešime, nie je problém si nájsť prácu. Otázkou je už len to, čo v sebe daný uchádzač skrýva. Ak sa však bavíme o oblasti ako regióne, tak je to stred a východ Slovenska. Asi žiadne prekvapenie. Veríme, že sa to čoskoro zmení.

Kde ste vy sami s prácou začínal?

Tomáš Stankovič: Začal som s tvorením webov z domu, keď som mal asi 14 rokov, o pár mesiacov som predal prvý statický web za 1000 korún a kúpil si auto bez značiek. Pokračoval som a o pár rokov som napísal email do agentúry SCR, že chcem u nich brigádovať (myslel som si že určite na to nemám, ale skúsim). Zrazu som tam sedel polovicu vysokej školy, spoznal krásnych ľudí a naučil sa efektívne pracovať. Bol to najdôležitejší krok v mojom pracovnom živote. Nebyť toho jedného e-mailu, nebol by ani Pretlak.

Tomáš Pinka: Bolo to na vysokej škole, na Erasme vo Fínsku. Tam som ako študent aplikovanej informatiky prišiel s minimálnou schopnosťou programovať. Super bolo, že som sa nebál povedať, že programovať neviem a nechcem. Dostal som rolu User Interface Designera a robím to doteraz.

Tomáš Nagy: U mňa to bolo trošku menej priamočiare. Keďže som ešte na výške hral takmer profesionálne futbal, bol som na míle od kreatívneho sveta. Vždy ma to však ťahalo k reklame a médiám, ani som nevedel prečo. Naplno som to rozvinul až počas posledných 2 rokov na univerzite. Vtedy som vedel, že chcem robiť reklamu a marketing a začal som s freelancovaním.

Na čo by si mali dať neskúsení kandidáti pri výbere zamestnávatelia najväčší pozor?

Tomáš Stankovič: Aby neboli zbytočne podhodnotení, rovnako však by si mali dať pozor na svoje ego a nezabudnúť na pokoru!

Tomáš Pinka: Na svoj voľný čas. Prácou sa dá poriadne vyťažiť. Netreba zabúdať vyvážiť to športom.

Tomáš Nagy: Na šéfa a tých, s ktorými bude tráviť v práci najviac času. Ak nevideli všetky série HIMYM, tak by som si dal určite pozor!

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá