Slováci sa voči novému grafikonu ZSSK búria, chcú naspäť Leopoldov. Vieme, či sa zastávka vráti

  • Vznikla petícia, v ktorej Slováci žiadajú obnovenie zastávok
  • Pri tvorbe nového grafikonu vlakovej dopravy bol najmä pri diaľkových trasách kľúčový čas
zssk, vlaky
TASR/Maroš Černý, Roman Hanc
  • Vznikla petícia, v ktorej Slováci žiadajú obnovenie zastávok
  • Pri tvorbe nového grafikonu vlakovej dopravy bol najmä pri diaľkových trasách kľúčový čas

Železničná spoločnosť Slovensko avizovala nový reformný grafikon železničnej dopravy, ktorý so sebou prinesie niekoľko dôležitých zmien. Platiť začína už v decembri 2022 a najzásadnejšou zmenou je zrušenie niektorých zastávok. Konkrétne ide Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom a Trenčiansku Teplú.

To sa mnohým Slovákom nepáči, v dôsledku čoho vznikla petícia, ktorú v tejto chvíli podpísalo viac ako 7-tisíc Slovákov.

„My, podpísaní občania žiadame o úpravu Cestovného poriadku Železničnej spoločnosti Slovensko pre rok 2023, ktorou sa od decembra 2022 má zrušiť zastavovanie diaľkových vlakov osobnej prepravy (v novom GVD 2023 vedených ako expresov) č. Ex 600, Ex 601, Ex 602, Ex 603, Ex 604, Ex 605, Ex 606, Ex 607, Ex 608, Ex 609, Ex 610, Ex 611, Ex  612, Ex 613, Ex 620, Ex 621, Ex 622, Ex 623, Ex 624, Ex 625, Ex 626, Ex 11761, Ex 15621, Ex 17627, Ex 17628, Ex 17630 na trase Bratislava – Košice a späť v železničných staniciach Leopoldov a Piešťany,“ žiadajú podpísaní. 

Cesta bude trvať kratšie

Pri tvorbe nového grafikonu vlakovej dopravy, ktorý bude platný od 11. decembra, bol najmä pri diaľkových trasách kľúčový čas. Ako ďalej informuje Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), zrýchlenia sa dočkajú IC vlaky, pričom tieto spojenia ponúknu v smere Košice – Bratislava oproti novým vlakom Expres v priemere o 49 minút rýchlejšie spojenie.

„Napríklad vlak IC 44 Košice – Viedeň, ktorý prepája východ Slovenska s Rakúskom, bude rýchlejší po Bratislavu o 12 minút, čím dosiahne najrýchlejšie pravidelné spojenie západu s východom Slovenska v histórii IC vlakov. Trasu Košice – Bratislava zvládne za 4 hodiny a 31 minút,“ uvádza ZSSK. Priemerný jazdný čas všetkých IC vlakov na trase Bratislava – Košice a späť je dnes 4 hodiny a 51 minút, po novom to budú 4 hodiny a 42 minút.

Cestujúci ušetria čas vďaka IC vlakom aj na trase Žilina – Bratislava či Bratislava – Prešov. K zrýchleniu pritom príde najmä pre zrušenie niektorých zastavení. V Košiciach, Kysaku, Poprade, Žiline a v Bratislave bude stáť každé IC, niektoré budú zastavovať aj v Trnave a Spišskej Novej Vsi. Od znovuobnovenia prevádzky všetkých IC vlakov, pritom narástol denný priemerný počet prepravených cestujúcich. Kým v máji tohto roku to bolo 1 622 cestujúcich, v októbri 1 924 cestujúcich.

Problémy narobila pandémia

„Kým pred pandémiou sme v mesiaci október prepravovali cca 70 000 cestujúcich, situáciu v rokoch 2020 a 2021 zásadne ovplyvnil koronavírus. V tomto roku sa však čísla postupne vracajú do starých koľají, pričom v októbri 2022 sme prepravili už takmer 60 000 cestujúcich. Oproti predpandemickému roku 2019 to však je ešte stále o 17 % menej,“ uvádza ďalej k aktuálnej situácii ZSSK.

Čo sa týka roku 2023, ten bude z pohľadu najazdených vlakokilometrov za posledné roky rekordný. ZSSK totiž plánuje odjazdiť viac ako 37 mil. vlakokilometrov a vypraviť 644-tisíc vlakov.

Oproti roku 2014 ide o takmer 25 % nárast pri počte vypravených vlakov a asi 21 % nárast v počte vlakokilometrov. Viac vlakov bude jazdiť najmä na linke Ex 6xx Bratislava – Košice, v okolí hlavného mesta Bratislava a krajských miest Trnava, Žilina, Košice a Prešov.

Železničná spoločnosť Slovensko zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Jej stopercentným akcionárom je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá. Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc.

zssk, vlaky
zdroj: TASR/Pavol Zachar

Čaká Leopoldov comeback?

Hovorcu spoločnosti sme sa opýtali aj to, či je možné, že zastávka v Leopoldove bude obnovená. „Zastávka v Leopoldove je plné funkčná a ostane takou aj naďalej,“ odpovedá Kováč s tým, že pri expresných vlakoch Ex 6xx však obnovenie zastavovania v Leopoldove spoločnosť nepredpokladá. S takýmto zastavovaním nepočíta ani Plán dopravnej obslužnosti. 

Samozrejme, ak si to záujem cestujúcich vyžiada, čo znamená výrazný nárast dopravných tokov potrebných pre zavedenie priameho spojenia, infraštruktúra to umožní a štát takúto zmenu bude chcieť dotovať, „určite sa prispôsobíme“.

Pre komerčné vlakové spojenia do Nitry (a kamkoľvek na Slovensko) neexistujú žiadne legislatívne obmedzenia. 

Zdroje: ZSSK, SITA

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá