Slováci vytvorili výnimočnú svadobnú destináciu s výhľadom na Ďumbier. Záujem o ich služby je obrovský

  • V Mýte pod Ďumbierom vytvorili unikát vyhľadávaný svadobčanmi z celého Slovenska
  • Roky tu budujú projekt, ktorý sa navyše môže pochváliť aj energetickou sebestačnosťou
Stodola Pohanské, svadba
  • V Mýte pod Ďumbierom vytvorili unikát vyhľadávaný svadobčanmi z celého Slovenska
  • Roky tu budujú projekt, ktorý sa navyše môže pochváliť aj energetickou sebestačnosťou

Projekt Stodola Pohanské je príkladom odvážneho a inovatívneho podnikania v oblasti turizmu a gastronómie, ktorý sa nebojí čeliť výzvam a neustále sa snaží posúvať hranice kvality a služieb. S úctou k tradíciám a očakávaniami zákazníkov sa tento projekt stáva pevnou súčasťou regiónu Nízkych Tatier.

Projekt Stodola Pohanské s úchvatným výhľadom na Ďumbier je výsledkom dlhého a oddaného úsilia zakladateľa Martina Jorčíka a jeho rodiny.

Samotné pomenovanie Pohanské je historický názov územia na základe faktu, že tu boli kedysi pohánkové polia a aktívne sa tu s touto plodinou pracovalo.

V prvom počiatku zrodenia Pohanského tu pôsobila rodina Jorčíkova, no postupom času sa delili úlohy a zamerania a na Pohanskom zostal podnikať len Martin Jorčík, mladší syn z rodiny. „Samozrejme, je dôležité spomenúť aj celý tím firmy, ktorý sa stará o celý chod a napredovanie značky a lokality,“ objasňuje.

Ich nosnou činnosťou bol v minulosti eventový trh. Technicky zabezpečovali rôzne firemné akcie, eventy, festivaly, muzikály a podobne. Organizovali aj teambuildingové programy a venovali sa aj produkčnej činnosti a reklame. V tejto sfére pôsobili viac než 10 rokov, no napokon sa rozhodli pre zmenu.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Stodola Pohanské (@stodolapohanske)

„Už v rámci rodinných plánov sme chceli začať pôsobiť v sfére gastronómie, no nakoniec sme sa rozhodli najskôr oblasť osídliť, zastabilizovať a až následne sa pustiť do podnikateľského projektu. V istom čase to vyzeralo, že podnikať v oblasti turizmu a gastronómie na Pohanskom ani nebudeme a zostane to ako rodinná farma, no keďže som hľadal alternatívu, ako netráviť život na eventoch a cestách, obnovil som myšlienku podnikania v tejto oblasti.“

A tak toto územie pomaličky rástlo a ľudia postupne začali požadovať služby aj v oblasti turizmu a gastronómie.

Keď zisk nie je na prvom mieste

Cieľom je vytvárať kvalitné služby na trhu, stále napredovať a prinášať ľuďom nové veci. Momentálne tu nájdeš: Stodolu Pohanské – na organizáciu eventov, či už sú to firemné, súkromné alebo svadby, kaviareň s detským ihriskom, Mega lavičku, v zime bežecké trate a v lete grilovačky a catering.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Stodola Pohanské (@stodolapohanske)

„Postupne budujeme farmu a vlastný chov zvierat, začíname s pestovaním vlastnej zeleniny a byliniek a v tomto smere by sme chceli pokračovať, aby sme si čo najviac produktov mohli vyrobiť a dopestovať sami, a tak vedeli našim zákazníkom garantovať kvalitu potravín a produktov, ktoré od nás vychádzajú.“

„Možno práve v tomto je náš koncept unikátny, keďže je to skôr o poctivej práci ako o ziskoch, ale máme svoju víziu vytvoriť priestor, kde služby a kvalita budú na prvom mieste pred ziskom.“

Toľko peňazí, ktoré do tohto projektu už investovali, by podľa Martina stačilo aj na pár pekných áut a dovoleniek niekde v teple. Investujú postupne mesiac čo mesiac a všetky zisky sa vracajú naspäť do firmy, aby mohli napredovať ďalej.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Stodola Pohanské (@stodolapohanske)

Financie čerpajú z vlastných zdrojov – momentálne už aj samotné podnikanie niečo prinesie a, samozrejme, veľkú časť financií majú požičanú z banky. Priznávajú, že strach zo zadlženia figuroval aj v ich prípade, no tvrdia, že bez toho to v tejto dobe ani nejde.

„V podnikaní treba riskovať a ja som si povedal, že keď budeme robiť veci poctivo, fungovať to musí. Dlhy, verím, že splatím, kým štafetu predám ďalšej generácii, no aby sme mohli napredovať podľa predstáv, stále veci financujem aj s pomocou bánk. Je dôležité nepozerať sa na podnikanie len cez peniaze, ale aj cez to, čo tvoríte, koľkým ľuďom viete pomôcť tým, že im dáte prácu, a čo spoločne dokážete vytvoriť.“

Rôznorodá ponuka

Martin hovorí, že nech si na Pohanskom dá človek čokoľvek z miestnej výroby, určite neobanuje.

„Či už je to objednávka svadby, kde môže zákazník skúsiť veľa z našich služieb, alebo aj obyčajné nami vyrábané cookies v kaviarni, myslím, že bude veľmi spokojný.“

Ceny sú tu rôzne a líšia sa v jednotlivých odvetviach ich podnikania. 

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Stodola Pohanské (@stodolapohanske)

Svadba v Stodole Pohanské vychádza na cca. od 110 € na osobu. Cena je veľmi orientačná, záleží od predstavy nevesty a ženícha, od počtu hostí a od rôznych ďalších požiadaviek, môže to podľa Martina byť aj viac, aj menej.

Čo sa týka kaviarne, kávu si tu dáš od 2,00 €, koláče od 2,50 €. Momentálne ponúkajú jeden druh kávy, a to je Cipolla Caffé Crema Blend z banskobystrickej pražiarne.

„Túto kávu si u nás zákazníci môžu aj zakúpiť v 250-gramovom balení. Nie sme zameraní len na kávu, ale aj na občerstvenie všeobecne pre turistov, zvolili sme kávu, ktorá nám všetkým chutí, a tak ju vieme odporučiť aj zákazníkom.“

Sebestačnosť ako priorita

Martin tiež objasňuje, že sú zrejme jediná alebo jedna z mála prevádzok, ktorá funguje ako ostrovný systém. Majú vlastný zdroj vody aj elektriny a zdraženie elektriky teda nezaznamenali.

„Pocítili sme kolísavé ceny nafty, keďže ako záložný zdroj elektriky využívame naftový generátor, a trošku nás potrápila rastúca cena fotovoltaického vybavenia, ale postupne budujeme a stávame sa čoraz samostatnejšími.“

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Stodola Pohanské (@stodolapohanske)

Šéf projektu taktiež hovorí, že ceny potravín sa posunuli smerom nahor, a tak museli reagovať aj samotným navyšovaním súm pre koncových zákazníkov. „Práve preto sa snažíme rozšíriť vlastnú výrobu, aby sme ceny čím skôr mohli zastabilizovať.“

„Nie sme, a ani sme neboli, najlacnejší v regióne, no väčšina ľudí, ktorí aj považovali naše ceny za vysoké po návšteve Pohanského, či už Stodoly alebo kaviarne, pochopili, že sa snažíme ponúkať kvalitné služby, ktoré za to naozaj stoja.“

To, čo ich v biznise prekvapuje, sú hlavne problémy spojené s byrokraciou a prehnanými papierovačkami, ktoré človek pri väčšine komunikácie so štátom musí absolvovať.

„Patrí to k tomu, žiaľ, inak sa to nedá. Samozrejme, je tu aj personálna otázka alebo problém, s ktorým sa väčšina gastroprevádzok stretáva, no v našom prípade – nechcem zarieknuť – sa nám v poslednej dobe celkom darí a personál máme v hojnom počte.“

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Stodola Pohanské (@stodolapohanske)

Martin priznáva, že na podnikateľskej ceste sa nevyhli ani ľuďom, ktorým sa ich projekt nepozdával.

„Takých ľudí stretneme vždy a všade. Sú ľudia, ktorým nevyhovujú naše ceny, a sú aj ľudia, ktorí sú proti tomu, kde naša prevádzka vyrástla, no je ich zásadne menej, ako sme na začiatku čakali. Dostalo sa k nám veľa šumov, no nikdy nie overené fakty, a naozaj málokto príde a povie niečo konštruktívne do očí, takže to ani veľmi neriešime.“

„Aj na akúkoľvek horšiu recenziu sa snažíme vždy reagovať a posúvam na seba osobný kontakt, aby sme mohli zistiť, čo sa vlastne stalo a prečo je daný človek nespokojný. Keď robíte niečo inak a snažíte sa napredovať, vždy budete pre niektorých ľudí tŕňom v oku.“

Martin hovorí, že na samotnom podnikaní je najnáročnejšie ustáť to časovo.

„Čas vám nikto nevráti a pri vlastnom podnikaní musíte byť odhodlaní obetovať veľmi veľa. Len vtedy to môže fungovať, keď svoju prácu robíte srdcom. Následne dostať vaše myšlienky a poslanie ďalej svojmu tímu, aby ste všetci smerovali rovnakým smerom a pochopili, o čo vám v tom podnikaní ide.“

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Stodola Pohanské (@stodolapohanske)

Expanziu do iných miest mimo okresu neplánujú. Chcú však zveľaďovať región a sú úvahy o otvorení ďalších prevádzok v Brezne alebo na Horehroní, no nateraz na to ešte nie sú podľa ich slov pripravení a dostatočne zastabilizovaní.

„Každopádne by to boli prevádzky v oblasti gastra, no trošku iným štýlom. Pohanské môže byť predsa len jedno. Momentálne aktívne pracujeme na príprave povolení a projektov, aby sme mohli vybudovať ubytovanie pre našich hostí. Rozvíjame sebestačnosť formou elektrárne, chceli by sme ďalej pokračovať vo výsadbe a vodozádržných opatreniach v našom okolí, pretože nás minulý suchý rok veľmi poučil.“

V blízkej dobe by určite chceli rozšíriť aj kaviareň a nejakú časť prekryť, aby aj v zlom počasí a zime mohli privítať hostí. 

Pracujú taktiež na rozšírení chovu a pestovaní. „Plánov je veľa, uvidíme, či bude toľko času a financií, aby sme ich všetky zrealizovali.“

Čítajte viac z kategórie: Food biznis

Najnovšie videá

Trendové videá