Slovák Tomáš sa stal v USA pilotom súkromných lietadiel, viezol Justina Biebera aj exprezidenta

  • Tomáš Rozar už odmalička sníval o tom, že sa stane buď policajtom, alebo pilotom
  • Splnili sa mu oba, ako pilotovi súkromných lietadiel a helikoptér sa mu však darí oveľa lepšie
  • Prezradil, koľko ročne zarába a či je pravda, že zapnuté telefóny počas letu môžu spôsobiť katastrofu
Tomáš Rozar
screenshot YouTube/Startitup
  • Tomáš Rozar už odmalička sníval o tom, že sa stane buď policajtom, alebo pilotom
  • Splnili sa mu oba, ako pilotovi súkromných lietadiel a helikoptér sa mu však darí oveľa lepšie
  • Prezradil, koľko ročne zarába a či je pravda, že zapnuté telefóny počas letu môžu spôsobiť katastrofu

Tomáš Rozar je pilotom súkromných lietadiel v Spojených štátoch amerických, kde emigroval ako 14-ročný. „Ja sa stále cítim ako Slovák,“ povedal Tomáš hneď v úvode. Rád chodí späť na Slovensko, i keď priznal, že ako dieťa sa hanbil v Amerike povedať, že je Slovák.

Veľa Američanov totiž nevie, kde sa naša krajina nachádza a mýli si ju s Juhosláviou. Keď sa ho niekto v súčasnosti opýta, odkiaľ je, povie, že býva v New Jersey, ale pochádza zo Slovenska.

Odpísal sa zo strednej a nastúpil do armády

Keď prišiel do USA, vôbec nevedel hovoriť po anglicky a aj napriek tomu polovicu ôsmej triedy základnej školy ukončil v Amerike. „Všetko, čo sa učili, sme sa my na Slovensku učili už dva, tri roky dozadu,“ povedal Tomáš.

Najskôr sa vraj naučil rozumieť a po pol roku už dokázal aj rozprávať. Po ukončení základnej školy šiel na strednú, ktorú ale nedokončil kvôli problémom so spolužiakmi. Vysvetlil, že akonáhle dosiahneš 18 rokov, v Amerike sa môžeš odpísať zo strednej.

Tomáš Rozar
zdroj: screenshot YouTube/Startitup

Sedenie v školských laviciach teda nadobro zanechal a zapísal sa do americkej armády. Tam stretol muža z výsadkárskej divízie a pomyslel si, že musí byť ako on. Preto sa spolu s ďalším vojakmi prihlásil na výcvik. „Dva sny som mal, keď som bol malý – chcel som byť policajt a chcel som byť pilot,“ skonštatoval.

Pilotom za deväť mesiacov

Po armádnom výcviku si hľadal robotu ako policajt. V lete 2005 bol novým policajtom v Brooklyne a otvorene priznal, že to bolo šialenstvo. Musel sa naučiť riešiť problémy, ktoré dovtedy nikdy neriešil. Denne tam zažíval prestrelky, znásilnenia či bankové lúpeže.  

Všetko sa zmenilo po incidente pri jednom zatýkaní, kedy ho začali lynčovať ľudia sledujúci zatýkanie z vedľajšieho obchodu. Rozhodol sa, že bude pilotom.  

Zapísal sa teda do leteckej školy, kde začal riadiť helikoptéry a nakoniec sa dozvedel, že armáda, v ktorej pôsobil šesť rokov, mu zaplatila asi jednu tretinu zo školského poplatku. Normálne táto škola trvá rok a pol, on to dal za 9 mesiacov.

V tom čase mal 28 rokov a nechcel zbytočne strácať čas. „Musíš mať odlietaných 1 500 hodín, aby ťa firma zobrala za pilota,“ vysvetlil a dodal, že počas výcviku lietal každý deň. Keď mal nalietaných 1 200 hodín, našiel si prácu.

Pilotov ako je Tomáš je veľmi málo 

V súčasnosti pilotuje súkromné helikoptéry i lietadlá, pričom sa v práci stretáva s mnohými slávnymi osobnosťami. V rozhovore priznal, že viezol napríklad Willa Smitha či Justina Biebera. Na jeden let je ale ako Slovák mimoriadne hrdý. Vtedy pilotoval lietadlo s Billom Clintonom na palube. Priznal, že sa mu splnil sen.

Tomáš Rozar
zdroj: screenshot YouTube/Startitup

Pilotov, ako je Tomáš, nie je veľa. Väčšina totiž môže pilotovať buď lietadlá, alebo helikoptéry. Tomáš môže oboje a dodal, že to má veľkú výhodu obzvlášť v čase koronakrízy. „Všetci moji kamaráti, ktorí pilotujú helikoptéry, sú bez roboty. A ja lietam v podstate stále,“ vysvetlil.

Ak by si mal záujem o let z New Yorku do Londýna v súkromnom lietadle, jednosmerná cesta by ťa vyšla na 150 000 dolárov. Podľa Tomáša je ale výhodou, že si môžeš zobrať „17 kamarátov, hocikoľko tašiek, psa, mačku“.

Vypínanie telefónov na palube je blbosť

V závere rozhovoru priznal aj to, koľko ročne ako pilot súkromných lietadiel a helikoptér zarába. Jeho mzda sa pohybuje od 100 000 do 250 000 dolárov ročne, všetko ale závisí od firmy, v ktorej pracuje. Okrem toho tiež záleží na tom, koho a kam prepravuje.

Napokon sa ho Drahomír Piok opýtal na to, ako je to v skutočnosti s telefónmi na palube lietadla. Na palube lietadiel ťa totiž letuška vždy upozorní na to, aby si si vypol telefón. Podľa Tomáša je to však blbosť. Väčšina sa odvoláva na to, že zapnuté telefóny pokazia pilotovi navigáciu, v skutočnosti to ale nie je možné. „Robia to len preto, aby ľudia počúvali letušku,“ prezradil Tomáš.  

Najnovšie video