Slovákov u susedov čakajú nové obmedzenia. Tisíce áut majú stopku, hrozia pokuty
- Poľsko zavádza nízkoemisné zóny
- Zakazujú vjazd starších benzínových a naftových áut do centier miest
- Čakajú ťa nové pravidlá a potenciálne pokuty
- Poľsko zavádza nízkoemisné zóny
- Zakazujú vjazd starších benzínových a naftových áut do centier miest
- Čakajú ťa nové pravidlá a potenciálne pokuty
Ak jazdíš starším autom a plánuješ cestu do Poľska, dávaj si pozor. Naši severní susedia zaviedli nové emisné zóny, ktoré obmedzujú vjazd starších áut do centier miest. Tieto pravidlá sa postupne rozširujú a môžu výrazne ovplyvniť aj slovenských vodičov, uvádza portál autoviny.sk.
Poľsko sa pridáva k európskemu trendu vytvárania nízkoemisných zón v centrách miest. Zatiaľ čo v západnej Európe ide o bežnú prax už desaťročia, pre Poľsko a jeho návštevníkov vrátane Slovákov ide o novinku, na ktorú si budeme musieť zvyknúť.
Varšava ako prvá zakázala staršie autá
Varšava sa stala prvým poľským mestom, ktoré v roku 2024 zaviedlo nízkoemisnú zónu. Zóna pokrýva približne 37 štvorcových kilometrov v centre mesta a priľahlých štvrtiach. Do tejto oblasti nemôžu vstúpiť benzínové a LPG autá vyrobené pred rokom 1997 (nesplňujúce emisnú normu Euro 2) a dieselové vozidlá staršie ako 19 rokov (nesplňujúce normu Euro 4).
Pravidlá sa budú každé dva roky sprísňovať. Od budúceho roka budú musieť benzínové autá spĺňať normu Euro 3 (vyrobené od roku 2000) a dieselové Euro 5 (vyrobené od roku 2009).
Mestská polícia už udelila prvú pokutu za porušenie týchto pravidiel. Za neoprávnený vjazd do zóny môžeš dostať pokutu až 500 zlotých (približne 119 eur).
Krakov nasleduje s prísnejšími pravidlami
Od 1. januára 2026 zavedie nízkoemisnú zónu aj Krakov. Podľa oficiálnych informácií z portálu ztp.krakow.pl bude zóna pokrývať približne 60 % územia mesta.
Pravidlá v Krakove budú dokonca prísnejšie než vo Varšave. Do zóny nebudú môcť vstúpiť:
- Benzínové autá staršie ako rok 2005 (nesplňujúce normu Euro 4)
- Dieselové autá staršie ako rok 2014 (nesplňujúce normu Euro 6)
Dobrou správou je, že až 8 z 10 áut už tieto podmienky spĺňa. Ak tvoje auto vyhovuje emisným normám a je registrované v Poľsku, bude automaticky pridané do systému a môžeš do zóny vstupovať bez obmedzení.
Výnimky a poplatky pre cudzincov
Ak si obyvateľ Krakova a platíš tam dane, dostaneš neobmedzenú výnimku pre vozidlá, ktoré si vlastnil pred 26. júnom 2025 – bez ohľadu na ich vek.
Pre návštevníkov vrátane slovenských vodičov, ktorých autá nespĺňajú požadované normy, bude v Krakove fungovať trojročné prechodné obdobie (2026-2028). Počas neho môžeš do zóny vstúpiť po zaplatení poplatku:
- 2,50 PLN (približne 0,60 eur) za hodinu
- Denný poplatok (v roku 2026 stačí zaplatiť za dve hodiny)
- Mesačné predplatné: 100 PLN (24 eur) v roku 2026, 250 PLN (59 eur) v 2027 a 500 PLN (119 eur) v 2028
Po roku 2028 už nebude možné zaplatiť za vstup a do zóny budú môcť len vozidlá spĺňajúce emisné normy.
Ďalšie mestá sa pripájajú
Ako uvádza portál autoviny.sk, nízkoemisnú zónu plánujú zaviesť aj ďalšie poľské mestá: Wroclaw, Katowice, Łódź, Poznaň, Gdaňsk a mnohé ďalšie. Podľa novej legislatívy môže takúto zónu zaviesť až 40 poľských miest.
Zaujímavé je, že zatiaľ čo Poľsko tieto obmedzenia rozširuje, niektoré nemecké mestá ako Heidelberg, Mannheim či Stuttgart od nich upúšťajú. Dôvodom je zlepšenie kvality ovzdušia, vďaka čomu zóny stratili svoj pôvodný význam.
Ak plánuješ cestu do Poľska, skontroluj si vopred, či tvoje auto spĺňa požiadavky pre vstup do nízkoemisnej zóny. Môžeš tak predísť nepríjemnostiam a pokutám.
Čítaj viac z kategórie: Auto
Zdroje: autoviny.sk, ztp.krakow.pl