Slovenka Alena prerazila v Taliansku s netradičným biznisom: „Najväčšou chybou bolo, že som nezačala podnikať skôr“

  • Slovenka Alena našla v Taliansku nový domov aj podnikateľskú príležitosť
  • Jej rodinná firma rozsvecuje talianske mestá
Luminarie svetlá
  • Slovenka Alena našla v Taliansku nový domov aj podnikateľskú príležitosť
  • Jej rodinná firma rozsvecuje talianske mestá
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Vianočné osvetlenie miest a obcí sa stáva čoraz dôležitejšou súčasťou adventnej atmosféry. Za nádhernými svetelnými inštaláciami, ktoré zdobia talianske mestá počas sviatočného obdobia, stojí aj Slovenka. Alena Drobná našla v Taliansku nielen nový domov, ale aj podnikateľskú príležitosť v oblasti, ktorá kombinuje technické zručnosti s umeleckým cítením.

Alena sa v roku 1995 presťahovala kvôli manželovi Talianovi. O dve dekády neskôr už vedie úspešnú firmu Luminarie Svetlà v oblasti svetelného dizajnu, ktorá realizuje prestížne projekty vianočného osvetlenia pre talianske mestá. 

Od učiteľky k event dizajnérke

„Moja prvá práca bola učiteľka v jasliach pri deťoch od jedného do troch rokov a neskôr v materskej škole,“ spomína Alena. Po presťahovaní sa do Talianska sa najskôr naplno venovala rodine a výchove detí. Prvým krokom v novej krajine bolo prekonanie jazykovej bariéry.

„Ovládala som nemecký jazyk, ktorý však v severnom Taliansku v 90. rokoch nepatril medzi bežne používané. Preto som sa ako prvé rozhodla naučiť taliansky jazyk, aby som mohla komunikovať s ľuďmi a lepšie porozumieť prostrediu,“ vysvetľuje.

Až po viac ako dvadsiatich rokoch, keď sa rodinný život ustálil, začala rozvíjať svoju pracovnú kariéru a objavila svoju vášeň pre dizajn. „Inšpirovalo ma prostredie, v ktorom je estetika a kvalita remesla prirodzenou súčasťou života,“ hovorí Alena.

Rodinnú firmu založili v roku 2013, pričom jej manžel už mal skúsenosti v tomto sektore. „Do rozbehu firmy sme investovali vlastné zdroje aj čas, pričom hlavnou prioritou bolo vytvoriť kvalitný produkt a stabilné základy pre rast,“ vysvetľuje Alena.

Počas prvých piatich rokov od založenia firmy neboli tržby príliš vysoké, no dokázali pokryť prevádzkové náklady aj investície do nových produktov. Od roku 2019 firma začala stabilne rásť a s každým rokom sa tržby postupne zvyšovali. 

rodinná firma v Taliansku - Luminarie svetlá
zdroj: archív/Alena Drobna

Biznis s vianočným osvetlením

V Taliansku sa vianočné dekoratívne osvetlenie teší mimoriadnej popularite a je hlboko zakorenené v miestnej histórii a kultúrnom dedičstve. Slováci zatiaľ túto tradíciu v takej miere nerozvinuli, čo podľa Aleny vytvára zaujímavý priestor na prenesenie týchto inšpiratívnych prvkov aj do našej krajiny.

Talianske mestá a obce investujú do vianočného osvetlenia významné prostriedky, pretože to priťahuje turistov a vytvára nezabudnuteľnú atmosféru počas sviatočného obdobia. Práve táto tradícia umožnila Alene a jej manželovi vybudovať úspešný biznis, ktorý sa zameriava predovšetkým na verejné priestory.

Inšpirujú ťa príbehy úspešných slovenských podnikateľov?

„Prevádzkujeme najmä projekty pre mestá, zamerané na rozsiahle lokality a verejné priestory, no vždy sa snažíme vyjsť v ústrety aj menším lokalitám, ak je to možné. K nášmu servisu patrí aj návrh, montáž a údržba svetelných vianočných ozdôb obchodných centier a verejných priestranstiev, ktoré tvoria jednu časť našej sezónnej práce,“ vysvetľuje Alena, ktorá vo firme zastrešuje dizajnovú stránku projektov. Jej manžel pôsobí ako technický riaditeľ a koordinuje všetky projekty podľa presného denného plánu. Ich syn je spolumajiteľom rodinnej firmy a venuje sa predovšetkým inštalácii svetelných projektov.

Hoci ide o výrazne sezónny biznis s hlavnou sezónou od októbra do decembra, firma hľadá spôsoby, ako rozšíriť svoje pôsobenie aj na iné obdobia roka. „Chceme rozšíriť rodinný biznis o letné eventy, ako sú svadby a prestížne podujatia, čím zabezpečíme kontinuitu práce a stabilitu firmy počas celého roka,“ hovorí Alena. Mimo hlavnej sezóny sa tiež zameriavajú na obnovu sortimentu produktov a inovácie, pričom každoročne navštevujú medzinárodnú výstavu Christmasworld vo Frankfurte.

rodinná firma v Taliansku - Luminarie svetlá
zdroj: archív/Alena Drobna

Zákazky od talianskych miest

Dôležitou časťou podnikania Aleninej firmy je získavanie zákaziek od talianskych samospráv. Mestá a obce v Taliansku totiž vianočné osvetlenie obstarávajú prostredníctvom verejných súťaží, ktoré majú presne stanovené pravidlá.

„Verejné obstarávanie v Taliansku je veľmi systematické a rozsiahle. Pri vyhlásení súťaže úrad zverejní výzvu na svojom oficiálnom portáli a záujemcovia majú spravidla 10 dní na zaslanie prihlášky,“ vysvetľuje Alena.

Tento proces sa nazýva „Manifestazione di interesse“ a slúži na predbežný výber dodávateľov. Mesto následne vyberie minimálne päť firiem podľa stanovených kritérií a pozve ich do samotnej súťaže, kde už predkladajú konkrétne návrhy a cenové ponuky.

Zaujímavosťou je, že talianske zákony umožňujú mestám do určitej finančnej hranice obísť zdĺhavý proces a osloviť priamo overenú firmu. „V týchto prípadoch úrad už pozná spôsob práce firmy, kvalitu jej služieb, profesionalitu a serióznosť, čo zjednodušuje a urýchľuje proces realizácie projektov,“ dodáva Alena. Práve tento systém pomáha firme získavať opakované zákazky od spokojných samospráv.

Výzvy podnikania v cudzej krajine

Ako cudzinka musela Alena prekonať niekoľko prekážok. „V mojom prípade bolo budovanie dôvery o niečo náročnejšie, pretože prichádzam z iného kraja a musím preto aktívne pracovať na tom, aby som si získala dôveru klientov,“ priznáva.

Veľkou podporou jej sú manžel a syn, ktorí sú rodení Taliani. „Kľúčovým faktorom je však čas a dôsledná práca: poctivá, kvalitná a profesionálna realizácia projektov postupne vytvára reputáciu, ktorá klientom umožňuje dôverovať mojej firme aj napriek tomu, že som cudzinka,“ hovorí.

Zaujímavé je, že Alena sa nestretla s predsudkami voči ženám vo vedení technických firiem. „V našom prípade môžeme považovať prítomnosť ženy vo firme za výhodu – naša firma je totiž kombináciou techniky a dizajnu, kde ženský prístup a perspektíva majú veľmi dôležitú úlohu,“ vysvetľuje.

Alena na základe svojich skúseností ponúka niekoľko cenných rád pre tých, ktorí by chceli podnikať v Taliansku. Podľa nej je kľúčové najprv dôkladne analyzovať trh a zmapovať konkurenciu v oblasti, v ktorej chceš pôsobiť.

„Neodmysliteľnou podmienkou je ovládať taliansky a najmä anglický jazyk,“ zdôrazňuje. „Kvalita, profesionalita, nové nápady a využitie moderných technológií sú v Taliansku veľmi cenené a očakávané, preto je dôležité ich prinášať do každého projektu.“

Keď sa obzrie za svojou kariérou, priznáva, že možno mohla začať podnikať skôr ako vo svojich štyridsiatich rokoch. Napriek tomu neľutuje svoju cestu. Každá skúsenosť, vrátane rokov venovaných rodine a postupnej adaptácii sa v novej krajine, ju podľa jej slov pripravila na súčasnú úlohu. 

Firma má dnes jasné plány do budúcnosti. Najdôležitejšou prioritou je rozšírenie tímu. Jej súčasná kapacita už totiž nestačí na pokrytie všetkých dopytov. „V súčasnosti pracuje jeden tím, ktorý sa podieľa na všetkých realizáciách, no občas sme nútení odmietnuť nové zákazky kvôli preťaženiu kapacít. Vytvorením druhého tímu budeme schopní rozšíriť kapacity firmy, zachovať vysokú kvalitu služieb a prijať viac projektov súčasne, čím posilníme našu pozíciu na trhu a podporíme ďalší rozvoj.“

Čítaj viac z kategórie: Rozhovory

Najnovšie videá

Trendové videá