V autobusoch či električkách tohto mesta sa už dá platiť kartou. Čoskoro sa pridá zvyšok Slovenska

  • Visa v slovenských mestách postupne spúšťa bezkontaktné platby kartou v MHD
  • Po úspešnom štarte v Žiline prišla na rad Bratislava. Visa v týchto mestách využíva technológie overené v zahraničí
  • Digitálne platby nie sú iba pohodlné – hromadnú dopravu majú potenciál viesť k trvalej udržateľnosti
visa4
  • Visa v slovenských mestách postupne spúšťa bezkontaktné platby kartou v MHD
  • Po úspešnom štarte v Žiline prišla na rad Bratislava. Visa v týchto mestách využíva technológie overené v zahraničí
  • Digitálne platby nie sú iba pohodlné – hromadnú dopravu majú potenciál viesť k trvalej udržateľnosti

Na Slovensko postupne prichádzajú možnosti bezkontaktnej platby vo vozidlách hromadnej dopravy, tzv. Tap to Ride. Ako prvé inováciu adoptovali mestá Bratislava a Žilina, v ktorých si je lístok platobnou kartou v MHD možné zakúpiť už dnes.

Infraštruktúru a softvér v MHD zabezpečuje platobná spoločnosť Visa so svojim systémom Cybersource – flexibilnou platformou, ktorá sa bude mestám prispôsobovať podľa ich potreby.

Každé mesto si systém fungovania bezkontaktných platieb v hromadnej doprave nastavuje samostatne. V Žiline sa napríklad platí pri nákupoch lístkov pri inteligentných označovačoch vo vozidlách.

Ako funguje bezkontaktná platba v Bratislave?

V Bratislave je spustený nový projekt Kartuj, ktorý funguje odlišne od bežných cestovných lístkov. Pri nástupe do vozidla v bratislavskej MHD je potrebné priložiť kartu k inteligentnému označovaču, čím kartu „tap-neš“ za 1 € a začneš svoju jazdu. Lístok nemá časové obmedzenie, treba sa však tapnúť pri každom prestupe do iného vozidla.

Ak prestup stíhaš do 45 minút od prvého tapu, za „prestupový tap“ už neplatíš. Dohromady za deň môžeš zaplatiť maximálne 4 tapy, teda 4 €. Ďalšie sú zadarmo.

Reálny príklad: Cestuješ električkou 3 z Rače o 9:00 – tapneš sa pri nástupe. V Petržalke budeš o 9:34, kedy ešte potrebuješ prestúpiť na linku 95, ktorá vyráža o 9:40. Keďže do nej nastúpiš do limitu 45 minút, tapnúť sa síce musíš, no za prestupový tap neplatíš. Vystúpiť môžeš aj neskôr než o 9:45 a cena za celú cestu bude stále 1 €, avšak prestup na tretí autobus by bol opäť platený.

Na cestovanie teda stačí len platobná karta (alebo dokonca smartfón či smart hodinky). Práve na kartu, smartfón alebo hodinky sa zapíše informácia o lístku, ktorú bude potrebné predložiť pri prípadnej kontrole lístkov revízorom.

Už dve mestá na Slovensku

Platby kartou v MHD sa najprv naplno rozbehli v Žiline, kde na to slúžia inteligentné označovače vo všetkých vozidlách. Ohlasy boli fantastické. Inovácia totiž navyše prišla v čase pandémie a priniesla tak bezdotykovú možnosť cestovania.

Ďalšia na rade bola Bratislava, kde projekt Kartuj priniesol úplne iný koncept cestovania, než doteraz ponúkali klasické cestovné lístky. Bratislavčania tak získali ďalší pohodlný a efektívny spôsob na prepravu po hlavnom meste.

Po digitálnych platbách sa postupne začínajú obzerať aj iní dopravcovia – v časti svojich červených autobusov umožnil platbu kartou aj dopravca Slovak Lines, ktorý zabezpečuje predovšetkým regionálnu dopravu v Bratislavskom kraji – zatiaľ ju však zvláda len malá časť vozidiel.

V decembri však bude Slovak Lines v kraji končiť, pretože tender na ďalších 10 rokov vyhrala dopravná korporácia Arriva, od ktorej už bude zriaďovateľ dopravy IDS BK vyžadovať možnosť platby kartou v každom spoji.

zdroj: TASR/Martin Baumann

Prečo je to dôležité:

  • Platba kartou je v prvom rade rýchla a pohodlná – môže nahradiť kupovanie lístkov v automatoch, počítanie mincí pri vodičovi, predražené SMS lístky či napríklad dopravné čipové karty, ktoré si vydávajú samotní dopravcovia pre lokálny región.
  • Mestská hromadná doprava stále jazdí poloprázdna – obavy ľudí z nakazenia sa pri interakcii s ostatnými je pochopiteľná (napr. podľa Bloombergu sa až 70 % Londýnčanov bojí dochádzať MHD). Aj bezkontaktné riešenia ponúkajú alternatívu voči pracovaniu s dotykovými plochami a hotovosťou a môžu redukovať riziko.
  • Plnšia MHD má ekonomický význam – prázdne autobusy a električky znamenajú výpadky príjmov pre dopravné podniky (ktoré zvyčajne patria mestám alebo krajom). V Bratislave bola pred mesiacmi situácia taká vážna, že vodičov vyhnala štrajkovať do ulíc. V hromadnej doprave celosvetovo pracuje až 13 miliónov zamestnancov.
  • Je to lacnejšie – dáta z Londýna ukazujú, že ich digitálne riešenie Oyster šetrí až 14 % nákladov na prevádzku platobného systému.
  • Visa má s implementovaním platobných riešení bohaté skúseností aj v oblasti hromadnej dopravy, na Slovensko môže priniesť veľmi užitočné know-how.

Hromadná doprava je krv každého mesta

Aj keď mnohí stále jazdia autami, ak by zo dňa na deň prestala fungovať hromadná doprava, zostaneme v nekonečných zápchach a produktivita klesne. Aj od efektivity a využívanosti hromadnej dopravy pritom závisí ekonomická výkonnosť regiónu. Aby mestá prosperovali, MHD musí byť vo vyhovujúcom stave dostupná pre základných a kľúčových pracovníkov.

Digitálne platby do tohto konceptu skvele zapadajú a okrem toho môžu niekoľkými spôsobmi prispieť k trvalej udržateľnosti hromadnej dopravy – od zníženia potreby papierových lístkov až po uľahčenie porozumenia dopravných vzorcov dopravcami. 

zdroj: DPMŽ – Ako prvá spustila možnosť digitálnych platieb za lístok Žilina.

Efektívne sa to napríklad podarilo v New Yorku či v Kalifornii. Visa vo svete vybudovala už 460 takýchto projektov a práve pracuje na ďalších 700, medzi nimi sú napríklad Brusel či Bukurešť.

O tom, že sa bezkontaktné platenie v MHD stane na Slovensku populárnym, niet pochýb. Slováci si totiž na nové technológie zvykajú rýchlo a bez problémov, čo potvrdzuje aj Index digitálnej adopcie, kde sa nachádzame v najlepšej štvrtine krajín.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá