Slovenská pošta sa topí v dlhoch. NKÚ varuje pred jej kolapsom, strata presiahla 66 miliónov eur

  • Slovenská pošta sa topí v dlhoch a problémoch
  • NKÚ odhalil vážne pochybenia v hospodárení tejto inštitúcie
  • Zisti, prečo je jej budúcnosť neistá
Slovenská pošta hospodári neefektívne
  • Slovenská pošta sa topí v dlhoch a problémoch
  • NKÚ odhalil vážne pochybenia v hospodárení tejto inštitúcie
  • Zisti, prečo je jej budúcnosť neistá
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Slovenská pošta čelí vážnym finančným problémom, ktoré podľa Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ) môžu vyústiť až do jej kolapsu. Podľa najnovšej správy kontrolórov dosiahla celková strata spoločnosti ku koncu roka 2024 takmer 66,5 milióna eur.

Slovenská pošta má navyše nesplatené úvery v hodnote 51,5 milióna eur a jej hospodárenie je dlhodobo neudržateľné, uvádza v správe Najvyšší kontrolný úrad.

Slovenská pošta hospodári neefektívne

Situácia je o to závažnejšia, že Slovenská pošta neefektívne plní aj svoju základnú zákonnú úlohu. Tou je poskytovanie univerzálnej poštovej služby, ktorá má byť dostupná pre všetkých občanov bez ohľadu na miesto bydliska. NKÚ upozorňuje, že rozsah tejto služby na Slovensku je širší, než vyžadujú európske štandardy. Zároveň je poskytovaná pod cenou, čo štátnej firme spôsobuje ďalšie straty. V rokoch 2021 až 2024 tieto straty dosiahli spolu takmer 35 miliónov eur.

Slovenská pošta obratom zareagovala na výsledky kontroly: „Výstupy z kontroly využijeme pri nastavovaní opatrení, ktoré prispejú k udržateľnému fungovaniu Slovenskej pošty v budúcnosti. Transformácia je v pokročilom štádiu realizácie a jej cieľom je zlepšiť služby pre zákazníkov, zvýšiť efektivitu prevádzky a zabezpečiť dlhodobú finančnú udržateľnosť spoločnosti.“

Strata z univerzálnej služby je čiastočne hradená z kompenzačného fondu, do ktorého však na rozdiel od iných krajín neprispievajú súkromní poštoví operátori. Prakticky celý náklad nesie na svojich pleciach štát. Pošta zároveň nedokáže tieto straty pokryť výnosmi z iných komerčných činností. Problém prehlbuje aj fakt, že Ministerstvo dopravy, ako zástupca štátu, plánuje revíziu pravidiel až v rokoch 2026 až 2028. To podľa NKÚ predstavuje riziko ďalšieho zhoršovania situácie.

Významným problémom sú aj porušenia zákona a nehospodárnosť, ktoré odhalili kontrolóri. Slovenská pošta si napríklad prenajala halu v Bratislave, ktorú však nedokázala využívať. Za dva roky tak zaplatila 867-tisíc eur za nevyužité priestory. Ďalších 42-tisíc eur vyčíslil NKÚ ako nehospodárne výdavky v iných oblastiach.

Aké skúsenosti máš so službami Slovenskej pošty?

Pri nákupoch nákladných vozidiel Slovenská pošta neuplatnila zmluvné sankcie za oneskorené dodávky, čím porušila zákon o verejnom obstarávaní. Rovnako sa dopustila porušenia zákona pri dodatku k zmluve o telekomunikačných službách, za čo ju Úrad pre verejné obstarávanie už opakovane sankcionoval v celkovej výške 155-tisíc eur.

Kroky na zlepšenie už realizujú

Napriek týmto problémom Slovenská pošta podnikla viaceré kroky na zlepšenie. Napríklad spustila nové digitálne služby ako Moja ePošta, zaviedla výdaj zásielok pomocou PIN kódu a rozšírila sieť výdajných miest (tzv. Pošta POINTy). NKÚ ocenil aj prehodnocovanie zmlúv s kľúčovými partnermi, ako sú Poštová banka či SWAN, čo môže priniesť vyššie príjmy.

 

Napriek týmto snahám zostáva Slovenská pošta v krízovej situácii. V roku 2024 nedodržala viaceré finančné ukazovatele z úverových zmlúv, čo mohlo viesť k predčasnému splateniu záväzkov vo výške viac ako 33 miliónov eur. Banky síce zatiaľ nepožiadali o okamžité splatenie úverov, no toto riziko stále pretrváva.

Podľa NKÚ je nevyhnutná komplexná reforma poštových služieb, vrátane zmeny legislatívy, úpravy licenčných podmienok a férovejšieho financovania univerzálnej služby. Slovenská pošta je dôležitým článkom verejných služieb, napríklad pri výplate dôchodkov, kde zatiaľ nemá náhradu. Bez reformy hrozí jej postupný rozpad a strata dôvery občanov.

Čo na tvrdenia NKÚ hovorí Slovenskej pošty

Proces zmien sa teda v Slovenskej pošte a jej pobočkách už začal. Okrem jeho pokračovania budeme sledovať aj konkrétne kroky. Dôležitý je aj popis plánovaných zmien:

„Opiera o tri hlavné piliere. Prvým je konsolidácia hustej a neefektívnej pobočkovej siete v okresných a krajských mestách, ktorá napriek svojej veľkosti už nedokáže uspokojiť dnešné potreby zákazníkov. Z 1 365 pobočiek postupne ukončí svoju prevádzku dokopy 47 pôšt na Slovensku – 26 v krajských a 21 v okresných mestách. Vo väčšine prípadov išlo, resp. ide o slabé pošty, klientmi málo využívané, ale čoraz nákladnejšie. Vidiecke pošty, ktoré sú už dnes ekonomicky neudržateľné kvôli nízkej návštevnosti, pretransformujeme na franšízy po vzore viacerých európskych krajín, kde takýto systém funguje už dlhé roky.“

Slovenská pošta potvrdzuje, že problémom je aj zložitosť systému. Reforma takejto organizácie má svoje špecifiká: „Zároveň upratujeme v prevádzke, kde je nevyhnutné zjednodušiť obrovské a neprehľadné portfólio služieb. Transformácia starého modelu fungovania pošty zahŕňa aj zavedenie zmiešaného doručovania, využívania samoobslužných kioskov, či rozšírenie siete BalíkoBOXov cez partnerské samoobslužné zariadenia. Tretí pilier transformácie predstavujú investície do digitalizácie a inovácií. Našou prioritou v nasledujúcich rokoch je stabilizovať hospodárenie a postupne vytvárať predpoklady na to, aby sme v roku 2028, kedy by mala byť transformácia ukončená, dosiahli ziskové hospodárenie.“

Čítaj viac z kategórie: Ekonomika

Zdroj: NKÚ

Najnovšie videá

Trendové videá