Slovenské e-shopy môžu prísť o desaťtisíce eur ročne. Odborníci radia, ako tomu predísť

  • Pre slovenské e-shopy sa blíži najziskovejšie obdobie roka, ktoré musia využiť naplno
  • Tržby z predaja sú pre mnohé e-commerce firmy najvyššie v Q4
  • Výpadok týchto príjmov môže predstavovať stratu desiatok tisíc eur
payout
Payout
  • Pre slovenské e-shopy sa blíži najziskovejšie obdobie roka, ktoré musia využiť naplno
  • Tržby z predaja sú pre mnohé e-commerce firmy najvyššie v Q4
  • Výpadok týchto príjmov môže predstavovať stratu desiatok tisíc eur

Pre drvivú väčšinu e-commerce firiem sa práve blíži najvýnosnejšie, ale aj najkritickejšie obdobie. Počas posledného kvartálu roka čaká e-shopy Black Friday, Cyber Monday aj tradičná vianočná nákupná horúčka. Práve Vianoce sú obdobím, kedy si Slováci doprajú najviac.

Časť e-shopov je vo výhode – ak majú marketing nastavený najmä na výkonnosť a dobre si zoptimalizujú cash flow. Rozpočet na reklamu  tak môžu do Vianoc otočiť aj viackrát. Dôležité však je, aby ich peniaze neuviazli niekde po ceste na bankový účet. Takéto zdržanie majú na svedomí platobné brány, ktoré  im peniaze od zákazníkov často vyplácajú len raz za dva týždne.

S platobnými riešeniami pomáha e-shopom inovatívna slovenská platobná brána Payout, ktorá prináša významnú pridanú hodnotu v podobe  vlastného Payout platobného účtu. Vďaka nemu sú všetky transakcie pripísané na účet klienta okamžite, bez zbytočného zdržania. Fintech riešenie je unikátne aj jednoduchou integráciou a rýchlou a dostupnou klientskou podporou.

VP of Business spoločnosti Payout Martina Hanusová a CTO spoločnosti Oliver Kriška zdôrazňujú, že si e-shopy v hlavnej nákupnej sezóne nemôžu dovoliť výpadok platobného riešenia na niekoľko hodín či dokonca dní.

Platobná brána Payout je prispôsobená tak, aby podnikateľom nespôsobovala žiadne starosti. Naopak, pomáha šetriť náklady a generovať zisk – slovenský fintech si od svojich klientov nepýta žiadny integračný poplatok.

 

Blížia sa Vianoce, pre mnohé e-commerce firmy najziskovejšie obdobie roka. Je potrebné sa naň pripraviť?

odpovedá Martina Hanusová, VP of Business v Payout: Samozrejme. Potrebujete si byť istý, že platobná brána, ktorej služby využívate, zvýšený nápor zákazníkov zvládne a svoj nákup dokončia. Bez úspešných platieb zisk jednoducho nebude. Preto spoločnostiam odporúčam prehodnotiť platobné možnosti a riešenia, ktoré ich e-shop ponúka. Dôležitá je predovšetkým stabilná a spoľahlivá platobná brána, ktorá bude zavŕšením dokonalého nákupného procesu v najsilnejšom transakčnom období každého e-shopu. Predstavte si, že by ste z každého  pokusu o nákup, ktorý zrealizujú vaši zákazníci, dokázali byť 100% ziskový a to napríklad v takom silnom dni, akým je Black Friday. Aké príjmy by ste v ten deň dokázali vygenerovať?

Prečo teda online platby môžu zlyhať?

Martina: Neúspešná transakcia je často dôsledkom problému s platobnou bránou, zlyhania procesu platby, zlého internetového pripojenia, ale aj chyby kupujúceho či ďalších problémov, napríklad s 3D Secure.  Proces platby a úspešnosť platby sú rozhodujúce pre dokončenie nákupu. My, v Payout, vieme v prípade potreby za pár minút overiť stav transakcie a naši klienti  môžu vyskladniť tovar ešte v deň zrealizovania objednávky.

Väčšina platobných brán teda nie je spoľahlivých?

Martina: Netvrdím, že sú nespoľahlivé – skôr nie sú flexibilné a to platí aj pri riešení problému. Ak obchodník zaznamenáva často sa vyskytujúce komplikácie s platbami,  odporúčam mu  sledovať počet objednávok a percentuálny podiel úspešných a neúspešných transakcií. V blížiacej sa hlavnej nákupnej  sezóne je v stávke oveľa viac a majitelia veľkých e-shopov majú už len niekoľko dní na to, aby zvážili lepšie platobné riešenie, pripravili svoj e-shop a dokázali tak zvýšiť svoje tržby.

Spoľahlivá platobná brána je kľúčová.

Martina: Jednoznačne. Príkladom môže byť jeden z našich aktuálnych klientov: e-shop, ktorý v priebehu 3 mesiacov dokázal z mesačného obratu 5 000 € vyrásť na 120 000 €. Poskytovateľ platobných služieb im však už nebol schopný zabezpečiť dostatočnú technickú ani klientsku podporu, flexibilitu pri ich raste.

Nastal problém s nefunkčnosťou platobnej brány, ktorý trval niekoľko hodín – platby neprechádzali. Vtedajší poskytovateľ nereagoval na podnety, sťažnosti zákazníkov pribúdali. E-shop problém sám vyriešiť nedokázal a s každou minútou prichádzal o množstvo peňazí. Ak chcel tovar vyskladniť v deň objednania a hlavne nestrácať ďalších zákazníkov, potreboval nájsť nové platobné riešenie. Nehľadal len ďalšiu platobnú bránu, hľadal partnera pre svoj rast.

Slováci vyvinuli prelomovú fintech službu. Pri online nákupoch je kľúčová, najmä počas pandémie

Nie je to risk? Tesne pred začiatkom Vianoc vymeniť platobnú bránu?

odpovedá Oliver Kriška, CTO v Payout: Práve naopak. Nevenovanie pozornosti výberu kvalitnej platobnej brány či nechuť z rôznych dôvodov zmeniť aktuálne integrovanú platobnú bránu môže pre váš e-shop znamenať veľmi drahú a „bolestivú” skúsenosť. Nielen vďaka technológiám, ktoré používame, ale hlavne vďaka prístupu, ktorý máme vo firme, si dovolím povedať, že niekoľkodňové výpadky u nás nehrozia. Len čo je klient úspešne spustený, je overený oddelením zodpovedným za AML/KYC a súčasne je overená jeho integrácia pomocou reálnej úspešnej transakcie – je teda minimálna pravdepodobnosť, že bude mať dlhší výpadok.

Okrem monitorovania našej infraštruktúry a aplikácií monitorujeme aj funkčnosť našich klientov. Ak systém vidí problém v platbách, IT oddelenie je hneď upozornené a okamžite spúšťa investigáciu problémov. Dostupnosť služieb dokonca monitoruje aj externý systém. A keďže chceme byť transparentní, výsledky uverejňujeme –  za posledných 90 dní bola dostupnosť 100 % – a tak to bolo aj v predchádzajúcom období. K poslednému výpadku došlo v minulom roku, trval 2 minúty.

S novou technológiou však e-shopy nemajú skúsenosti, obávajú sa možných porúch…

Oliver: Sú to síce nové technológie, no fungujú na rokmi overenej infraštruktúre, ktorú využívajú nielen tisícky malých firiem, ale aj giganti ako Google. Spomeniem napríklad jazyk Erlang, ktorý využívame – ten sa používa v kolosálnych systémoch, ktoré zabezpečujú chod svetového internetu či zdravotníckych a finančných inštitúcií už 30 rokov.

Prečo by sa mal e-shop rozhodnúť pre platobnú bránu Payout?

Martina: Payout je riešenie, ktoré poskytuje jednoduché, rýchle a presné platby. Klienti sa môžu spoľahnúť na inovatívne a cenovo dostupné platobné riešenie, široké portfólio platobných metód a  nadštandardný klientsky servis. Aktuálne sme pre našich klientov spustili aj nový platobný formulár. Prešiel nielen výraznou dizajnovou zmenou, ale kompletne sme prepracovali  celý kód, aby spĺňal náročné požiadavky našich klientov, ale aj naše vysoké nároky na kvalitu, rýchlosť a bezpečnosť.  Naším cieľom je eliminovať počet zlyhaných transakcií v čo najväčšom rozsahu.

Integrácia nášho riešenia je otázkou niekoľkých hodín, pomocou nášho API umožňujeme klientom rýchlo integrovať naše služby, aby mohli plne zautomatizovať svoje platobné procesy. Integrácia Payout riešenia tak prebehne rýchlo a bez komplikácií a nijako neobmedzí bežné fungovanie spoločnosti.

Nie každý však vie, ako „vymeniť“ platobnú bránu.

Oliver: Ak klient používa populárne riešenia ako WooCommerce, Opencart, Magento či Prestashop, tak na tie sme perfektne pripravení. Je to len o triviálnej inštalácii našich bezplatných pluginov. Riešenie máme aj pre e-shopy na platformách Creative Sites alebo Shoptet. Nie je to nič komplikované, stačí si vypnúť starú platobnú metódu, povoliť našu, zadať potrebné údaje –  to je celé, zvládne to každý. Pomôcť vám dokáže aj náš support, ktorému to zaberie približne jednu minútu, je to rýchly proces.

V prípade, že klient používa vlastné riešenia, ide o väčší technický zásah. Máme však k dispozícii bezplatné knižnice v jazykoch ako PHP, NodeJS, .Net a aj React-Native knižnicu, ktorá zjednodušuje integráciu.

Ak klient používa naozaj exotický jazyk alebo framework, čo sú ojedinelé prípady, treba to doprogramovať. Ani to však nie je nič náročné a zvládneme to do pár hodín.

Payout funguje aj s vlastným účtom – čo to pre klienta znamená?

Martina: Veľkú výhodu. Bežné platobné brány ho neposkytujú. Našim klientom vedieme Platobný účet Payout – všetky transakcie sú naň pripísané okamžite. Klientom finančné prostriedky nezadržiavame a môžu s nimi pracovať kedykoľvek od momentu ich dostupnosti. V praxi to znamená, že klient zo svojho platobného účtu Payout môže kedykoľvek realizovať výber na svoj bežný bankový účet alebo zaplatiť faktúru svojmu dodávateľovi.

Akákoľvek platba z nášho platobného účtu Payout je realizovaná automaticky. Máme prevádzkové účty vo všetkých bankách na Slovensku. To znamená, že ak náš klient zadá požiadavku na výber na účet vedený napríklad v Tatra banke, automaticky sú finančné prostriedky posielané z nášho prevádzkového účtu v Tatra banke  a peniaze sú na zadanom  účte v priebehu pár minút.

Každý týždeň sa v médiách dočítame, ako korporátu alebo štátu unikli citlivé dáta…Čo Payout a bezpečnosť?

Oliver: Náš systém, kde sa nachádzajú citlivé informácie, nie je verejne dostupný. Naša bezpečnostná politika nie je o obmedzovaní zobrazovania dát, ale o povoľovaní.

Infraštruktúra, na ktorej fungujú všetky naše systémy, je spravovaná odborníkmi svetovej úrovne, je pravidelne testovaná a aktualizovaná proti najnovším bezpečnostným ohrozeniam.

Samotné aplikácie a operačný systém, na ktorom bežia, sú kontrolované zhruba 200-krát za mesiac. Kontroluje sa dostupnosť aktualizácií a tiež zraniteľnosť jednotlivých úrovní systému podľa najnovších odporúčaní svetových bezpečnostných organizácií. Pravidelná kontrola, aktualizácie a ostražitý prístup k práci s dátami môže takýmto únikom veľmi jednoducho predchádzať.

Čo je podľa vás pre zákazníka pri online nákupe podstatné?

Martina: Majiteľom e-shopov jednoznačne odporúčame zefektívniť celú cestu ich zákazníkov pri nákupe. Nie je to len o výkone celého systému na Black Friday, Cyber Monday a počas veľkých nákupných dní. Malo by im záležať na bezproblémovom nákupnom zážitku ich zákazníkov počas celého roka.

Ak chcú zlepšiť proces objednávky, môžu začať tým, že si určia, aké jednoduché je pre niekoho dokončiť objednávku. Definovať si počet krokov a posúdiť, či je možné z nich ubrať. Optimalizácia zážitku zákazníkov je rozhodujúca v každej fáze nákupu.

  • prineste svojmu zákazníkovi rovnaký zážitok ako pri nákupe v kamennej predajni, 
  • pozrite sa, ako skutoční zákazníci reagujú na vaše akcie v reálnom čase,
  • sledujte KPI – miera opustenia košíka, miera nákupov, miera okamžitých odchodov a časy načítania stránky sa môžu použiť na vyhodnotenie celého úspechu vášho snaženia.

Len málo podnikateľov má vedomosti o tom, ako fungujú platobné brány. Na čo sa pri výbere alebo zmene platobnej brány treba zamerať?

Oliver: Základné aspekty sú cena a platobné metódy. Pri hodnotení ceny si treba uvedomiť, že rozdiel napríklad 0,2 % percenta je pri mesačnom obrate 50 000 € je len 100 €, ale za rok je to až 1 200 €. Prehodnotenie výberu platobnej brány tak môže pomôcť ušetriť náklady – je potrebné brať do úvahy aj  poplatky za integráciu . 

Martina: Je dôležité mať na pamäti, že elektronický obchod je celoročné úsilie. Rovnako by mal premýšľať aj pri integrácii platobnej brány. Ak majiteľ e-shopu hľadá cenovo dostupné riešenie a nemá prehľad o aktuálnych možnostiach, v 90 % prípadov sa rozhodne pre platobnú bránu banky, v ktorej má vedený svoj bežný bankový účet. To však nemusí byť to najlepšie riešenie.

Je dôležité poznať podmienky poskytovania platobnej brány. Samotný e-shop má často viazanosť a v prípade neprocesovania mu hrozí zmluvná pokuta. Payout poskytuje platobné služby bez viazanosti, bez minimálneho plnenia a často bez akéhokoľvek poplatku za vedenie účtu.

Oliver: Klientom sa snažíme šetriť peniaze, preto sú integrácie bezplatné. Dôležitá je aj komunikácia. Bohužiaľ, aj v modernej dobe komunikácie, kde človek vie poslať otázku inému človeku za menej ako jednu sekundu a rovnako rýchlo získať odpoveď, veľa firiem odpovedá na otázky svojich zákazníkov aj niekoľko týždňov, čo je pre nás, v Payout, nepredstaviteľné.

Na čom momentálne v Payout pracujete? Na aké novinky  sa môžu e-shopy tešiť v blízkej budúcnosti?

Oliver: Budeme prechádzať na rýchlejšiu infraštruktúru, ktorá nám umožní ešte rýchlejšie a bezpečnejšie procesovanie platieb našich klientov.

Martina: Prostredníctvom našej platobnej brány dokážu e-shopy priniesť svojim zákazníkom rýchle platby za tovar alebo služby. Payout však ponúka aj automatizáciu smerom k interným procesom našich klientov – prinášame napríklad automatické párovanie faktúr.

Poskytujeme službu, ktorá umožňuje bezpečný prístup k informáciám o platobných účtoch vedených v rôznych bankách, ktoré sú pripojené na náš platobný účet Payout a prostredníctvom API zobrazované priamo v interných systémoch klienta.

V praxi to znamená, že naši klienti si v rámci svojho platobného účtu Payout  môžu pridať napríklad svoj účet vedený v Slovenskej sporiteľni. Priamo v platobnom účte Payout im je zobrazený aktuálny zostatok, prehľad jednotlivých transakcií – aktualizovaný 4-krát za deň.  Cez API sú transakcie automaticky párované s ich vystavenými, resp. došlými faktúrami – bez nutnosti ručne sťahovať .xml z internetbankingu a uploadovať súbor do systému.

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá