Slovenské lovebrandy ako Lyra či Fusakle spájajú sily. Pre Slovákov majú dôležitú výzvu

  • Predvianočné obdobie je spolu s letom časom, kedy Slováci najviac nakupujú mimo Slovenska
  • Len na platbách kartou končí pred koncom roka v zahraničných e-shopoch a v kamenných predajniach takmer 300 miliónov eur
  • Jeden Slovák nakúpi v zahraničí v priemere za 300 eur
Fusakle, Pavelka Víno, Lyra Chocolate
  • Predvianočné obdobie je spolu s letom časom, kedy Slováci najviac nakupujú mimo Slovenska
  • Len na platbách kartou končí pred koncom roka v zahraničných e-shopoch a v kamenných predajniach takmer 300 miliónov eur
  • Jeden Slovák nakúpi v zahraničí v priemere za 300 eur

Tieto peniaze by pritom v čase, keď sú ohrozené tisícky pracovných miest, mohli pomôcť podporiť domácu ekonomiku, a udržať zamestnanosť. To by sa mohlo podariť vďaka iniciatíve Doma nakupujem.

„Uvedomujeme si, že Slovensko je otvorená trhová ekonomika. Napriek tomu sme presvedčení, že v tejto výnimočnej situácii je myšlienka nakupovania doma jednoduchým a účinným nástrojom, ako si všetci vieme navzájom pomôcť,“ hovorí Norbert Hovančák, člen predstavenstva Slovenskej sporiteľne, ktorá je zakladateľom iniciatívy.

Indulona je na Slovensku legenda. Vyprážali sme s ňou, zázračný krém bol pôvodne určený pre robotníkov

Stovky miliónov eur by podľa neho výrazne podporili domácu ekonomiku, pomohli konkrétnym ľuďom udržať si prácu, a nám všetkým prekonať toto náročné obdobie.

Obrovské peniaze končia v inom vrecku

Podľa odhadov analytikov najväčšej slovenskej banky odchádza na platbách kartou zo Slovenska zhruba 1,6 miliardy eur ročne, čo je v priemere na človeka 290 eur.

 „Najviac je to počas letných dovoleniek a Vianoc. Kým v lete sa jedná prevažne o platby mimo okolitých krajín, v predvianočnom období je podstatná časť zahraničných platieb kartou realizovaná v Rakúsku, Poľsku a Česku,“ vysvetľuje Matej Horňák, analytik Slovenskej sporiteľne. 

Martinus
zdroj: Martinus

U susedov nakupujeme pritom najmä spotrebný tovar ako potraviny, oblečenie či vybavenie do bytu, ktoré sú zvyčajne rovnako dostupné aj na Slovensku. Vlani sme pred Vianocami v zahraničných obchodoch a e-shopoch podľa odhadov minuli takmer 300 miliónov eur.

Slovenské e-shopy ťahajú za kratší koniec

Dáta tiež ukazujú, že zo zhruba 1,3 miliardy eur online nákupov Slovákov išla vlani domácim obchodníkom len tretina. Dve z troch eur zaplatených kartou online tak smerovali do zahraničia. Počas tohtoročných Vianoc by mohli zahraničné on-line nákupy dosiahnuť hodnotu 180 miliónov eur.

Podporuješ počas pandémie slovenské značky?

Dve muchy jednou ranou

Cieľom podnikateľskej iniciatívy Doma nakupujem je upriamiť pozornosť na podporu domácej ekonomiky a zamestnanosti. Už dnes je súčasťou iniciatívy viac než 70 firiem a združení.

„Stále platí, že sa máme kde liečiť a máme čo jesť. Čo je v časoch pandémie viac? Aj napriek tomu nás čakajú ďalšie náročné mesiace. Podpora domácich výrobcov, ktorí dodávajú pridanú hodnotu krajine, je dnes kľúčovejšia ako kedykoľvek predtým,“ hovorí Marián Šolty, podpredseda Slovenskej potravinárskej a poľnohospodárskej komory.

Vegan syr
zdroj: Unsplash/Alexander Maasch

Podľa Ľubomíra Tuchschera zo Slovenského združenia pre značkové výrobky kúpa výrobku u dôveryhodného obchodníka na Slovensku znamená podporu domácej ekonomiky, a cez odvedené dane aj podporu fungovania štátu. „Ak chcete, aby sa nám tu darilo, pridajte sa k nám a tiež nakupujte doma,“ vyzýva.

„Výberom lokálneho vianočného darčeka zákazník podporuje domácu ekonomiku. Za výrobou a predajom ponožiek Fusakle stojí už viac ako 300 ľudí zamestnaných na Slovensku. Okrem ekonomiky je to však aj podpora domácich dizajnérov, ilustrátorov, tretieho sektora, s ktorým intenzívne spolupracujeme, a v širšom meradle aj spoločná sila obnovy textilného priemyslu, ktorý mal u nás bohatú históriu, no za posledné desaťročia upadal,“ vysvetľuje Simona Zajíčková, marketingová manažérka značky Fusakle.

zdroj: Fusakle

Kto sa môže pridať?

K iniciatíve sa môžu pripojiť nielen domáci výrobcovia, obchodníci a poskytovatelia služieb, ale aj všetky firmy, ktoré na Slovensku podnikajú a podporujú našu ekonomiku. 

„Pandémia nás naučila byť ešte rýchlejšími a flexibilnejšími. Učíme sa každý deň a hľadáme cestu ako byť v tejto situácií čo najviac nápomocní,“ hovorí Lucia Rabatinová, managing director z firmy Curaprox, ktorá tiež patrí medzi signatárov Doma nakupujem.

Reklamná kampaň zadarmo

Slovenská sporiteľňa zároveň v prospech slovenského podnikateľského sektora venuje časť svojho mediálneho priestoru. Zaplatí totiž celoštátnu reklamnú kampaň Doma nakupujem, ktorá bude v televíziách, tlači aj na internete šíriť myšlienku podpory domácej ekonomiky.

„V súčasnej situácii považujeme za veľmi dôležitú podporu firiem a podnikateľov pôsobiacich na Slovensku. Veríme, že našej krajine sa bude dariť, len ak sa bude dariť ľuďom, podnikateľom a firmám, ktorí v nej žijú a pôsobia,“ hovorí člen predstavenstva SLSP, Norbert Hovančák.

Zdroje: Doma nakupujem , SLSP

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá