Slovenské mesto bojuje proti vizuálnemu smogu netradične, pred bilbordy vysadilo stromy

  • Malacky sa dali do boja proti všadeprítomnému vizuálnemu smogu
  • Tamojší primátor pred billbordy vysadil hneď niekoľko mladých stromov, ktoré ich majú prekryť
  • Obyvatelia mesta tento krok vítajú, inak sa však k celej situácii stavia spoločnosť vlastniaca vonkajšiu reklamu
bor
unsplash.com
  • Malacky sa dali do boja proti všadeprítomnému vizuálnemu smogu
  • Tamojší primátor pred billbordy vysadil hneď niekoľko mladých stromov, ktoré ich majú prekryť
  • Obyvatelia mesta tento krok vítajú, inak sa však k celej situácii stavia spoločnosť vlastniaca vonkajšiu reklamu

Reklamný smog je v uliciach tak rozšírený, že na ľudí začína pôsobiť bilbordová slepota. Niet sa čomu diviť, sústrediť sa na jazdu autom a pritom vnímať každých 10 metrov inú tabuľu s reklamou dá zabrať aj naozaj multifunkčnému človeku.

S trendom umiestňovania reklamných plôch, kde sa len dá, bežný človek takmer nemá šancu bojovať. Reklama znamená vplyv a čím viac jej je, tým lepšie. Nie však pre mesto či obyvateľov, ale pre vybrané skupiny ľudí.

Primátor mesta Malacky sa rozhodol skoncovať s vonkajšou reklamou pomerne nevšedným spôsobom. Pred miestnu stenu plnú reklamných pútačov nechal vysadiť niekoľko mladých stromov, ktoré majú v budúcnosti reklamu celkom prekryť svojimi korunami.

Billboardová spoločnosť nereaguje na naše výzvy, hrá sa na mŕtveho chrobáka. A teda v poriadku, nech je nová stromová alej čo najskôr košatá a príjemne zelená 🤭🍀🌳

Gepostet von Juraj Říha am Freitag, 3. Mai 2019

Billboardová spoločnosť nereaguje na naše výzvy, hrá sa na mŕtveho chrobáka. A teda v poriadku, nech je nová stromová alej čo najskôr košatá a príjemne zelená,” vyjadril sa k svojmu kroku primátor mesta Juraj Říha.

Toto riešenie síce vo veľkom vítajú tamojší obyvatelia, iné to však je z pohľadu spoločností, ktoré billbordy vlastnia. Jedna z nich na krok primátora reagovala takto:

Určite bojujete s nelegálnymi stavbami a máte to ťažké. My sme billboardovka a vnímame nelegálne stavby ako problém. Odfotili ste však bilboardy spol. Arton, ktoré sú legálne a povolené stavby. Povolil ich stavebný úrad Malacky. Budem rád, ak zverejníte komunikáciu, o ktorej tu píšete – ako ste nás vyzvali komunikovať ohľadne týchto 3 plôch. Žiadne upozornenie, email, list neprišiel! Svojim počínaním ste nás poškodili. Prekryli ste povolené stavby a spôsobili ste nám a našim klientom škodu. Oficiálnou cestou Vám ide list od našej právničky. Žiadam Vás, aby ste dali pokyn k náprave a tie stromčeky vysadili na inom mieste,” vyjadril sa na Facebooku riaditeľ spoločnosti ARTON Ladislav Kotrč.

Gepostet von Juraj Říha am Freitag, 3. Mai 2019

Skutočnosť, že legálne odstránenie reklamy je len veľmi ťažké veľa hovorí o fenoméne, ktorého sme svedkami na Slovensku. Ak by totiž zo strany mesta došlo k odstráneniu bilbordov, spoločnosť by mala právo mesto zažalovať z krádeže, nakoľko ide o súkromný majetok.

Obdobných krokov sme použili viacero, jedným z najviac účinných spôsobov bolo oplotenie billboardu v centre mesta, kde sa okamžite spoločnosť spamätala. Postupujeme systematicky, krok po kroku a za 5 rokov nebol v Malackách postavený žiaden nový billboard. Stojí to síce veľa námahy, o ktorej sa obyvatelia nedozvedia ale sme už v poslednej tretine riešenia reklamných stavieb,” dodáva primátor Malaciek.

Gepostet von Arton am Freitag, 11. November 2016

Koniec bilbordov aj na školách

Aj Bratislavský samosprávny kraj pristupuje k opatreniam proti neúnosnému vizuálnemu smogu takzvaných pútačov, preto nebude predlžovať zmluvy na umiestňovanie bilbordov na pozemkoch a plotoch škôl vo svojej správe a postupne ukončí existujúce. Vidieť to je najviac na Bajkalskej ulici, kde sa na plote SUŠ scénického výtvarníctva nachádza až 16 veľkoplošných reklám. Reguláciou reklamy chce prispieť ku krajšiemu mestu a kraju.

BSK ide bojovať proti vizuálnemu smogu

VŠETKÝM VADIA BILLBOARDY, MÁLOKTO NIEČO ROBÍMesto je nimi doslova zahltené. Vizuálny smog vadí väčšine z nás. Aby sme len nefilozofovali, rozhodli sme sa konať. Na župných školách budeme postupne vypovedať zmluvy o prenájme vonkajších reklamných plôch a s riaditeľmi každej z nich nájdeme spôsob, ako kompenzovať výpadok príjmov. Druhá časť plánu je viac zelene pre školy, a preto budú billboardy postupne nahradené stromami.

Gepostet von Juraj Droba am Sonntag, 25. November 2018

„Všetci hovoríme o tom, ako nám vadia billboardy vo verejnom priestore, najmä rôzne formy veľkoplošnej reklamy. Každý o tom iba hovorí, ja som sa rozhodol, že Bratislavský samosprávny kraj bude lídrom a bude konať. Preto už od budúceho roka začíname s tým, že postupne nebudeme predlžovať jednotlivé reklamné zmluvy majiteľom billboardov, špeciálne v areáloch a na plotoch našich stredných škôl. Začíname práve odtiaľto, začíname sami. Dobrá správa pre tých, ktorí mali nejaký finančný prospech z týchto billboardov, to znamená samotné školy, my im tento finančný úbytok budeme kompenzovať, či už zakúpením učebných pomôcok, vybavenia telocvične, alebo priamo peniazmi,“ povedal predseda BSK Juraj Droba.

Jednou z alternatív čím nahradiť veľkoplošné reklamy je výsadba stromov a vytvorenie zelených plôch. Po vyhodnotení aktuálneho stavu a komunikácii s riaditeľmi škôl rozhodne Bratislavský samosprávny kraj, ktorý má vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti 57 školských o najvhodnejšom riešení, ktoré sa negatívne nedotkne škôl.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech