Slovenské mesto chce zakázať vjazd bicyklov do obľúbenej zóny. Nápor cyklistov je neúnosný

  • Trnavu môžeme označiť za jedno z najviac „bike friendly“ miest na Slovensku
  • O vytváraní efektívnej infraštruktúry pre bicykle sa tu len nehovorí, ale sa na nej aj pracuje
  • Pribúdajú cyklochodníky, k dispozícii sú zdieľané bicykle či dokonca veľká cykloveža, akú doposiaľ nemá ani naše hlavné mesto
  • Primátor mesta však najnovšie oznámil zákaz vjazdu bicyklov na obľúbenú Hlavnú ulicu
 srcset
TASR/Lukáš Grinaj, Facebook/ Peter Bročka
  • Trnavu môžeme označiť za jedno z najviac „bike friendly“ miest na Slovensku
  • O vytváraní efektívnej infraštruktúry pre bicykle sa tu len nehovorí, ale sa na nej aj pracuje
  • Pribúdajú cyklochodníky, k dispozícii sú zdieľané bicykle či dokonca veľká cykloveža, akú doposiaľ nemá ani naše hlavné mesto
  • Primátor mesta však najnovšie oznámil zákaz vjazdu bicyklov na obľúbenú Hlavnú ulicu

Vzhľadom na rovinatý charakter Trnavy sa ukazuje bicykel ako jedna z najlepších alternatív nahradzovania automobilovej dopravy. Tamojšia koncepcia rozvoja cyklotrás počíta s vybudovaním okruhu okolo centra mesta s umožnením vjazdu cyklistom do historického centra, kde je cieľom znižovať intenzitu automobilovej dopravy.

Trnavčania si za posledné roky bicykle naozaj obľúbili a po mesta sa na nich vozia čoraz častejšie. V meste je ich už toľko, že ohrozujú aj chodcov. Primátor mesta Peter Bročka preto pristupuje k ráznemu, no dôležitému opatreniu. Je ním zákaz vjazdu bicyklov na frekventovanú Hlavnú ulicu. Informoval o tom primátor Trnavy na svojom facebookovom profile.

zdroj: pixabay.com

„Stále viac z vás začalo aj počas pandémie využívať bicykle, čo je skvelé. Pomáhate tým svojmu zdraviu a zároveň šetríte životné prostredie. Postupne sa zlepšujúca sieť cyklotrás zrazu dáva zmysel oveľa väčšiemu počtu zatiaľ najmä rekreačných cykllistov. A to je dobre,“ hovorí Peter Bročka.

Upozorňuje však, že vedieť jazdiť na bicykli ešte neznamená mať ho, a hlavne seba, pod kontrolou. Je to tak s každým dopravným prostriedkom.

Po rozhovoroch s odborovým zväzom sme sa dohodli na plošnom znížení platov zamestnancov úradu na 80% ich pôvodnej mzdy…

Gepostet von Peter Bročka am Donnerstag, 19. März 2020

„Na Hlavnej ulici sa výrazne zvýšil počet ľudí a aj detí. Hrozba kolízií je podľa môjho názoru už príliš veľká na to, aby sme sa spoliehali na zodpovedné správanie každej osoby v tomto verejnom a spoločnom priestore. Preto musí prísť regulácia a vynucovanie pravidiel,” objasňuje.

„Budem naozaj najradšej, ak do centra prídete pešo alebo na bicykloch a cestu sem sa vám budeme naďalej pokúšať čo najviac uľahčiť. V spoločnom priestore tlačením bicykla preukážete nie len zodpovednosť, ale aj rešpekt voči ostatným.“

Primátor mesta už navrhol toto opatrenie schváliť dopravnému inšpektorátu. Zákaz vjazdu na Hlavnú ulicu má platiť aj pre elektrokolobežky. Deti na odrážadlách majú naďalej zelenú. O presnom dátume schválenia bude mesto čoskoro informovať.

Cyklovežu im môže závidieť aj Bratislava

Medzi železničnou a autobusovou stanicou na Staničnej ulici v Trnave len nedávno vyrástol prvý automatický parkovací dom pre bicykle na Slovensku. Dvanásťuholníková cykloveža má kapacitu 118 bicyklov, pričom stavať sa začala ešte v auguste 2019, informuje mesto Trnava.

Poplatok za uschovanie bicykla v cykloveži  je symbolických – 10 centov na 24 hodín. Systém úschovy bicykla je veľmi jednoduchý a intuitívny. Celý proces má trvať asi desať sekúnd a všetky pokyny sa zobrazia na monitore. Po vložení bicykla ho systém prevezme, uskladní a vytlačí úschovný lístok. Ten zákazník po svojom návrate vloží do čítačky, uhradí požadovanú sumu a vyzdvihne si svoj bicykel.

Mesto Trnava za zariadenie v podobe cykloveže zaplatilo vyše 650 000 eur, pričom približne 500 000 eur získala radnica vo forme nenávratného príspevku z eurofondov určených na zvýšenie atraktivity cyklistickej dopravy.

Zdroje: Facebook/ Peter Bročka, trnava.sk

Najnovšie video