Slovenskej značke sa podarilo preraziť za hranice, kde žne obrovský úspech. Slovákom však nie je veľmi známa

  • Značka Buffet na trhu figuruje už 13 rokov a za ten čas prešla zo street fashion k rafinovaným odevom na každý deň
  • Tím Buffet priznal, že majú radi oblečenie, ktoré zaujme aj bez toho, aby na seba pútalo zbytočnú pozornosť
  • Zakladateľ značky Michal Darila nabáda mladých ľudí, aby na budovaní svojho sna začali pracovať čím skôr
buffet
Buffet
  • Značka Buffet na trhu figuruje už 13 rokov a za ten čas prešla zo street fashion k rafinovaným odevom na každý deň
  • Tím Buffet priznal, že majú radi oblečenie, ktoré zaujme aj bez toho, aby na seba pútalo zbytočnú pozornosť
  • Zakladateľ značky Michal Darila nabáda mladých ľudí, aby na budovaní svojho sna začali pracovať čím skôr

Oblečenie, ktoré si kráčajúc po ulici všimneš aj bez toho, aby na seba zbytočne upriamovalo pozornosť. Presne to sľubujú autori, ktorí stoja za slovenskou značkou Buffet. Ako o sebe sami tvrdia, sú to traja umelci, ktorí zdieľajú rovnakú víziu toho, ako by mala vyzerať autentická móda pre sofistikovaných ľudí. Značka kombinujúca minimalistický, nadčasový dizajn a prvotriednu kvalitu na trhu pôsobí už 13 rokov.  

So svojou značkou sa im podarilo preraziť aj za hranice, kde žnú obrovský úspech. I keď priznali, že na Slovensku bola situácia trochu komplikovanejšie, ich štýlu začínajú postupne prichádzať na chuť aj Slováci. Koncom júna v Bratislave otvorili nový koncept Slowatch/Buffet na Laurinskej 19, ktorá sa stala ich obchodnou vlajkovou loďou.  

Najprv textil len upravovali, neskôr ho začali vyrábať 

Buffet založil Michal Darila ešte počas vysokej školy okolo roku 2006 až 2007. To, ako dokáže značka formovať komunitu, ho fascinovalo už v čase, keď boli na výslní skateové a snowboardové značky. Práve tento moment sa pre Michala stal prvotnou inšpiráciou. Spolu s kamarátmi sa pustil do tvorby tričiek a mikín s potlačami od lokálnych umelcov.

Nešlo však o autentickú tvorbu, kupovali už hotový textil, ktorý len upravovali. Michal sa neskôr spoznal s Mirkou Mikušovou, jeho budúcou manželkou, ktorá vyštudovala odevnú školu. Okrem toho mala skúsenosti s navrhovaním a technickým spracovaním.

Michalovo stretnutie s Mirkou nakoplo Buffet k tomu, aby začali vyrábať vlastné návrhy. S postupom rokov sa z týchto návrhov stali pravidelné dámske a pánske kolekcie, ktoré si získavajú srdcia zákazníkov doma aj v iných európskych krajinách. 

buffet
zdroj: Buffet

Každodenné odevy, ktoré zaujmú aj bez gýču 

Pri otázke, prečo sa rozhodli pre street fashion, uviedli veci na pravú mieru. Ich návrhy na prvý pohľad možno pôsobia trochu ako street fashion, minimálne tak pôsobili v minulosti, no v skutočnosti ide o oblečenie na každý deň.  Snažia sa o to, aby jednotlivé dizajny vynikli aj bez zbytočného upriamovania pozornosti.

Ich názor totiž je, že oblečenie by ťa malo pritiahnuť svojim materiálom, štruktúrou a farbou. „Sami milujeme moment, keď nás niekto na ulici zaujme, spraví nám radosť tým, čo má na sebe, skultivuje priestor okolo seba. Takýchto ľudí potrebujeme viacej,“ poznamenali.

S postupom času si vytvorili pevnú komunitu zákazníkov, ktorí už poznali ich tvorbu. Bolo teda nevyhnutné posunúť sa vpred a to aj kvôli tomu, že zmenili ich vlastné potreby. Svoj záujem o pouličnú módu pre mladých ľudí presunuli k rafinovaným dámskym i pánskym odevom na každý deň.

To, čo tvoria, nazývajú „pleasure apparel“, teda odevy, ktoré vzbudzuje túžbu po farbách a materiáloch a človek ho nosí s potešením. „Zmyslový kontakt s vlastným oblečením vplýva na naše každodenné činnosti a je príjemné, ak odev dokáže navodiť spokojnosť a hlbšie prežívanie momentu. Motivuje nás myšlienka, že sa v našich veciach ľudia budú cítiť dobre,“ vysvetlili nám.

buffet
zdroj: Buffet

Musí ťa byť vidno, to je základom obchodnej spolupráce 

Vďaka jasnej vízii a odhodlaniu sa značke Buffet podarilo preraziť ja za hranice Slovenska. Bol to však beh na dlhú trasu a nič neprebehlo zo dňa na deň. Spočiatku sa snažili zúčastňovať zahraničných design marketov, kde sú zákazníci zvyknutí, že za isté dizajny a materiály zaplatia viac. Obľubovali najmä dnes už neexistujúci designSUPERMARKET v Prahe.

Na svojej ceste za úspechom sa zúčastnili množstva blickfang marketov v Nemecku, Rakúsku či Švajčiarsku. Ich drina začala konečne plodiť prvú úrodu. „Keď ťa je vidno viac sezón po sebe, okrem náhodných zákazníkov ťa začnú registrovať aj majitelia malých obchodov s autorskou módou,“ objasnili. Práve týmto spôsobom vznikli niektoré z prvých obchodných spoluprác.

Slováci spočiatku nechápali, prečo si za kabát pýtajú aj 300 eur

Po rozbehnutí spoluprác a po tom, čo získali povedomie aj zahraničných zákazníkov, ich trh neovládali Slováci. Práve im museli často vysvetľovať, prečo sú ich produkty drahšie než oblečenie z fast fashion reťazcov.

V minulosti preto evidovali najviac zákazníkov z Nemecka, Švajčiarska a Rakúska. Dôvodom pravdepodobne bolo, že zahraniční zákazníci mali oveľa lepšie znalosti o materiáloch. Chápali, prečo je kabát s prímesou kašmíru alebo z japonskej bavlny podstatne drahší.

buffet
zdroj: Buffet

V priebehu posledných rokov ale nastal zlom a popredné priečky zaplnili slovenskí a českí zákazníci. Zakladatelia značky Buffet napokon priznali, že postupne sa začínajú stierať aj rozdiely medzi domácimi a zahraničnými zákazníkmi. Už aj Slováci sa začínajú zaujímať o menšie nezávislé značky a v neposlednom rade berú do úvahy nehumánne pracovné podmienky vo veľkých reťazcoch. Často im tiež zákazníci kladú otázky týkajúce sa starostlivosti oblečenia značky Buffet. 

Ako uvádzajú na svojej webovej stránke, v súčasnosti majú dve maloobchodné prevádzky na Slovensku, a to v Bratislave a Košiciach. V susednej Českej republike pôsobia v Prahe, Brne a Liberci. Nemeckí zákazníci ich nájdu v Berlíne a rakúski zase vo Viedni. 

Použi to, čo máš, rob to, čo môžeš a začni ihneď

Niet pochýb o tom, že značke sa začalo dariť ako na Slovensku, tak i v zahraničí a niet pochýb ani o tom, že cesta za úspechom nebola vždy jednoduchá. Zakladateľ značky Buffet, Michal, sám priznal, že nadišli aj chvíle, kedy to chcel celé zabaliť o odísť niekam veľmi ďaleko.

„Niekedy tie chvíle prichádzajú často a inokedy ešte častejšie. Nie vždy je to len o číslach a preto treba byť vytrvalý a trpezlivý,“ povedal nám Michal. Nad hladinou ho udržalo presvedčenie, že ak niečo robíš naozaj dobre a veríš, že vytváraš dobrý produkt, je len otázkou času, kedy to začne prinášať svoje ovocie.

buffet
zdroj: Buffet

Na začiatku mu pomohlo motto: „Use what you have. Do what you can. Start now.“ Vo voľnom preklade teda použi to, čo máš, rob to, čo môžeš a začni ihneď. Pokiaľ máš svoju víziu a plány, Michal odkazuje, aby si čakal čím skôr.

„Mladí ľudia majú väčší spontánny drive a ich očakávania nemusia byť vždy nominálneho charakteru, veľakrát stačí, že sa im podarí spolupracovať s niekým, ku komu vzhliadajú a to ich vie dosť nakopnúť,“ dodal Michal.

Priznal, že ide o subjektívnu radu, no väčšina mladých ľudí sa v počiatkoch svojho kariérneho života stará sama o seba. Podľa Michala ide o privilégium, ktoré už takí štyridsiatnici nemajú. Napokon ale dodal, že veková hranica v súčasnej dobe už prestáva zohrávať takú dôležitú rolu, ako kedysi. Sny sa predsa majú plniť. Jedného dňa možno médiá budú písať aj o tvojej značke.

Zdroj: Buffet Clothing

Najnovšie video