Slovenskí pacienti sa dočkali. Čakacie lehoty na operácie klesajú (ANALÝZA)
- Úrad hlási zlepšenie v čakačkách na operácie
- Menej pacientov čaká nad limit
- Operácie sú dostupnejšie
- Úrad hlási zlepšenie v čakačkách na operácie
- Menej pacientov čaká nad limit
- Operácie sú dostupnejšie
Mnohí Slováci žiaľ už na vlastnej koži zistili, aké náročné je dostať sa k niektorým operáciam. Úrady však po najnovšej analýze hlásia veľmi pozitívnu správu. Podľa ich údajov sa v čakačkách na plánované operácie začínajú prejavovať pozitívne zmeny.
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou vykonal analýzu údajov k 31. augustu 2025 a potvrdil, že počet zaradených návrhov do čakacích zoznamov oproti februáru mierne klesol. Informuje o tom tlačová správa úradu.
Všetky tri zdravotné poisťovne mali k 31. augustu spolu 80 784 zaradených návrhov na ústavnú a jednodňovú zdravotnú starostlivosť, čo predstavuje pokles o 3,4 % oproti februáru 2025. Z toho viac ako polovica návrhov, teda 47 377, mala stanovenú lehotu časovej dostupnosti (LČD). Počet návrhov, pri ktorých bola LČD prekročená, sa znížil o 20 % a dosiahol 14 107.
Prípady klesajú
Najviac návrhov s prekročenou LČD evidovala VšZP (10 259), čo znamená pokles o 18,4 %. V Dôvere bolo prekročených 2 757 návrhov (pokles o 29,3 %) a v Union ZP 1 091 (pokles o 6,7 %).
Zaujímavé je, že až 90,9 % pacientov súhlasilo s prvotným dátumom, ktorý prekračoval LČD. To naznačuje, že už mali vybraného ošetrujúceho lekára a boli ochotní počkať na uvoľnenie termínu.
K najdlhšie očakávaným zákrokom patrí výmena šošovky (medián 101 dní), totálna endoprotéza kolenného kĺbu (349 dní), terapeutické podanie látok do oka (61 dní) a totálna endoprotéza bedrového kĺbu (266 dní). Medián udáva strednú hodnotu čakania.
„Medián v tomto prípade predstavuje strednú hodnotu počtu dní, ktoré pacienti čakajú na daný výkon. Ak je napríklad v prípade výmeny šošovky medián 101 dní, znamená to, že polovica pacientov čaká menej ako 101 dní a druhá polovica viac ako 101 dní,“ uvádza úrad.
Niektoré návrhy odmietajú
Úrad upozorňuje aj na odmietnuté návrhy. K 31. augustu bolo takých 27 162, najmä preto, že poskytovateľ nedodal údaje v zákonnej lehote (73,5 %). Ostatné dôvody boli nesprávna poisťovňa alebo iné dôvody. Celkovo bolo vyradených 638 164 návrhov, väčšinou preto, že pacienti už zdravotnú starostlivosť dostali (84,7 %).
Analýza potvrdila zvýšenú transparentnosť zo strany poisťovní a pozitívny vývoj v oblasti vedenia čakacích zoznamov.
„Výsledky analýzy potvrdzujú, že všetky tri zdravotné poisťovne preukázali v rámci aplikovania zákonných povinností zvýšenú mieru transparentnosti systému, čím sa znižuje riziko diskriminácie alebo uprednostňovania pacientov,“ tvrdí úrad.
Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: TS/ÚDZS, Redakcia Startitup