Slovenskí študenti objavili AI. Zakazovať im ju nemá zmysel, tvrdí odborník

  • Slovenské školy sa musia postaviť k skutočnosti, že žiaci používajú umelú inteligenciu
  • Vysoké školy by mali technológie zmysluplne využívať
Robot, umelá inteligecia, znázornenie práce AI. Budova právnickej fakulty UK v BA
Pixabay/sujins Wikimedia Commons/Univerzita Komenského v Bratislave
  • Slovenské školy sa musia postaviť k skutočnosti, že žiaci používajú umelú inteligenciu
  • Vysoké školy by mali technológie zmysluplne využívať

Slovenské školstvo sa musí vysporiadať s prekvitajúcou umelou inteligenciou a zaujať voči nej jasný postoj. Vo vyhlásení k používaniu nových komunikačných nástrojov využívajúcich umelú inteligenciu na to vyzvala Slovenská akreditačná agentúra pre vysoké školstvo (SAAVŠ). Zároveň školám oznamuje, že by mali technológie zmysluplne využívať.

„Máme signály, že najmä ChatGPT je obľúbený medzi študentami stredných a vysokých škôl aj na Slovensku. Neraz sú tieto nové možnosti využívané zástupne, miesto vlastnej práce samotných študentov, a to nie je správne,“ vyhlásil predseda výkonnej rady SAAVŠ Robert Redhammer.

Samotné technológie podľa neho nie sú problémom, pokiaľ študent nepredkladá výsledky umelej inteligencie ako vlastné. Do popredia sa tak podľa neho dostáva otázka výchovy k férovosti.

Predkladanie výsledkov práce počítača ako svojich vlastných môže byť podľa SAAVŠ vnímané ako podvádzanie či plagiát. Poukázali, že na rozdiel od „klasických“ plagiátov je však práca umelej inteligencie ťažšie zistiteľná štandardnými antiplagiátorskými softvérmi.

„Je to niečo podobné, ako keby študent predložil prácu svojho kolegu, kamaráta, priateľa alebo si to niekde kúpil,“ vysvetlil predseda SAAVŠ. To je z hľadiska edukačnej stránky podľa neho negatívne.

Kontakt so študentami

Agentúra upozorňuje učiteľov aj na potrebu intenzívnejšieho kontaktu so študentami, ktorým by sa mali pedagógovia venovať. Podľa nich je potrebné sledovať progres, ktorý študenti pri vzdelávaní robia.

„Pokiaľ takýto vzťah existuje, tak je menšia pravdepodobnosť, že by dochádzalo k nahrádzaniu kvalifikačných prác nejakými podvrhmi, prácami iných osôb alebo strojov,“ podotkla. Ak učiteľ žiaka pozná, mal by v niektorých prípadoch odhaliť prípadnú zmenu štýlu písania svojho študenta.

„Neodporúčame plošne zakazovať tieto technológie, pretože sú to nové nástroje, ktoré sa objavujú, určite sa budú zdokonaľovať a budú oveľa viac súčasťou nášho života,“ povedal Redhammer. V tejto súvislosti poukázal na kalkulačky, ktoré sa v minulosti zakazovali, no dnes sú bežnou súčasťou života.

„Diskusia o reakcii vysokých škôl na nové technológie bude určite predmetom akreditačných návštev na vysokých školách,“ potvrdil Redhammer a poukázal, že akreditácie už začali. Najbližšie týždne by mali externé tímy navštíviť a overiť mechanizmy vysokých škôl.

Overovanie poznatkov, ktoré si osvojili študenti, musí byť podľa SAAVŠ dôslednejšie a musí mať personalizovanejší charakter. Do popredia sa preto dostáva priama verbálna komunikácia medzi učiteľom a študentami.

Agentúra v tejto súvislosti vyzdvihla aj potrebu využívania ústneho skúšania študentov. Z ich pohľadu sa ústne skúšky veľmi vychýlili do písomnej podoby. Negatívne vnímajú aj ohlasy, podľa ktorých študenti nevedia komunikovať.

Zdroje: TASR, Twitter/tasty_gigabyte7

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá