Slovenskí taxikári sa v boji proti Uberu nevzdávajú. Zajtra plánujú generálny štrajk

  • Bratislavskí taxikári sa vo svojom boji proti zdieľanej ekonomike nevzdávajú.
collagefcacf
pexels.com
  • Bratislavskí taxikári sa vo svojom boji proti zdieľanej ekonomike nevzdávajú.

Vojna klasických taxikárov voči symbolu zdieľanej ekonomiky pokračuje. Zajtra 1. augusta o 14:00 plánujú generálny štrajk, ktorým chcú poukázať na nečinnosť kompetentných úradov voči taxislužbám, ktoré sa podľa nich „skrývajú“ za termín zdieľaná ekonomika.

Sme tu a jazdíme vo veľkom! #uber #uberX #Bratislava #zadarmo #UberSlovensko

Príspevok, ktorý zdieľa Uber Slovakia (@uber_slovakia),

„Mnohí sa skrývajú za termín zdieľaná ekonomika. Tento pojem sa čoraz viac stáva pre taxikárov nočnou morou. V súčasnosti sa za zdieľanú ekonomiku skrývajú spoločnosti Uber a Taxify, ktoré vstúpili na trh taxislužieb. Dnes nemôžeme hovoriť už len o doprave, ale musíme spomenúť aj ubytovanie a Airbnb. Čo to bude zajtra? Nie je teraz isté, ale môže prísť opäť niečo nové a problém budú mať aj iné odvetvia,“ uviedlo Občianske združenie koncesovaných taxikárov vo svojom stanovisku, o ktorom informoval portál Trend.

To, že zdieľaná ekonomika je pre taxikárov nočnou morou nie je až takým prekvapením. Rovnakou nočnou morou musel byť vynález kombajnu pre žencov, či vynález elektrickej žiarovky pre zažínačov pouličných lámp. Aj tí sa, podobne ako taxikári, určite báli, aký ďalší pekelný stroj to tí blázniví vynálezcovia vymyslia zajtra.

Foto: pexels.com

Dnes je tento fenomén všeobecne najviac viditeľný v boji klasických biznis modelov proti zdieľanej ekonomike. No trh nezaujímajú romantické predstavy firiem o tom, že veci sa nikdy nezmenia. Kto sa neprispôsobí, ten jednoducho skôr či neskôr skrachuje. Zákazníci majú o služby týchto biznisov očividne záujem a to je jediná vec, na ktorej z dlhodobého hľadiska záleží.

Z krátkodobého hľadiska vidíme, že sa taxikári snažia tento vývoj zastaviť pomocou tlaku na legislatívu, akým je aj plánovaný zajtrajší štrajk. A keďže majú v niektorých krajinách relatívne silné postavenie, niekedy sa im to aj podarí.

„Najnovšie je to príklad z Brna, kde súd vydal predbežné opatrenie, ktorým zakazuje spoločnosti Uber poskytovať prepravné služby. V Českej republike sa tiež novelizoval zákon o doprave, kde sú vyššie postihy za nelegálnu taxislužbu. Zákazy používania služieb Uber poznajú v Nemecku, Francúzku a iných krajinách, kde na rozdiel od Slovenska túto problematiku riešia regionálne i celoštátne,“ tvrdia taxikári vo svojom stanovisku.

No predstavme si, ak by sa každé odvetvie snažilo uzákoniť zákaz efektívnejších biznis modelov. Uber našiel cestu, ako znížiť náklady a tým pádom aj cenu prepravy z bodu A do bodu B. Povolanie taxikára, ako sme ho posledných pár desaťročí poznali, pravdepodobne pôjde cestou zažínača lámp.

Foto: pexels.com

Verím, že je to pre niekoho, kto ako taxikár musí živiť rodinu a musel získať licenciu, strašné. No ako som už povedal, trhu je to jedno. A čím skôr sa s tým taxikári zmieria a začnú si pripravovať osobné plány B, tým bude tento vývoj pre nich menej bolestivý. Lebo Uber, ako ho poznáme dnes, je iba začiatok. Autonómne zdieľané autá sú iba otázkou času.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech