Slovensko dostali na mapu sveta: Firma z Oravy priniesla prvý televízor, dnes má spolupráce aj v Estónsku
- Začínali v malej dedine na Orave, dnes spolupracujú s viac ako 80 firmami po celom svete
- Značka Orava spočiatku predávala televízory, dnes profituje lifestylovým sortimentom
- Slovákom aj za pol storočie ukazuje, že patrí medzi lídra na trhu
- Začínali v malej dedine na Orave, dnes spolupracujú s viac ako 80 firmami po celom svete
- Značka Orava spočiatku predávala televízory, dnes profituje lifestylovým sortimentom
- Slovákom aj za pol storočie ukazuje, že patrí medzi lídra na trhu
Na začiatku išlo len o odhodlanie Slovákov a Čechov v podnikaní s televízormi. Dnes patria medzi lídrov v elektrotechnickom predaji s pomerne širokým sortimentom.
Značka Orava Slovákom dokazuje, že za pol storočie, čo je na trhu, technológiami, kvalitou a dizajnom predstavuje dôstojnú konkurenciu veľkým svetovým výrobcom.
Napriek tomu, že Orava dlhodobo ponúkala len televízory, postupne zmenila stratégiu a sortiment rozšírila o kuchynské spotrebiče, vybavenie do domácnosti či lifestylové produkty – slúchadlá, audiosystémy, veže či autorádiá.
Jedným z výrazných kúskov v ponuke je napríklad párty reproduktor s označením Crater L alebo univerzálny Bluetooth reproduktor pre bežných ľudí – Orava Crater 12.

Spolupráce s firmami po celom svete
V začiatkoch firmy prebiehala výroba televízorov priamo na Orave, dnes má spoločnosť na svojom konte spolupráce s viac ako 80 firmami po celom svete. Ide najmä o továrne a fabriky, kde sa vyrábajú ich produkty. V nich má tiež Orava vlastných technikov a technológov, ktorí dbajú na správne postupy a procesy výroby a dodržanie kvality.
V prípadoch, kde vlastných technikov nemajú, využívajú služby renomovaných svetových firiem, ktoré sa zameriavajú na inšpekciu a dohľad na kvalitu pre 100 % kontrolu nad výrobou produktov.
Na Orave však dodnes sídli vývojové centrum, kde sa navrhujú technické a dizajnové riešenia produktov, šité na mieru stredoeurópskemu trhu a celej Európskej únie. Okrem silného slovenského, českého a poľského trhu majú distribútorov aj v Nemecku či Estónsku.
Najväčší dôraz kladú na kvalitu produktov a na ich funkcie, s cieľom poskytnúť zákazníkovi dobrý produkt s lepšími parametrami ako konkurencia, v primeranej cenovej kategórii.

Etablovaný hráč na slovenskom trhu
Spoločnosť Orava je miestom, kde si veľká časť Slovákov kúpila svoj prvý televízor. Značka Orava je v mnohých rodinách symbolom neustálej inovácie produktov a technológií – prvý rozhlasový, ale aj prvý televízny prijímač, prvé televízne vysielanie vo farbe, prvý LCD TV prijímač či DVD prehrávač.
Za posledných 20 rokov však značka prešla nevyhnutnými transformáciami, aby si udržala konkurencieschopnosť, stále si ale drží krok s aktuálnymi trendmi a technológiami.
Zamestnáva približne 60 ľudí, ktorí sú telom i dušou oddaní značke. Ide o ľudí, ktorí pracujú pre ňu viac ako 20 rokov a milujú, že majú možnosť prinášať na Slovensko nové technológie a zaujímavé produkty. Väčšina zo zamestnancov pochádza priamo z Nižnej na Orave, čím firma podporuje zamestnanosť vo svojom regióne.
Z malých kamenných predajní až do veľkých reťazcov
Na trh doposiaľ priniesla takmer milión kusov výrobkov značky Orava v sortimente viac ako 150 druhov výrobkov v oblasti televíznej techniky, audio, video a domácich spotrebičov. Jej ponuku tvoria najmä cenovo dostupné výrobky a 4K televízory, ktoré patria k najlacnejším na trhu. Medzi hlavných konkurentov patria spoločnosti GoSat, Metz a ECG.
V posledných rokoch Orava expandovala aj do retailových reťazcov, ako Nay či Datard. To malo za následok významný presun tržieb od malých kamenných predajní k veľkým reťazcom.
„Za posledné obdobie sa zaujímavo zvýšil predaj cez online kanály iných reťazcov, vrátane nášho e-shopu Orava a dosiahol takmer 40 % tržieb,“ prezradil pre Startitup Juraj Balážec, riaditeľ Oravy.
Najväčší zamestnávateľ na Orave
Písal sa rok 1957, keď do Nižnej na Orave prišli odborníci z českej Tesly. Závod ľanárskej výroby zmenili na fabriku s televízormi.
V čase rozmachu Tesla Orava zamestnávala takmer 8-tisíc ľudí, z toho len v základom závode v Nižnej ich pracovalo 6-tisíc. Podnik bol najväčším zamestnávateľom na Orave.
Značka sa stala fenoménom, ktorý mal výrazný vplyv na rozvoj nielen samotnej Nižnej, ale aj celej hornej Oravy.
Postupne Tesla Orava prechádzala od výroby televízor aj k ďalším produktom – monitory, displeje, počítače či k vojenskej technike. Rozvíjala aj samotné závody, a to do iných miest Oravy, napríklad Oravská Lesná, Námestovo, Trstená či VVZ Žilina alebo VVZ Dolný Kubín.
V roku 1966 zišiel z výrobného pásu Tesly Orava miliónty televízor a v roku 1989 to už bol desaťmiliónty. Značka Orava stojí aj za prvým farebným televízorom, ktorý tesláci vymysleli v roku 1972.

Príchodom Nežnej revolúcie sa situácia vo fabrike zmenila. Predaj klesol takmer o polovicu a z Tesly Orava sa stala akciová spoločnosť. Tesla Orava sa zmenila Oravskú televíznu fabriku Nižná (OTF) a zamestnávala 3 300 pracovníkov.
V polovici 90. rokov sa veľká časť produkcie presunula do Česka, v menšom množstve sa produkty predávali v Poľsku a Grécku. V roku 2000 firma skončila v konkurze. Odkúpením práv na značku v konkurze ju v roku 2010 získala skupina Slovákov, ktorá následne nadviazala na predošlé tradície.
„Začali sme vyrábať s najmodernejšími výrobnými podnikmi vo svete a prinášať hlavne na slovenský a český trh pod značkou Orava výrobky spotrebnej elektroniky a domácich spotrebičov,“ ozrejmuje Juraj Balážec, riaditeľ Oravy.
Orava je známa svojimi inováciami, do svojich produktov neustále nasadzuje technologické vylepšenia. Firma kráča s dobou a digitalizuje ako procesy firmy, tak aj samotnú spoločnosť. Do budúcna sa plánuje spájať s veľkými hráčmi na európskom trhu, čím si uľahčí predaj na zahraničnom trhu.
„Dnes dodávame na český, poľský, estónsky a maďarský trh široké portfólio produktov,“ dodáva na záver pre Startitup Juraj Balážec, riaditeľ Oravy.
Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska