Slovenský lovebrand, ktorý milujú generácie. Podravke sa podaril neuveriteľný kúsok, dobyla 50 % trhu

  • Slovenský trh s ochucovadlami patrí medzi jeden zo segmentov s najvyššou konkurenciou. O pozornosť zákazníka bojuje až 1 200 výrobkov
  • Medzi nimi však jasne dominuje Podravka. Dobre známa firma ovláda až 50 % slovenského trhu s ochucovadlami
  • Presadiť sa jej podarilo kvalitou produktov, flexibilným obchodným prístupom, ale aj dobrým marketingom
podravka
  • Slovenský trh s ochucovadlami patrí medzi jeden zo segmentov s najvyššou konkurenciou. O pozornosť zákazníka bojuje až 1 200 výrobkov
  • Medzi nimi však jasne dominuje Podravka. Dobre známa firma ovláda až 50 % slovenského trhu s ochucovadlami
  • Presadiť sa jej podarilo kvalitou produktov, flexibilným obchodným prístupom, ale aj dobrým marketingom

Prvé zmienky o dochucovaní jedla nachádzajú archeológovia už 50 000 rokov pred naším letopočtom. Išlo prevažne o využívanie soli, ktorá mala prakticky až do 19. storočia obrovský hospodársky význam a viedli sa kvôli nej aj krvavé vojny.

Dnes však ochucovadiel existuje toľko, že si Slováci môžu vyberať – len na slovenskom trhu je dostupných viac než 1 200 produktov. Dlhodobo najväčšej popularite sa na Slovensku teší Podravka od rovnomennej firmy, ktorá získala už ľudový status legendárnej značky – produkt patrí k tým, ktoré vydržali celé generácie.

Vďaka svojmu dôrazu na kvalitu výroby, efektívnej obchodnej stratégii a dobrému marketingu Podravka dosahuje podiel na slovenskom trhu s ochucovadlami až 50 %, čo je obdivuhodné číslo prakticky v akomkoľvek segmente. Aká biznisová stratégia prebieha v pozadí, ako sa firme podarilo ovládnuť slovenský trh a na základe čoho je stále atraktívna pre mladých ľudí?

Unsplash – Pri varení chutných pokrmov sa používa množstvo korenín a zmesí už od nepamäti.
zdroj: Unsplash – Pri varení chutných pokrmov sa používa množstvo korenín a zmesí už od nepamäti.

Chorvátsky produkt, ktorý expandoval do sveta

Hoci Podravka na domácom trhu pôsobí od roku 1993, keď bola založená pobočka vo Zvolene, jej história siaha oveľa ďalej. Počiatky spoločnosti majú korene v chorvátskej Koprivnici, kde bratia Marijan a Matija Wolfovci objavili svojho obchodného ducha a začali v roku 1934 s predajom a spracovaním ovocia.

Firma si medzi ľuďmi rýchlo získala veľkú priazeň a v priebehu nasledujúcich desiatich rokov sa stala jednou z najvýznamnejších potravinárskych spoločností v strednej, východnej a juhovýchodnej Európe. Dnes jej produkty poznajú spotrebitelia vo viac ako 50-tich krajinách na všetkých piatich kontinentoch.

Prvými výrobkami boli džemy, instantná polievka a neskôr známe ochucovadlo Vegeta. V súčasnosti je nosným produktom firmy práve ochucovadlo Podravka, ktorá vo svojej kategórii jasne dominuje aj slovenskému trhu. Na základe RMS údajov spoločnosti NielsenIQ v období november 2020 až november 2021, bola Podravka vedúcou značkou na slovenskom maloobchodnom trhu z hľadiska predaja.

K tomuto úspechu určite prispieva aj neustála modernizácia výroby, pričom pôvodná receptúra ostáva nezmenená. Nezabúda sa ani na najnovšie trendy vo výžive a varení, čoho výsledkom je ochucovadlo Podravka Natur, určené aj pre vegánov, či ľudí s rôznymi intoleranciami.

Podravka však má okrem svojho známeho ochucovadla oveľa širšie portfólio výrobkov a firma obratne využila každú príležitosť rásť. V rámci svojej expanzie odkúpila napríklad značky Lagris a Eva.

Podravka – Spoločnosť vznikla v chorvátskej Koprivnici, kde bratia Wolfovci začali v roku 1934 s predajom a spracovaním ovocia. Oficiálny názov Podravka získala spoločnosť v roku 1947.
zdroj: Podravka – Spoločnosť vznikla v chorvátskej Koprivnici, kde bratia Wolfovci začali v roku 1934 s predajom a spracovaním ovocia. Oficiálny názov Podravka získala spoločnosť v roku 1947.

Nenápadný prášok, ktorý dotvára chuť jedla

Každý kuchár a kuchárka vie, že ochutiť jedlo nie je jednoduché. Práve preto majú vo svojej kuchyni rôznych pomocníkov, medzi ktorých patria aj ochucovadlá. Účel ich použitia je jednoznačný – pridávajú sa do jedla, aby získalo požadovanú chuť, alebo sa zvýraznili chute jednotlivých prísad.

Na spôsobe prípravy pritom často nezáleží. Napríklad Podravku je možné použiť pri varenom, dusenom, ale aj grilovanom jedle.

Prečo je ochucovadlo Podravka tak obľúbené?

Nezvyčajné spojenie korenín a sušenej zeleniny sa úspešne predáva už vyše 60 rokov – firma priznáva, že obľube sa teší pre svoje prakticky neobmedzené použitie. Dobre poslúži pri dochucovaní najjednoduchších jedál aj komplexných špecialít – od kebabu v placke až po taiwanské ustrice s čokoládou.

 

Rozumie Podravka aj súčasnej generácii mladých ľudí? 

Podravka zažíva veľký úspech aj na sociálnych sieťach, kde ju v rámci svojich receptov používajú okrem bežných užívateľov aj rôzni foodblogeri a influenceri. Vznikajú tak rôzne kulinárske špeciality, ako napríklad „chuťovečka“ v podobe sushi posypaného Podravkou. No svoje uplatnenie nachádza aj pri jemnom vyladení chutí hamburgeru vo fastfoode, či akéhokoľvek iného jedla.

@explosaurus S Podravkou do vrecka už nie je žiadne jedlo (a pobedie) nudné. Že @Paulína Altofová *spolupraca #foryourpage ♬ original sound – Explo

Spoločnosť spustila vtipnú kampaň s označením #kTvojmuStylu, ktorou ešte viac približuje každodenné využitie ochucovadla Podravka mladým ľuďom. Vo svojej kuchyni ju používajú obľúbení tvorcovia, ako napríklad andy.stech či expl0ited_ a michaltotka. Skúšajú, k čomu všetkému sa Podravka hodí – kombinujú aj neskombinovateľné – a čo by to malo byť, navrhujú samotní sledovatelia.

@andy.stech Beriem Podravku do vrecka a idem skombinovať neskombinovateľné. Tak čo, kam ju mám použiť ? #spolupraca#ktvojmustylu ♬ Sunny Day – Ted Fresco

V rámci kampane spoločnosť pripravila aj limitovanú edíciu Podravka do vrecka. S odolnou pevnou koreničkou, ktorá sa dá bez problémov pripnúť na kľúčenku, už nebude mať nikto problém dochutiť si jedlo podľa seba kdekoľvek a kedykoľvek. O niekoľko týchto praktických kúskov môžeš súťažiť aj ty

@michaltotka Kuchár mi poslal Podravku do vrecka👨🏻‍🍳 #slovakia #spolupraca #unboxing #balik #ktvojmustylu ♬ original sound – Michal Totka

Podravka ako slovenský lovebrand

Podravka za svojich 29 rokov pôsobenia na Slovensku získala hneď niekoľko ocenení. Medzi nimi sa spoločnosť stala aj niekoľkonásobným víťazom v prestížnej súťaži Superbrands Slovakia, naposledy v tomto roku.

Dôvodom víťazstiev je dlhoročne neklesajúca kvalita produktov, ich praktickosť a snaha o maximálnu spokojnosť spotrebiteľa. Ide aj o ocenenie komunikácie spoločnosti, jej obchodných a marketingových zručností.

Spoločnosť Podravka má, obrazne povedané, krásne poslanie – stará sa o to, aby nám jedlo, ktoré si pripravíme či navaríme, chutilo. A to prostredníctvom výrobkov tradičných a v kuchyni naozaj nepostrádateľných, ako aj prostredníctvom výrobkov inovatívnych a spĺňajúcich požiadavky takých skupín, akými sú vegáni či ľudia s intoleranciami,“ dodáva Elena Matušková, marketingová riaditeľka spoločnosti Podravka pre Slovensko.

Podravka Ocenenia
zdroj: Podravka – Spoločnosť Podravka za svoju existenciu získala niekoľko ocenení aj v rámci Slovenska.

Za úspechom je cieľ byť tu pre všetkých

Pozitívny prístup má spoločnosť aj voči svojim zamestnancom. Uvedomuje si ich dôležitosť, preto sa zameriava na ich profesijný rast a podporuje tímovú aj individuálnu prácu.

Aj vďaka tomu sa Podravke podarilo presadiť v konkurenčne dravom prostredí ochucovadiel a stala sa „love brandom“ vo viacerých krajinách sveta, vrátane Slovenska. „Trh s univerzálnymi ochucovadlami sa na Slovensku vyznačuje veľmi silnou konkurenciou. Sme hrdí na to, že vďaka dlhodobej vysokej kvalite a inováciám produktov máme v segmente vedúce postavenie. Ročne predávame viac ako jednu tonu ochucovadiel a koreniacich zmesí,“ hovorí Miroslav Rybár, generálny riaditeľ spoločnosti Podravka na Slovensku pre portál ezisk.

„Cieľom spoločnosti Podravka ako „love brandu“ je, aby mala i naďalej svoje miesto v slovenských kuchyniach, či už je niekto v kuchyni začiatočník alebo sa v nej „zvŕta“ odnepamäti,“ dodáva Matušková, marketingová riaditeľka spoločnosti Podravka pre Slovensko.

Podravka – Spoločnosť si uvedomuje dôležitosť svojich zamestnancov, preto sa zameriava na ich profesionálny rast a podporuje tímovú aj individuálnu prácu.
zdroj: Podravka – Spoločnosť si uvedomuje dôležitosť svojich zamestnancov, preto sa zameriava na ich profesionálny rast a podporuje tímovú aj individuálnu prácu.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá