Slovenský startup chce ovládnuť celú Európu. V biznise našli obrovskú dieru na trhu, pomôžu ťažko skúšaným podnikateľom

  • Slovenská firma Globerg začala s účtovníctvom, od svojho vzniku však pokukuje aj po digitalizácii
  • S novou aplikáciou chcú digitalizovať veľkú časť accounting segmentu, aplikáciu vedia upraviť pre každý segment
  • Šikovný systém zo Slovenska má potenciál presadiť sa aj v zahraničí, Globerg ho chce do 10 rokov v celej Európe
globerg
archív Globerg, TASR/Radovan Stoklasa
  • Slovenská firma Globerg začala s účtovníctvom, od svojho vzniku však pokukuje aj po digitalizácii
  • S novou aplikáciou chcú digitalizovať veľkú časť accounting segmentu, aplikáciu vedia upraviť pre každý segment
  • Šikovný systém zo Slovenska má potenciál presadiť sa aj v zahraničí, Globerg ho chce do 10 rokov v celej Európe

Menšie slovenské firmy niekedy dokážu ponúknuť unikátnejšie a inovatívnejšie riešenia, než korporáty so stovkami či tisíckami zamestnancov.

Vynikajúcim príkladom je sľubná slovenská firma Globerg Accounting z Bratislavy, ktorá je síce vo svojom jadre účtovnícka, no od svojho vzniku pokukuje aj po digitalizácii. Vyvinula preto prehľadnú aplikáciu, ktorá odbúrava hlavný problém, ktorý vzniká pri spolupráci firiem s účtovnými kanceláriami – všetko dlho trvá a informácie nikdy nie sú poruke, ale treba ich dopytovať.

Appka Globergu využíva prehľadný dashboard a iné nástroje pre jednoduché zobrazovanie účtovných dokladov, miezd, personalistiky, fakturácie, reportingu a manažmentu účtovníctva formou outsourcingu.

zdroj: archív Globerg - Tím spoločnosti Globerg.

CEO Globergu Sami Leskovský tvrdí, že ich systém už do veľkej miery dokážu využiť firmy z akéhokoľvek segmentu, a to najmä vďaka mimoriadnej úrovni prispôsobiteľnosti. Aké má s firmou ďalšie plány, pre koho sa systém oplatí a kde vidí účtovníctvo o 10 rokov?

  • Globerg šetrí čas aj peniaze. Aké ďalšie benefity firmám prináša?
  • Ktorým firmám či segmentom to prinesie pridanú hodnotu?  
  • Účtovníctvo je sféra, ktorá sa neustále mení. Ako sa v tom má bežný človek orientovať?
  • Je Slovensko v účtovníckej sfére pozadu?
  • O pár rokov sa vidia v celej Európe. Ako to však chcú dosiahnuť? 

Čo Globerg prináša nové, čo „klasické“ účtovné kancelárie nezvládnu? Je vaša aplikácia len upgrade v prezentácii dát, alebo prináša na stôl úplne nové benefity?

Aplikácia poskytuje aktuálne informácie a dáta, ktoré sú potrebné pre každého podnikateľa a môže ich potrebovať kedykoľvek.

Najväčší problém, ktorý sme ako účtovná kancelária vnímali, bola „včasná informácia“. Problém väčšinou spočíval v tom, že klienti potrebujú mať čo najaktuálnejšie údaje o daniach, odvodoch, záväzkoch či pohľadávkach, aby vedeli včas reagovať a ovplyvniť tak ďalší vývoj ekonomiky vo svojej spoločnosti.

Naša online klientská zóna ponúka celú databázu účtovníctva klienta, dokumenty v elektronickej podobe, prehľadný systém správy zamestnancov a zjednodušuje manažment.

Aplikáciu sme vyvinuli ako benefit, ktorý má klientom zjednodušiť procesy, poskytnúť lepší prehľad a v neposlednom rade uľahčiť komunikáciu.

Zjednodušene – váš systém tak dokáže firmám priamo šetriť čas a peniaze?

Čas určite áno. Peniaze šetrí nepriamo, nakoľko čas je finančne neohodnotiteľnou časťou podnikania a ako sa hovorí, čas sú peniaze a pri podnikaní to platí obzvlášť. Preto sme sa snažili vytvoriť online systém tak, aby bolo všetko na pár klikov a aby si klient zároveň včas splnil všetky povinnosti, ktoré má.

Chceme byť plnohodnotným partnerom našich klientov tak, aby mal všetky účtovné informácie vždy vo vrecku a so sebou, na dosah ruky.

Zistiť viac o systéme Globerg pre firmy →

Zameriavate sa predovšetkým na malé a stredné podniky. Vytvoriť podobnú appku muselo stáť nesmierne úsilie, dokážu na nej vaši klienti naplno kapitalizovať?

Vzhľadom na to, že ide o náš vlastný systém, je ťažké hovoriť o tom, kde je a nie je relevantný. Prepojiť ho vieme s akýkoľvek biznis modelom.

Celý systém vieme customizovať – vieme teda prepojiť systémy aj väčších firiem a doplniť rôzne individuálne funkcie. Celý systém je postavený na našich vlastných hardvéroch a nie sme obmedzovaní providermi ani možnosťami upgradu, všetko budujeme sami. Naši klienti tak získajú priestor aj pre prípadné úpravy, ktoré následne zapracujeme.

Ktoré firmy či segmenty by sa mali nad podobným riešením seriózne zamyslieť – získajú tým pridanú hodnotu?

Malé a stredné podniky sú ideálnym kandidátom pre náš online systém.

Pri realizovaní online systému sme nerozlišovali segmenty podnikania. Je teda jedno, či máte reštauráciu, posilňovňu, potraviny alebo podnikáte v stavebníctve.

Nakoľko každý narába s podobnými dokladmi, premietnu sa do databázy rovnako. Pridaná hodnota vzniká firme tým, že šetrí hlavne čas, ktorý má dnes neoceniteľnú hodnotu, vie sa tak  venovať výrazne dôležitejším procesom v spoločnosti a v samotnom podnikaní.

Ak sa pozrieme na konkrétne prípady (reálne use cases), tak jednoducho a na pár klikov napríklad dokáže prihlásiť alebo odhlásiť zamestnanca – systém ho upozorní, ak niečo nevyplní alebo je niečo potrebné doložiť.

Takisto v systéme nájdete aj výplatné pásky z úplne iného pohľadu, aké ponúkajú iné mzdové softvéry. Template bol navrhnutý na mieru, podľa našich predstáv. Zamestnanci tak jasne vidia, z čoho sa ich mzda skladá a aká im prináleží mzda po odrátaní odvodov a zdanení. Nechýba ani samotné priame odosielanie na e-mail zamestnancovi. Zamestnanci potom prechádzajú do stavu aktívny a po odhlásení zamestnanca budú v stave neaktívny.

Pre vystavené faktúry máme takisto na mieru navrhnutý template a nie raz sme sa stretli s tým, že klienti požadovali „peknú faktúru“, ktorú ale v účtovnom softvéri nájdete zriedkakedy. A ak už to nejaký systém vedel, tak stál veľa peňazí aj úsilia. S Globergom to podnikateľa nečaká a všetko má na jednom mieste. Toto sú ale detaily.

Absolútne najväčší dôraz sme kládli na skutočne dôležité a kľúčové súčasti – a to napríklad dashboard s grafmi, ktoré ukazujú momentálny vývoj spoločnosti. Ak niekto nie je platca DPH, disponuje aj obratovým grafom, ktorý vás upozorňuje na to, či sa blížite k hranici registrácie.

zdroj: archív Globerg

Máte v rukách ambiciózny technologický produkt. Môžeme vás nazývať tech startupom?

Je to odvážne tvrdenie a vravím to s rešpektom, ale dá sa povedať, že áno. Snažili sme sa vytvoriť niečo, čo tu nie je, čo podnikatelia vyhľadávajú a podchytí to problém už spomínaných a čo najaktuálnejších informácií.

Aká bola zatiaľ odozva?

Naozaj vynikajúca, nad všetky očakávania. Systém je spustený len týždeň, ale už teraz evidujeme mimoriadne vysoký dopyt.

A to musíte myslieť na to, že účtovníctvo je sféra, kde pracujete mesiac a niekedy aj štvrťrok spätne. Dáta a relevantné informácie budeme mať pravdepodobne až o 3 mesiace. V online systéme aktuálne pracujeme od nového roku, aby klient videl celý rok bez prelomu.

Zrejme ale neskončíte len pri aplikácii. Aká je celková vízia Globergu? Čo sa snažíte vo svete účtovníctva zmeniť, aký odkaz zanechať?

Globerg sa podnikateľom snaží dokázať, že účtovník nie je len „postrach, príťaž a nutné zlo“, ako to mnohí vnímajú. Dokonca ani platený nepriateľ. Stretli sme sa s rôznymi názormi a radi by sme túto mienku zmenili.

Do sveta účtovníctva chceme priniesť prehľad, inovácie a digitalizáciu v najvyššej možnej miere. A v neposlednom rade aj vysokú bezpečnosť, pretože tá je v digitalizácii prioritou.

Radi by sme v klientoch zanechali pocit, že podnikanie nemá byť trápením, ale má byť ich zmyslom. Máme ambíciu pre nich nájsť rovnováhu medzi podnikateľským a súkromným životom tak, že im ich podnikanie uľahčíme čo najviac.

zdroj: archív Globerg

Čo by mala firma urobiť ako prvé, ak chce kráčať cestou digitalizácie?

V prvom rade treba dbať na bezpečnosť. Z praxe a skúseností sme zistili, že až 70 % firiem nemá zabezpečené siete, servery a ani pracovné počítače a to doslova v základe. A toto je naša „slovenská slabina“, pretože to percento je alarmujúco vysoké.

Pre iné firmy môže digitalizácia znamenať, že vôbec začnú pracovať s počítačmi. Ak to náhodou ešte niekto nerobí, považujem to za prvoradé a absolútnu prioritu, kde to dáva zmysel.

Každému klientovi odporúčame individuálne návrhy na digitalizáciu. Vždy je to však iné, ako všetko vo firmách, je to proces a treba do toho investovať čas. Je ťažké firme povedať, čo má robiť, keď ju presne nepoznáme.

Je to naozaj širokospektrálne, a preto vždy do hĺbky skúmame samotné predpoklady klienta a snažíme sa aplikovať riešenia, ktoré mu pomôžu. Toto sa ale netýka len samotnej digitalizácie, ale aj celkového fungovania spoločnosti.

Účtovníctvo je sféra, ktorá sa neustále mení, každý rok sa novelizuje legislatíva a aj tá je plná chytákov. Ako sa v tom má bežný človek orientovať?

Na to sú tu firmy ako práve Globerg, my vám s tým pomôžeme (smiech). My už máme vytvorené systémy a procesy, aby sme o všetkom vedeli. Sledovanie zmien a neustále vzdelávanie sa je predsa jadro nášho povolania.

Zúčastňujeme sa na kvalifikovaných školeniach, čítame rôzne články, informujeme sa priamo na úradoch a máme aj dôležitých partnerov. Toto je takisto jedna z vecí, ktorú chceme odovzdať ďalej, a preto v blízkej budúcnosti spustíme aj kurzy, ktoré budú priamo u nás, pod záštitou skúsených lektorov.

Druhá, a tiež veľmi podstatná časť, je komunita. Veľa ľudí o tom netuší, ale účtovníci či auditori na Slovensku majú dobré vzťahy, poznajú sa, informujú sa a navzájom komunikujú – aj keď všetko, samozrejme, s konkurenčným odstupom.

Novela zákona o účtovníctve by mala pomôcť najmä podnikateľom. Ministerstvo financií ňou reaguje na aktuálne trendy v digitalizácii. Novela zjednoduší prevádzanie účtovných dokladov z papierovej podoby do elektronickej. Aké výhody to podľa vás podnikateľom prinesie?

Obrovskú výhodu vidím v archívoch. Žijeme v dobe, kedy sa všetci snažia minimalizovať priestory, pracovať z home officu a znižovať náklady.

Skvelá správa je, že toto všetko nám digitalizácia umožňuje. Ak však musím všetko v office archivovať, potrebujem na to priestory aj značnú dávku trpezlivosti. Osobne novelu hodnotím pozitívne.

zdroj: archív Globerg

Ako vy osobne hodnotíte kvalitu a zmysluplnosť slovenskej legislatívy, ktorá sa týka účtovníctva, trackovania pohybov, daní a podobne?

Kvalitu legislatívy vnímam ako priemernú.

Zákony, ktoré sa novelizujú alebo schvaľujú, sú rôznorodé a je veľmi citeľné, že vzájomne nekorešpondujú. Kameňom úrazu je podľa môjho názoru politická nesúmera.

Samozrejme, vnímam aj pozitívne zmeny v oblasti účtovníctva a daní – jednou z nich je aj digitalizácia či napríklad zrušenie povinnosti poskytovania stravného formou gastrolístkov.

Je Slovensko v tejto oblasti oproti zahraničiu pozadu? Alebo sa hýbeme dobrým smerom?

Zámer a smer je dobrý, ale vynechali sme niektoré kroky. Mám pocit, že oproti zahraničiu vynechávame dôležité časti a zákony.

Snažíme sa napríklad zefektívniť výber daní a odvodov, pretože zahraničie to tiež robí, ale nesústredíme sa na kvalitu služieb štátu pre ľudí či podnikateľov.

Zahraničie v prvom rade poskytlo priestor podnikateľom a ľuďom, zaviedlo konkurenčné dohody a zrovnali mzdy v kategóriách. Potom, samozrejme, podnikatelia zvládnu zvýšenie odvodov a sami zefektívnia výber daní.

Čo v slovenskej legislatíve, podľa vás, nedáva zmysel a komplikuje prácu účtovníkov?

Asi každý si spomína na takzvané „Sulíkovo kilečko“.

Veľmi ma mrzí, že novelou prešla iba menej podstatná polovica tohto návrhu. Najväčším nezmyslom, ktorý evidujeme, sú štatistické výkazy a evidenčné listy dôchodkového poistenia (ELDP).

Tu, samozrejme, zohráva veľkú rolu systém fungovania našich úradov a žalostné prepojenie informačných systémov. Na rok 2022 je to naozaj podpriemerné a nefunkčné.

zdroj: archív Globerg

Umelá inteligencia prenikla do nástrojov, s ktorými pracujeme denne – od hlasových asistentov cez prekladače do cudzích jazykov až po automatizované procesy, ktoré uľahčujú prácu v administratíve či účtovníctve. Ako mení umelá inteligencia fungovanie účtovníctva?

Momentálne je to ešte otázkou budúcnosti. Aspoň pre mňa. Evidujem rôzne projekty s umelou inteligenciou, vývojári sa snažia aplikovať ju do systémov, no ešte to nie je dokonalé.

Využili sme niekoľko rôznych systémov s umelou inteligenciou a po fyzickej kontrole sme zistili chybu, ktorú inteligencia zle vyhodnotila. Samozrejme, sme otvorení aj týmto riešeniam, pracujeme s nimi a jednoznačne uľahčujú prácu.

Ale technológia ešte nie je na takej úrovni, aby umelá inteligencia za nás všetko bezchybne sama spravila. Tešíme sa na to, ale ešte dlho to tak nebude.

A čo samotný segment účtovníctva? Kde bude o 10 rokov?

To, akým tempom sa nielen účtovníctvo, ale vlastne celý svet, hýbe dopredu, je neuveriteľné.

Nedovolím si ani len odhadnúť, kam sa o 10 rokov posunie digitalizácia v účtovníctve, no každopádne bude jednoduchšie. Čo však, naopak, bude zložitejšie, je otázka bezpečnosti a kontrolovanie všetkých pohybov. Bude to mať zaujímavé dopady.

Akú rolu chce v budúcnosti účtovníctva hrať Globerg? Kde sa vidíte o 10 rokov? Máte plány preraziť celosvetovo?

Celosvetovo asi nie. Samozrejme, máme otvorené oči a hľadáme príležitosti, no naším aktuálnym 10-ročným cieľom je expandovať na európsky trh a centralizovať medzinárodné spoločnosti.

Zistiť viac o systéme Globerg pre firmy →

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá