Slovenský last minute: Máš poslednú šancu dovolenkovať na Liptove, srdce Slovenska zažíva boom

  • Obsadenosť ubytovacích kapacít je nad úrovňou 80 %, turisti znovu obsadili Liptov
  • Niektorí podnikatelia sa vracajú do normálu, iní zažívajú rekordnú sezónu
  • Na nedostatok turistov sa nemôžu sťažovať tradičné turistické lákadlá
Liptov
Startitup/TASR, Eva Niňajová,Erika Ďurčová
  • Obsadenosť ubytovacích kapacít je nad úrovňou 80 %, turisti znovu obsadili Liptov
  • Niektorí podnikatelia sa vracajú do normálu, iní zažívajú rekordnú sezónu
  • Na nedostatok turistov sa nemôžu sťažovať tradičné turistické lákadlá

Pandémia vírusu COVID-19 zasiahla odvetvie gastronómie a cestovného ruchu mimoriadne tvrdo. Spočiatku boli majitelia hotelov, penziónov a reštaurácií nútení svoje prevádzky zatvoriť a ostali im iba oči pre plač. Prvé mesiace nikto nevedel, akú formu bude mať letná turistická sezóna a či vôbec nejaká bude.

Dnes je Liptov opäť plný turistov vyhľadávajúcich vonkajšie voľnočasové atrakcie.

Minulý rok bol mimoriadne priaznivý

Minulý rok bol podľa štatistík Oblastnej organizácie cestovného ruchu (OOCR) REGION LIPTOV mimoriadne vydarený. Liptovský región navštívilo 725-tisíc návštevníkov a vytvorili viac ako 2 milióny prenocovaní.

Obvykle tvoria Slováci 65 % ubytovaných a zvyšok bývajú zahraniční turisti. Najviac zastúpení medzi cudzincami sú Česi a Poliaci, no región navštevujú v menších počtoch aj iné národnosti hlavne z EÚ.

zdroj: TASR/Erika Ďurčová

Aktuálna obsadenosť je nad úrovňou 80 %

Presnými tohtoročnými štatistikami týkajúcimi sa letnej sezóny zatiaľ OOCR nedisponuje, no ponúkli nám svoj odhad.

„Úvod sezóny, teda jún, bol najmä o víkendoch a napĺňali sa najmä zariadenia typu chaty, chalety a bolo cítiť vyčkávanie zo strany dovolenkárov. Objednávali si pobyty viac-menej na poslednú chvíľu. Následne sa sezóna rozbehla a kapacity sa rýchlo zapĺňali.

Chaty, chalety a ubytovania tohto typu sa obsadzovali začiatkom leta už aj na august. Ubytovacie kapacity sú teraz viac-menej naplnené. Ťažko povedať, čo sa stane toto leto, ale sezóna sa ukazuje výborne, aj keď ľudia menia návyky a trávia čas najmä v prírode,“ uviedla manažérka pre komunikáciu OOCR Katarína Šarafínová.

Internetový bookovací portál booking.com ukazuje aktuálnu obsadenosť v oblasti ubytovacích kapacít regiónu Liptov pre august nad úrovňou 80 %. Podobnú obsadenosť udáva aj Hotel Chopok, ktorého väčšinovú klientelu tvoria prevažne Slováci.

Ešte lepšie sú na tom niektoré ubytovacie zariadenia typu chát, ktoré sú viac vyhľadávanejšie pre väčšie súkromie a menšie obavy z nákazy koronavírusom. Chata Opalisko je takmer plne obsadená na celé leto. Rovnaké počty ubytovaných ako predošlé leto hlási aj Chata Třinec, ktorá patrí pod Třinecké železiarne a väčšina rekreantov tak pochádza z Čiech.

zdroj: Startitup/Eva Niňajová

Reštaurácie sa vracajú do normálu, niektoré dokonca majú rekordnú sezónu

Stravovacie zariadenia v okolí vyhľadávaných turistických atrakcií sa tešia vysokej návštevnosti. Reštaurácia v Liptovskom Hrádku, ktorá nechce byť menovaná, sa teší z rekordných tržieb. Dobrú sezónu zažíva aj Marek Beňikovský z kaviarne Aurelica Coffee, ktorý hovorí o najlepšej sezóne, odkedy podniká, čo je päť rokov.

Niektoré podniky pociťovali výpadok turistov viac, no aj ony sa postupne vracajú do normálu porovnateľného s minulým rokom.

„V júli som sa obávala, aká bude sezóna, ako to bude prebiehať. Dokonca som mala hlášky, že toto bude asi také prvé oddychovejšie leto, ale, našťastie, v posledných týždňoch, to znamená posledný júlový a prvý augustový, sme sa vrátili do normálu a vyzerá to na kopírovanie minulého roka,“ povedala prevádzkarka reštaurácie Restart Burger Michaela Bendová.

Zároveň dodala, že je cítiť aj výpadok návštevníkov, pretože mestu chýbajú väčšie kultúrne podujatia ako trhy a jarmoky.

Na absentujúce podujatia sa sťažuje aj majiteľka rýchleho občerstvenia z Bory Kebab, ktorá okrem pevnej prevádzky vlastní i Food Truck. Významná časť príjmov spoločnosti pochádzala práve z Food Trucku, ktorý od marca prakticky stojí, pretože boli zrušené všetky väčšie kultúrne podujatia. „Nechápem, aký je rozdiel medzi prepchatým kúpaliskom a koncertom,“ dodáva.

zdroj: Facebook/Restart Burger

Múzeu chýbajú turisti zo zahraničia a pri suveníroch ľudia šetria

Úbytok turistov pociťujú hlavne podniky a inštitúcie, ktoré nemajú až takú atraktívnu polohu pre turistov.

„Opätovne sme otvorili začiatkom mája, čo je pred začiatkom hlavnej letnej sezóny. Najväčší problém nám vznikol tým, že nám vypadli školské výlety, čo je pre nás dosť citeľné. Učitelia radi navštevujú naše múzeum, lebo jeho obsah sa priamo dotýka učebných osnov,“ povedal riaditeľ mestského Múzea Janka Kráľa Jaroslav Hric. Hlavná sezóna sa podľa neho skrátila na dva mesiace, a to júl a august. Tradične trvá sezóna už od polovice júna.

„Čo sa týka návštevnosti hlavnej letnej sezóny, cítime, že máme návštevníkov hlavne zo Slovenska a Česka. Najhoršie je na tom naša špeciálna expozícia synagóga, tam je veľký problém, že sú zavreté hranice s krajinami ako Izrael a USA. Títo návštevníci chýbajú,“ dodal Hric.

Múzeum podľa neho trpí aj tým, že je v centre mesta, lepšie sa navštevujú atrakcie pri turistických lákadlách. Ďalším faktorom podľa Hrica je, že ľudia sa snažia vyhýbať interiérom a radšej sú na čerstvom vzduchu. Rovnakú návštevnosť ako v minulom roku majú len cez nepriaznivé počasie.

Úbytok turistov pociťujú aj v predajni suvenírov Secret, podľa majiteľov im tržby klesli približne o 40 percent oproti minulému roku. Nakupujúci podľa nich šetria, kde sa dá, kvôli neistej situácii. Najčastejšie si kupujú lacné suveníry ako pohľadnice a magnetky.

zdroj: TASR/Miroslava Siváková

Turistické lákadlá sú plné, najviac je Slovákov a Čechov

Liptovské aquaparky a kúpaliská sa na nedostatok návštevníkov nemôžu sťažovať. Problémom je vôbec nájsť voľné parkovacie miesto pri týchto turistických lákadlách. Rovnaký problém trápi aj kemp v Liptovskom Trnovci, kde autá parkujú pri okraji cesty v dlhých radoch. Parkoviská v Jasnej sú preplnené tiež, turistov, ktorí idú na hory alebo do jaskýň, je mnoho.

Najviac turistov je zo Slovenska, nasledujú Česi a sem-tam sa dajú zazrieť aj značky zahraničných áut z Poľska, Maďarska alebo Nemecka.

zdroj: Startitup/Eva Niňajová

Tržby budú chýbať a podniky sa boja budúcnosti 

Napriek tomu, že letná sezóna sa viacerým vydarila, výpadok tržieb počas zatvorenia z epidemiologických dôvodov bude mnohým chýbať, no najmä tým najmenším, ktorí ho nemajú ako dohnať.

Väčšina nami oslovených podnikov využila štátnu pomoc z dôvodu COVID-19, hlavne čo sa týka podpory pri udržaní pracovných miest.  Niektoré podniky tvrdia, že bola náročná a zbytočne byrokratická.

Strach z druhej vlny a možného zatvárania podnikov netají nik z podnikateľov. Mnohí tvrdia, že prípadnému prepúšťaniu by sa už nevyhli. Hotelom naviac budú chýbať podnikové eventy a firemné akcie. Výpadok takýchto akcií už avizoval Hotel Chopok.

Zdroj: Booking

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá