Slovenským firmám hrozí kríza: Až 70 % z nich stojí pred problémom, ktorý môže ohroziť ich prežitie
- Až 70 % rodinných firiem na Slovensku nemá nasledovníkov
- Ich zakladatelia nevedia, komu odovzdajú biznis
- Experti odhaľujú najčastejšie chyby
- Až 70 % rodinných firiem na Slovensku nemá nasledovníkov
- Ich zakladatelia nevedia, komu odovzdajú biznis
- Experti odhaľujú najčastejšie chyby
Stovky slovenských podnikateľov, ktorí budovali svoje firmy od 90. rokov minulého storočia, sa blížia k dôchodkovému veku. Ich podniky zamestnávajú často aj tisíce ľudí a tvoria významnú časť slovenského hospodárstva. Čo sa však stane, keď zakladatelia odídu? Nový prieskum odhaľuje alarmujúce čísla a experti varujú pred možnými následkami nepripravenosti takýchto firiem na generačnú výmenu.
Nečakaný problém slovenských spoločností
Až 70 % rodinných firiem na Slovensku nemá plán, komu a ako odovzdať biznis. Vyplýva to z prieskumu o rodinnom podnikaní, ktorý realizoval MNForce pre poradenskú kanceláriu SUBIN & PARTNERS a advokátsku kanceláriu ARDEN LEGAL & TAX, ktorý zverejnil portál openiazoch.sk. Spolovice pritom ide o firmy, ktoré pôsobia na trhu už viac ako 20 rokov.
„Rodinné podnikanie je extrémne dôležité pre túto republiku alebo všeobecne pre každú ekonomiku. Hoci sa o ňom až tak moc nehovorí, sú to najväčší zamestnávatelia, pretože predstavujú rádovo 60 až 70 % zamestnanosti. Je to najväčšia produkcia hrubého domáceho produktu,“ priblížil Michal Šubín z poradenskej kancelárie.
Problém generačnej výmeny pritom nie je výlučne slovenský fenomén – podobné výzvy riešia rodinné podniky v celej Európe vrátane západných krajín, ktoré neprechádzali zmenou režimu.
Situácia je vážna
Prieskum odhalil, že 62 % rodinných firiem vedie výlučne rodina bez prítomnosti externého manažmentu. To môže negatívne ovplyvniť ďalšie pokračovanie a prežitie rodinných firiem, upozorňuje Šubín.
Približne 24 % respondentov sa obáva, že ich deti nechcú pokračovať v podnikaní. Ďalších 22 % oslovených podnikateľov má obavy z predaja firmy. „Rodina má vďaka tej firme nejaké svoje zázemie, má nejaký vplyv v tom regióne, ale aj tá fabrika má vplyv a vytvára tam nejaké to prostredie. A veľa tých respondentov, pätina respondentov, sa vlastne obáva dôsledku predaja toho podniku práve s ohľadom na to okolie, v ktorom žijú,“ dopĺňa odborník.
Najčastejšie chyby pri generačnej výmene
Mario Fondati z poradenskej spoločnosti FONDATI & PARTNERS upozorňuje, že proces nástupníctva je najstrategickejší projekt v živote firmy, lebo jeho nezvládnutie ju môže aj položiť, uvádza portál podnikajte.sk. Medzi časté chyby patrí:
- Nedostatočné plánovanie a odkladanie procesu.
- Príliš skorý alebo príliš neskorý odchod zakladateľa.
- Nedostatok priestoru pre nástupcu na rozhodovanie.
- Nedostatočná komunikácia o procese s manažmentom a zamestnancami.
„Podnikateľov sa zvyknem pýtať základnú otázku: ‚Ak odídete na tri mesiace na dovolenku, bude firma fungovať?‘ Mnohí mi odpovedia, že si nemôžu dovoliť odísť ani na dva týždne,“ upozorňuje na častú situáciu Fondati.
Ako úspešne zvládnuť výmenu na čele firmy
Odborníci sa zhodujú, že kľúčom k úspešnej generačnej výmene je dôkladná príprava s dostatočným časovým predstihom.
Medzi hlavné odporúčania patria:
-
Sprofesionalizovať procesy – firma musí byť nastavená tak, aby bez problémov fungovala aj bez denných zásahov majiteľa.
-
Otvorená firemná kultúra – so zamestnancami by malo vedenie otvorene komunikovať o tom, čo sa vo firme deje a aké sú s ňou plány.
-
Komunikácia s potomkami – o biznise, čo firma robí, rozoberať s nimi význam rodinného podniku pre región. Takýmto spôsobom si môžu budovať k rodinnej firme vzťah.
-
Objektívne posúdenie nástupcu – niekedy nie je možné, aby bol nástupcom potomok. Potrebné je sa na situáciu pozrieť objektívne a zvážiť, či by nebol lepšou voľbou vhodný interný manažér alebo skúsený manažér z externého prostredia.
-
Nastavenie očakávaní zakladateľa – príprava samotného zakladateľa na život po generačnej výmene. Vo firme môže istým spôsobom pôsobiť aj naďalej, no kompetencie by už mal odovzdať svojmu nástupcovi.
Ochrana rodinného majetku pri generačnej výmene
Michal Šubín upozorňuje aj na to, že jednou z častých chýb je zvýhodnenie niektorého z potomkov. „Hoci sa to na začiatku nemusí zdať, časom môže na povrch ‚vyplávať‘ krivda, ktorá spôsobí napätie v rodine a zbytočné hádky,“ vysvetľuje.
Pre ochranu rodinného majetku a zachovanie vplyvu rodiny na podnikanie existujú dva hlavné nástroje:
-
Rodinný holding – má podobu klasickej obchodnej spoločnosti (s. r. o. alebo a. s.) a stáva sa nástrojom, prostredníctvom ktorého rodina podniká a investuje.
-
Zverenecká správa – zakladateľ vyčlení vybraný majetok a zverí ho do správy tretej osobe. Fond nemá vlastníka a majetok tak už neprechádza do dedenia. Zakladateľ definuje pravidlá, podľa ktorých správca majetok spravuje.
„Cieľom nie je vlastniť, ale ovládať,“ zdôrazňuje Šubín a dodáva: „Odovzdanie majetku druhej generácii je najväčší obchod v živote podnikateľa. Nikdy nebude robiť väčší obchod.“
Štátna podpora pre generačnú výmenu
Dobrá správa pre podnikateľov je, že štát si uvedomuje dôležitosť tejto problematiky. Ministerstvo hospodárstva SR vyčlenilo finančné prostriedky na riešenie generačnej výmeny rodinných podnikov, informuje Hronček & Partners. To znamená, že v blízkej budúcnosti by malo byť možné uchádzať sa o poskytnutie peňažných prostriedkov na odborné poradenstvo v otázkach nástupníctva.
Rodinné podniky tvoria podľa štúdií na Slovensku 60 až 80 % všetkých malých a stredných podnikov, pričom až 70 % z nich čelí neúspechu pri odovzdávaní riadenia a majetku novej generácii. Práve preto je dôležité, aby podnikatelia začali s plánovaním nástupníctva čo najskôr a využili dostupnú odbornú pomoc.
Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: openiazoch.sk, podnikajte.sk, Hronček & Partners