Smer a ďalšie strany čelia podozreniu z pochybnej kampane: Kameňom úrazu môže byť reklama na Facebooku

  • Smer patrí medzi jednotky v rámci vynaloženia výdavkov na kampaň
  • Aktuálne čelia obvineniu súvisiacemu s predvolebnou kampaňou Smeru
Predseda smeru fico
Robert Fico, TASR/Pavol Zachar
  • Smer patrí medzi jednotky v rámci vynaloženia výdavkov na kampaň
  • Aktuálne čelia obvineniu súvisiacemu s predvolebnou kampaňou Smeru

Smer aktuálne patrí medzi strany, ktoré do predvolebnej kampane naliali najmohutnejší balík peňazí. Podľa webu Transparency International Slovensko vynaložil Smer príjmy na kampaň 2 milióny eur a výdavky vyše 1,6 milióna eur. Nechali tak v závese rivalov ako Sme rodina, Hlas, OĽANO, SaS, ale aj ďalších hráčov na domácom predvolebnom ihrisku. 

Napriek výborným predikciám agentúr, ktoré Smeru predpovedajú v preferenciách viac ako optimistické čísla, zdá sa, že aktuálne budú čeliť zaujímavému obvineniu.

Na základe predvolebných krokov Smeru totiž neziskovka Transparency International Slovensko, ktorá podrobne monitoruje predvolebný priestor na Slovensku, vypracovala podnet. Kritika je adresovaná však aj na ďalšie strany a ich kroky v predvolebnej kampani.

Transparency podáva podnet

„Podávame na Smer podnet za to, že úplne ignoruje zákon o označovaní politickej reklamy,“ povedal pre Startitup analytik Transparency Ľuboš Kostelanský.

Ako sa dočítaš aj na webe Transparency, po lopate ide o to, že bilbordy, tlačoviny, online reklama či dokonca politický merchandise podľa zákona musia byť jasne označené, že ide o politickú reklamu. Treba pri podobnej reklame uviesť meno objednávateľa samotnej reklamy a dodávateľa. Teda, aby bežný občan vedel na prvý pohľad identifikovať, z koho vrecka je politická reklama platená.

„Najcitlivejšie to je v otázke sociálnych sietí, kde je strana Smer veľmi aktívna. Má tam byť napísané, kto je objednávateľ politickej reklamy a dodávateľ. Smer toto vôbec nerobí a pritom má v oficiálnej kampani viac ako 400 statusov a ani na jednom nebolo napísané, že objednávateľom tejto politickej reklamy je strana Smer a dodávateľom je napríklad spoločnosť stojaca za danou sociálnou sieťou. Toto vôbec nerobí, a preto podávame podnet,“ vysvetlil pre Startitup Kostelanský.

Kráľom výdavkov na kampaň je Smer

Samotné Transparency zverejňuje na svojom webe podrobný monitoring predvolebnej kampane strán, ktoré sa rozhodli zabojovať o lukratívny job v Národnej rade. Predčasné voľby sa uskutočnia 30. septembra. O samotnom podnete podanom na stranu Smer neziskovka informovala na svojej facebookovej stránke.

Startitup kontaktoval ohľadom témy podnetu aj samotnú stranu Smer. Do zverejnenia článku strana na otázky nereagovala.

Transparency na sociálnych sieťach podčiarkli, že kritika a podnet je smerovaný aj na adresu ďalších strán.

„Ide najmä o hnutie KDH a stranu Smer, ktoré v oficiálnej kampani publikovali už päť stovák neoznačených sponzorovaných statusov. Konzumenti ich obsahu zväčša vôbec netušia, že sú predmetom platenej kampane, vďaka čomu sú tieto strany vo výhode oproti konkurencii, ktorá pravidlá dodržiava,“ píše neziskovka na Facebooku.

„Okrem Smeru a KDH úplne alebo takmer úplne ignorujú povinnosť označovať statusy aj strany SNS, Aliancia a Piráti. Resty v tomto smere má aj zoskupenie Modrí, Most-Híd, ktoré v texte neoznačilo až polovicu platených statusov. Ako sa strany správajú na Facebooku, kontrolujeme prostredníctvom nášho volebného webu volby.transparency.sk/parlament2023, kde automaticky vyhodnocujeme dáta poskytované spoločnosťou Meta,“ uviedla Transparency ešte v statuse.

Podľa webu Transparency strany zatiaľ v kampani vynaložili financie v hodnote vyše 8 miliónov eur. Do volieb zostáva ešte viac ako 65 dní a Transparency tak prognózuje, že dokopy strany nalejú do kampane približne 25 miliónov eur. Ako sme už spomínali, podľa neziskovky z hľadiska príjmov a výdavkov je na čele rebríčka práve Smer. Na chvoste zoznamu je zatiaľ KDH. 

Prednedávnom, začiatkom júla, strany museli oficiálne podať kandidátky s už finálnym zoznamom mien. Samotný Smer prekvapil práve kandidátnou listinou. Na nej voliči nájdu okrem ostrieľaných straníkov Smeru napríklad aj exšéfa komunistickej strany Artura Bekmatova.

Na kandidátke svieti aj meno bývalého policajného šéfa Tibora Gašpara. O miesta v parlamente zabojuje za Smer napríklad aj Erik a Robert Kaliňákovci, ale aj Juraj Blanár, šéf strany Robert Fico či Ľuboš Blaha.

Zdroje: Transparency, FB/Transparency

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá