Sociálna poisťovňa sprísnila kontrolu PN. Firmy podozrivých zamestnancov nahlasujú online

  • Sociálna poisťovňa uľahčuje prácu zamestnávateľom pomocou eSlužieb
  • Svojho zamestnanca môžu skontrolovať počas PN pomocou niekoľkých klikov
chlap zvoní na zvonček
  • Sociálna poisťovňa uľahčuje prácu zamestnávateľom pomocou eSlužieb
  • Svojho zamestnanca môžu skontrolovať počas PN pomocou niekoľkých klikov
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Sociálna poisťovňa zaviedla nový efektívny spôsob, ako môžu zamestnávatelia kontrolovať svojich zamestnancov počas práceneschopnosti (PN). V súčasnosti stačí len pár klikov v elektronickom systéme na to, aby firma požiadala o vykonanie kontroly dodržiavania liečebného režimu u svojho zamestnanca na PN.

Proces je jednoduchý a rýchly:

  • Zamestnávateľ sa prihlási do eSlužieb Sociálnej poisťovne.
  • V časti „Odvádzateľ poistného“ klikne na príslušné políčko.
  • Uvedie stručné odôvodnenie žiadosti (napríklad informáciu, že zamestnanec bol videný v pohostinskom zariadení alebo na kultúrnom podujatí).

Žiadosť sa automaticky zaeviduje do systému, čo urýchľuje celý proces a znižuje riziko, že kontrola sa nestihne vykonať včas. Sociálna poisťovňa prijme žiadosť spravidla v deň podania a jej zamestnanec určený na výkon kontroly zaradí dotknutú osobu do zoznamu kontrolovaných osôb pri najbližšom plánovaní kontrol.

„Žiadosti zaslané elektronicky prostredníctvom eSlužieb zamestnávateľa prinášajú efektívnejší výkon kontrolnej činnosti. Ide o rýchlejšiu komunikáciu so Sociálnou poisťovňou v porovnaní so žiadosťami zaslanými prostredníctvom e-mailu či poštovou službou,“ uvádza Sociálna poisťovňa na svojom webe.

Ak kontrola odhalí porušenie liečebného režimu, Sociálna poisťovňa informuje zamestnávateľa o tejto skutočnosti opäť prostredníctvom eSlužieb.

Čo si myslíš o prísnejších kontrolách dodržiavania pravidiel PN?

Zmeny v systéme nemocenských dávok od 2026

Zatiaľ čo zamestnávatelia môžu využívať nový elektronický systém kontroly, mali by sa pripraviť aj na ďalšie zmeny v systéme nemocenských dávok. Od januára 2026 sa predĺži obdobie, počas ktorého budú musieť vyplácať náhradu príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti z 10 na 14 dní, ako sme ťa už informovali.

V praxi to znamená, že Sociálna poisťovňa začne nemocenskú dávku vyplácať až od 15. dňa práceneschopnosti. Táto zmena vyplýva z konsolidačného balíka, ktorý schválili poslanci parlamentu.

Ako to bude fungovať v praxi?

  • Súčasný stav: Zamestnávateľ vypláca náhradu príjmu za prvých 10 dní PN, od 11. dňa preberá platbu Sociálna poisťovňa
  • Od januára 2026: Zamestnávatelia sa postarajú o náhradu príjmu počas prvých 14 dní PN, Sociálna poisťovňa začne vyplácať nemocenské až od 15. dňa

Nové pravidlá sa budú týkať len tých prípadov práceneschopnosti, ktoré vzniknú po 31. decembri 2025. Pre práceneschopnosti vzniknuté ešte v roku 2025 budú platiť doterajšie pravidlá aj v prípade, ak by trvali aj po začiatku roka 2026.

Sociálna poisťovňa zjednodušuje administratívu

Súbežne s predĺžením obdobia vyplácania náhrady príjmu zamestnávateľom Sociálna poisťovňa pripravuje aj výrazné zjednodušenie administratívy pri nahlasovaní údajov potrebných na vyplácanie nemocenských dávok. Tento nový systém, ktorý zníži byrokraciu a zefektívni proces poukazovania dávok priamo zamestnancom, vstúpi do platnosti 1. apríla 2026.

Reforma sa dotkne všetkých typov nemocenských dávok – nemocenského, materského, tehotenského, ošetrovného a vyrovnávacej dávky. Modernizácia je súčasťou projektu prioritných životných situácií, ktorý je financovaný z Plánu obnovy a odolnosti Európskej únie.

Nové spôsoby poukazovania nemocenských dávok

Podľa informácií, ktoré poskytol hovorca Sociálnej poisťovne Martin Kontúr, poisťovňa zavedie niekoľko spôsobov, ako budú nemocenské dávky poukazované:

  • Priamo na bankový účet poistenca – zamestnanec alebo SZČO môže oznámiť svoje bankové údaje priamo poisťovni.
  • Rovnakým spôsobom ako výplata mzdy – ak zamestnanec nenahlási vlastné údaje, poisťovňa použije spôsob, akým mu zamestnávateľ vypláca mzdu.
  • V hotovosti na nahlásenú adresu – túto možnosť môžu využiť najmä SZČO a dobrovoľne poistené osoby.
  • Na adresu trvalého pobytu – ak spôsob výplaty neoznámi ani poistenec, ani zamestnávateľ.

Nové povinnosti pre zamestnávateľov

Zamestnávatelia budú mať od apríla 2026 novú povinnosť – pri prihlásení každého nového zamestnanca budú musieť uviesť, ako mu vyplácajú mzdu. Táto informácia sa stane súčasťou štandardného registračného procesu a bude sa uvádzať na tlačive Registračný list fyzickej osoby (RLFO).

Sociálna poisťovňa zavádza prechodné obdobie od 1. novembra 2025 do 31. marca 2026, počas ktorého budú musieť zamestnávatelia nahlásiť údaje o spôsobe výplaty mzdy aj pre existujúcich zamestnancov.

Motiváciou pre zamestnávateľov je, že ak tieto údaje nahlásia už počas prechodného obdobia, získajú výhodu – od momentu nahlásenia už nebudú musieť pri každej dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca zasielať Sociálnej poisťovni potvrdenie o poslednom dni výkonu práce a spôsobe výplaty mzdy.

Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska

Zdroje: Sociálna poisťovňa, archív Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá