Spoznali sme meno najaktívnejšieho investora na svete do technologických startupov

  • Nie všetci investori pochádzajú zo západu
  • Aj v Číne sa investuje vo veľkom
  • Jeden z najaktívnejších investorov je firma Tencent
sharon-mccutcheon-665638-unsplash
Unsplash
  • Nie všetci investori pochádzajú zo západu
  • Aj v Číne sa investuje vo veľkom
  • Jeden z najaktívnejších investorov je firma Tencent

Meno Tencent ti asi veľa nehovorí. To bude tým, že firma nie je zrovna aktívna na našom trhu, vlastne nie je aktívna ani na európskom trhu. Primárne sa zameriava na svoj domáci trh, konkrétne Čínu. Má prsty snáď vo všetkom, čo si vieš predstaviť, ale všeobecne najznámejšie je ich četovacia aplikácia WeChat. Práve táto firma je momentálne jedna z najaktívnejších čo sa týka investovania do technologických firiem. Tecent investoval do 12 firiem, ktoré od začiatku roku 2017 mali verejnú ponuku akcií (IPO).

Diverzifikované portfólio

Tencent si svoje investície vyberá pozorne a dalo by sa povedať, že ich delí medzi služby, obchod a zábavný priemysel. Ak sa pozriete bližšie na jej portfólio, tak si všimnete, že v 11 prípadoch z 12 vlastnila viac ako 5 % akcií vo firmách, do ktorých investovala. V čase, keď Tencent exitol firmy (predal svoje akcie, respektíve podiel), kombinovaná hodnota akcií týchto firiem bola viac ako 20 miliárd dolárov.

Podstatný je fakt, že firmy, do ktorých investuje si dokážu za pár rokov vytvoriť vysokú valuáciu. Ukážkový príklad je čínska platforma Pinduoduo založená v roku 2015. Tá vstúpila na burzu s valuáciou 29,6 miliárd dolárov. Tencent vlastnil 18,5 % akcií firmy a jej IPO malo hodnotu takmer 5 miliárd dolárov.

Investuje hlavne lokálne

Čo sa týka spôsobu investovania, Tencent sa hlavne zameriava na firmy, ktoré sa nachádzajú v jeho regióne, čiže v Ázii. Až 11 z 12 subjektov, do ktorých Tencent investoval, pochádza z Ázie. Jediná investícia, ktorá putovala mimo Ázie, bola do jednej sociálnej siete.

Pinduoduo 

Pinduoduo podobne ako portál Alibaba ponúka na predaj všetko, od potravín, až po bielu techniku. V čom sa však líši od konkurencie je, že zapája do svojho predaja sociálne siete, a tým nemyslíme len ich promovanie na sociálnych sieťach. Zdieľaním informácií o produktoch na sociálnych sieťach WeChat a QQ a následným vytváraním „nákupných skupín“ si zákazníci dokážu zabezpečiť nižšiu cenovú ponuku na daný produkt.

Nakupovanie získava dynamickejší rozmer a tým pádom motivuje zákazníkov viac nakupovať. Je to psychologický trik, ktorý funguje. Samozrejme je tam oveľa viac faktorov, ktorými Pinduoduo vie zaujať, ale najviac sa zameriava na „viralitu produktu“. Čiže nemá nekonečný sortiment produktov, ale väčšinou sa zameriava práve na tie, ktoré sú u nich najpopulárnejšie a tie propraguje.

Cango

Cango je fintech firma, ktorá spája predajcov áut, zákazníkov a finančné inštitúcie. Firma zastrešuje komplexné riešenia pri kúpe auta. Čiže pod jednou strechou, respektíve na jednej webovej stránke vás nakontaktujú na predajcu áut, na inštitúciu, ktorá sprostredkuje úver či lízing, autoservis a predajcu originálnych náhradných dielov. Pri IPO bola valuácia firmy 1,7 miliárd dolárov a Tencent v nej mal 10,7 % podiel. 

Uxin

Uxin vám zas ponúka služby spojené s nákupom a predajom jazdených vozidiel. Nie je to len o vyhľadávaní vozidiel, ale ponúka celé spektrum služieb, od odporúčania auta podľa vašich preferencií, cez financovanie a prepis, až po poistenie a dodanie auta. Pri IPO bola valuácia firmy 2,8 miliárd dolárov a Tencent v nej mal takmer 5 % podiel.

Zhong An Insurance

Pri autách ešte okrajovo zostaneme. Ruka v ruke s autami ide poistka a poistné udalosti. Na to sa zameriava firma Zhong An Insurance. Pri svojom IPO mala firma valuáciu 12 miliard dolárov a Tencent vlastnil 12 % podiel vo firme.

Snapchat

Prekvapenie na záver. Čo je Snapchat a ako funguje tu nebudeme rozoberať, keďže je to viac než známa firma. Narozdiel od ostatných firiem, túto ešte Tencent neexitol a stále v nej pôsobí. Zo Snapchatu vlastní 17,5 % podiel, ktoré sú vrátane investície 2 miliárd dolárov, ktoré do Snapchatu zainvestoval pred jeho IPO. Vďaka týmto investíciám je Tencent najväčším akcionárom Snapchatu.

Tencent nespomaľuje

Okrem už spomínaných investícií, Tencent investoval aj do iných západných firiem. Vo svojom portfóliu má aj podiel v Tesle či Spotify. Hlavne jeho investícia v Spotify je zaujímavá. Cez svoju dcérsku spoločnosť vlastní 7,5 % podiel. Táto investícia má dnes hodnotu 2 miliárd dolárov.

Zdroj: CBInsights,Business Insider

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá