Stano Bagin dokazuje, že aj na našom malom Slovensku vznikajú projekty svetového formátu

  • Všade okolo nás počúvame, že Slováci sú veľmi šikovní a nadaní. A my nemôžeme viac, ako súhlasiť! Dokazuje to aj dizajnér Stano Bagin z Platform. Okrem svojich zaujímavých projektov, na ktorých spolupracuje so svetovými značkami, cestuje po svete a vzdeláva nádejných dizajnérov. Hoci ho osobne nepoznáš, jeho prácu si už isto mohol vidieť a dokonca ju aj aktívne využívaš. V rozhovore s ním sa dočítaš o jeho cestách a zahraničných skúsenostiach, o tom ako získať a hlavne udržať si dobrých klientov a o tom, čo majú mladí dizajnéri robiť, aby sa stali úspešnými.
stano-bagin-001
  • Všade okolo nás počúvame, že Slováci sú veľmi šikovní a nadaní. A my nemôžeme viac, ako súhlasiť! Dokazuje to aj dizajnér Stano Bagin z Platform. Okrem svojich zaujímavých projektov, na ktorých spolupracuje so svetovými značkami, cestuje po svete a vzdeláva nádejných dizajnérov. Hoci ho osobne nepoznáš, jeho prácu si už isto mohol vidieť a dokonca ju aj aktívne využívaš. V rozhovore s ním sa dočítaš o jeho cestách a zahraničných skúsenostiach, o tom ako získať a hlavne udržať si dobrých klientov a o tom, čo majú mladí dizajnéri robiť, aby sa stali úspešnými.

Stano, tvojim hlavným zameraním je UI dizajn a s ním spojený UX dizajn. Čo ťa na tom najviac fascinuje?

Dizajn je veľa vecí v rôznych prevedeniach, ale funkcia je vždy rovnaká. Nech sa jedná o náčrt, dizajn mobilnej aplikácie alebo dizajn stoličky, dizajn má za úlohu vyriešiť vizuálny alebo fyzický problém. Dizajn je teda metóda riešenia problémov. To je niečo, čo ma najviac na dizajne a mojej práci fascinuje. Každý deň sa naučím niečo nové a neustále môžem prostredníctvom dizajnu riešiť rôzne problémy.

Počula som, že si posledné mesiace vďaka PLATFORM veľa cestoval. Nedávno si navštívil San Francisco v USA a Chennai v Indii. Čo bolo cieľom tvojej cesty?

Naša agentúra spolupracuje s poprednými svetovými agentúrami. Jednou z nich je aj Fantasy (Fi), ktorej som išiel vypomôcť s dizajnovaním webstránky pre najväčší certifikačný program v USA – Texas Teachers. Dlhšie sa nevedeli s klientom pohnúť ďalej a tak poprosili PLATFORM o dizajnovú výpomoc. Pre efektívnejšiu spoluprácu som pracoval priamo v ich kanceláriách v San Franciscu. Po mesiaci som sa vrátil na Slovensko, kde sme spolu s kolegami dokončili posledné sekcie.

V Indii sme išli s našim výkonným riaditeľom Filipom Francistym zaškoliť dizajnérov nášho klienta Full Creative. Spoločne sme pracovali na vylepšeniach pre ich produkty, zdieľali sme naše know-how a popri tom sa zoznamovali s Indiou. Pracovná cesta dopadla na výbornú, posilnila naše vzťahy s klientom a my sme sa vrátili domov plní nezabudnuteľných zážitkov.

stano-bagin-8

foto: archív Stano Bagin

Neustále pracujete zo zahraničnými klientmi z USA, Austrálie či UK. Aká je podľa teba najväčšia výzva pri týchto spoluprácach?

V prvom rade je potrebné vedieť dobre po anglicky, aby ste porozumeli zadaniam, vyhoveli ich požiadavkám a dokázali odprezentovať svoju robotu. Môžete byť perfektný dizajnér, ale jazyková bariéra musí byť minimálna.

Časové pásma väčšinou nie sú prekážkou, ale treba si zvyknúť na občasné večerné video konferencie s klientmi. Niekedy je to fyzicky náročné, ale naše vedenie nám necháva veľkú flexibilitu. Majiteľa netrápi, ak prídete do práce aj na obed, ak si plníte svoje úlohy načas. Z určitého pohľadu fungujeme všetci ako samostatné jednotky. Je to akýsi “freelance”, ale s výhodami agentúrneho života.

Veľmi pozitívne vnímam, že zahraniční klienti si oveľa viac uvedomujú návratnosť investície do dizajnu. Uvedomujú si, že sme profesionáli vo svojej oblasti, a tak si nechajú od nás poradiť. Povedal by som, že spolupráca je jednoduchšia.

Počula som, že pracujete na nejakom veľkom projekte z oblasti fitness pre klienta z New Yorku. Ako sa firma z malého Slovenska dostane k takejto spolupráci?

Áno, je to pravda. Určite je to najrozsiahlejšia mobilná aplikácia, na ktorej sme v PLATFORM pracovali a k tomu ešte vytvárame niekoľko webstránok. Táto aplikácia vyťažila veľkú časť nášho tímu na niekoľko mesiacov.

Klient dostal na nás odporúčanie od iného klienta. To je najčastejší spôsob, ako sa dostaneme k takýmto projektom. Snažíme sa vytvárať hodnotu pre našich klientov a oni nás potom odporúčajú ďalej.

stano-bagin-2

foto: archív Stano Bagin

stano-bagin-3

foto: archív Stano Bagin

Čo si sa naučil pri tvorbe tohto projektu?

Najväčšou výzvou bolo vyriešenie navigácie. Predstavte si, že by ste spojili 5 mobilných aplikácii do jednej a potrebujete sa v nej intuitívne pohybovať. Nebolo to jednoduché, ale nám sa to podľa mňa podarilo efektívne vyriešiť.

Je ľahké pre teba nájsť ľudí s dobrou kvalifikáciou na Slovensku?

Hiring nie je úplne mojou náplňou práce, ale nájsť kvalitných ľudí nie je naozaj ľahké. Dizajnérske školy sa sústredia stále na tlačovú grafiku a zastaralé metódy. Chýbajú ľudia so skúsenosťami v digitálnom dizajne. Nehovoriac o tom, že minimálny počet dizajnérov sa sústredí na UX alebo dizajnové princípy, ktoré zlepšujú biznis.

V čom by sa mali mladí dizajnéri zlepšiť, ak chcú pracovať pre firmu ako PLATFORM?

Pokúsim sa hovoriť čo najkonkrétnejšie. Najdôležitejšia je prax. Treba neustále skúšať nové koncepty, pracovať na osobných projektoch a nasledovať trendy. Ťažko urobíte dojem na dizajnovú agentúru, ak máte v portfóliu tri ukážky brandingu a päť rokov starú marketingovú webstránku. Ak chcete pracovať na projektoch pre popredné svetové spoločnosti na pozícii UX alebo UI dizajnéra, musíte svoje portfólio naplniť takýmito projektami. Nemusia to byť iba reálne zákazky.

Perfektným miestom pre inšpiráciu a zároveň prezentáciu rôznych UI elementov je napr. Dribbble. Stačí nadizajnovať jednu-dve mobilné obrazovky za týždeň. Za rok môžete mať v portfóliu takmer 100 ukážok mobilných dizajnov a obrovské množstvo získaných skúseností.

Často sa stretávame aj s veľmi neprofesionálnym prístupom. Zlá komunikácia, neposlanie podkladov načas, neporiadok v zdrojových súboroch, nelogické pomenovanie vrstiev, žiadna konzistencia v dizajnoch, zarovnanie elementov od oka a podobné amatérske kúsky. Tieto nedostatky sú u nás neakceptovateľné. Rovnako ich nebudú akceptovať ani klienti, takže si na to treba dávať naozaj pozor.

Naša agentúra spolupracuje s tímami po celom svete, takže potrebujeme mať podklady v perfektnom stave. Niektoré softvérové spoločnosti uprednostňujú spoluprácu s nami aj z toho dôvodu, že ich programátori dostávali podklady od iných agentúr alebo freelancerov v katastrofálnom stave. Nejde sa teda iba o spoluprácu medzi dizajnérmi v jednom tíme.

Tiež netreba zabudnúť na pozitívny prístup, neustále inovovanie v oblasti dizajnu a proaktivita vo vzdelávaní.

stano-bagin-9

foto: archív Stano Bagin

Dizajn je väčšinou vnímaný ako tá estetická časť stránky a to, ako sa prezentujem zákazníkom. Aký veľký vplyv má celkový dizajn na zisky firmy?

Skvelý dizajn si vaši zákazníci všimnú. Rovnako ako si všimnú aj zlý dizajn. Nie je to však len o prvom dojme alebo profesionálnom vzhľade. Profesionálny dizajn vytvára rozdiel medzi skvelým zážitkom a otrasným zážitkom. A to v každom jednom kontakte vášho zákazníka s produktom, službou alebo značkou. V prvom rade si musia firmy uvedomiť, že dizajn nie je náklad. Dizajn je investícia a to s vysokou návratnosťou. Vráti sa vám z krátkodobého aj dlhodobého hľadiska. Spoločnosť IBM v prieskume Forrester Research potvrdilia, že každý 1 dolár investovaný do UX dizajnu im vytvára návratnosť 10 až 100 dolárov. Tento prieskum tiež potvrdil, že správne nadizajnovaná webstránka môže zvýšiť konverzie až o 400%, čo môžeme sami potvrdiť. Väčšina našich klientov zaznamená po redizajne obrovský nárast v požadovaných konverziach.

Neplatí to však iba pre branding, UX dizajn či vizuálny dizajn. Dobrým príkladom produktového dizajnu je napr. grécky výroba jogurtov Chobani sa stal vďaka unikátnemu dizajnu jedničkou v USA. Celá ich stratégia bola postavená na atraktívnom dizajne, ktorý vytvoril neobvyklý zážitok. V roku 2013 mali obrat 4.3 miliardy dolárov a vlastnili 52% trhu. Považujem to za dostatočne silný argument, ak sa niekto opýta, či je potrebné investovať do dizajnu.

Uvedomujú si to firmy?

Do dizajnu investujú niektoré firmy nesmierne peniaze. Medzi takéto spoločnosti patria aj Facebook, Coca Cola, Apple, Spotify, Uber, Amazon, IBM, Nike, Starbucks, Target, Walt Disney, Whirlpool, rôzne automobilky a stovky ďalších známych spoločností. Určite viete sami posúdiť, či majú tieto značky dobrý dizajn a ako to na vás pôsobí.

stano-bagin-5

foto: archív Stano Bagin

stano-bagin-6

foto: archív Stano Bagin

Na svetovom trhu je už veľa dizajnových agentúr. Ako sa teda dá rozpoznať kvalitná agentúra?

Kvalitná dizajnová agentúra vám zlepší biznis, dizajn používa na riešenie problémov a vylepšuje zážitok používateľov. Zistíte to už len podľa toho, aké otázky dostávate na začiatku konverzácie. Zaujímajú sa o váš biznis? Pýtajú sa vás na ciele? Vedia zmerať kľúčové metriky? Snažia sa pochopiť, aký problém váš produkt alebo služba rieši? Ak je to len o estetickom vzhľade, tak veľké výsledky neočakávajte.

Čo je pre teba najväčší rozdiel, keď spolupracuješ s korporátnou firmou a startupom?

Vo všeobecnosti platí, že v korporáciach všetko trvá trošku dlhšie a veľmi ťažko sa darí presadiť inovácie. Pri startupoch sme často denne v kontakte s majiteľmi. Ich ľahko presvedčíme o akýchkoľvek vylepšeniach, ktoré vylepšujú ich produkt alebo zlepšujú biznis. V korporáciách sa často tieto informácie k majiteľom ani nedostanú. Niekedy kvôli subjektívnym názorom manažérov a niekedy kvôli interným procesom. Je to obrovská škoda a “zabijak” inovácii.

stano-bagin-7

foto: archív Stano Bagin

Dizajn je veľmi trendová záležitosť. Aký trend je podľa teba momentálne najžiadanejší?

Našťastie, stále viac sa dostáva dopopredia zákazník. Ak máte k dispozícii dobrého dizajnéra, celý dizajn sa sústreďuje okolo zážitku vašich zákazníkov.

Ak mám byť konkrétny, tak z pohľadu vizuálneho dizajnu je to momentálne minimalizmus, stále sa využíva Material Design, white space, komunikovanie prostredníctvom videí a animácií. Samozrejme, typografia, ikonografia, výber farebnosti, pixel-perfect dizajn, správny tok informácii, použitie vhodných obrázkov alebo spomínaná konzistencia sú staré známe dizajnové princípy.

Z pohľadu UX je stále väčším trendom tzv. personalization a customization, čo je v podstate akýsi neviditeľný dizajn. Ide o to, že prispôsobujete zážitok používateľom na základe rôznych dát. Napr. zobrazujete výsledky podľa lokality, ponúkate náväzný obsah podľa histórie prehliadania, predvyplníte formuláre a podobne. Z časti rozmýšľate za používateľov a minimalizujete počet krokov, ktoré musí spraviť. Častokrát používatelia ani netušia, koľko je roboty za jednoduchou interakciou.

A nakoniec nám povedz, koho dizajnérsku prácu ty najviac obdivuješ?

Nikoho konkrétne nejak nesledujem alebo neobdivujem. Skoro denne sledujem trendy na dizajnérskych stránkach ako Dribbbli či Behance a odtiaľ čerpám inšpiráciu.

zdroj titulnej fotografie: archív Stano Bagin

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech