Startitup a jeho cesta do Európy

Luky Gašparík / 26. septembra 2014 / Lifehacking

Startitup.sk má veľké šťastie a dostal sa do spoločnosti najvýznamnejších technologických a startupových webov na svete. Len teraz som sa vrátil z Bruselu, kde som mal možnosť nahliadnuť, ako vlastne fungujú svetové weby ako TechCrunch, TheNextWeb, Tech.eu, či Arcticstartups.

 

Na úvod poviem len „WOW“. Vidieť a mať možnosť kecať s európskymi top novinármi, je zážitok sám o sebe. Vrátil som sa z prvej konferencie organizovanej EU Komisiou, Tech.eu (CEO Robin Wauters) a Articstartups (CEO Dmitri Sarle) na tému európsky startupový ekosystém a čo s ním chceme robiť. Na celej konferencii sa zúčastnili, ako bolo už viackrát spomenuté, len tie najznámejšie weby a ich Chief editori – a moja maličkosť :).

Určite sa všetci pýtate ako sa mohol dostať Startitup do spoločnosti TechCrunch-u či TheNextWeb-u. Je čas rozlúštiť aj túto „záhadu“. Pred pár mesiacmi som mal možnosť spoznať CEO Arcticstartups Dmitria Sarleho, ktorému sa veľmi páčil koncept startitup a hlavne náš zápal pre celú vec. Až tak, že mi prišiel pred pár mesiacmi mail s tým, že pripravuje jednu konferenciu, na ktorej nesmie startitup chýbať. A Startitup nechýbal!

 Najprv hovorca a potom viceprezidentka ;)

 

V strede Bruselu, rovno vedľa budovy Európskej Komisie sa stretli žurnalisti z celej Európy, aby si vymenili svoje názory a postrehy z posledných rokov. V akom stave je európsky startupový ekosystém? Kam smeruje? Ako ho vedia žurnalisti ovplyvniť a skvalitniť? Tieto a ďalšie ťažiskové témy boli preberané krížom krážom. Naše mudrovačky si prišla vypočuť aj viceprezidentka Európskej Komisie Neelie Kroes.

Dokonca sa zmohla aj na pár viet o tom, ako nič  poriadne nefunguje a Európska Komisia nám to pomôže vyriešiť, čo si vyslúžilo zopár uštipačných úsmevov niektorých kolegoch – hlavne z TechCrunchu. Títo boli veľmi aktívni, hlavne keď išlo o trolling všetkých verejných inštitúcií, ktorých sme tam mali na „haldy“. Splnomocnenec na hento, splnomocnenec na tamto, názvy organizácií dlhšie ako týždeň pred výplatou. Ani som nevedel, že v Európe máme takú armádu inštitúcií na podporu startupovej komunity (Startup Europe, Evca – EUROPEAN PRIVATE EQUITY & VENTURE CAPITAL ASSOCIATION, EU Start-up accelerator) – aspoň tie najdôležitejšie.

 Po skvelej (ale hlavne dlhej a nudnej) prezentácii ako nám EÚ Komisia chce pomôcť, sme sa dostali k zaujímavejšej časti. Panelovej diskusii, ktorej sa zúčastnili významní predstavitelia európskych akcelerátorov a inkubátorov (napr. Startupbootcamp alebo Techhub Bukurešť), Dörte Höppner– šéfka Evca a ďalšie viac či menej významné osôbky. Najviac prepierané témy boli okolo dostatku resp. nedostatku VC v Európe. Všetci predstavitelia sa zhodli na jednej veci, že objem VC je momentálne dostačujúci, samozrejme okrem šéfky Evca (kto by sa jej divil, veď by kopala sama proti sebe).

 

VC je dosť, ale dosť len pre financovanie začínajúcih startupov, teda seed a early stage fázy. To, čo tu však naozaj chýba, je kapitál na A series, kde sú európsky investori oveľa menej „risk willing“ ako ich americkí kolegovia. Často krát sa spomínali sumy, ktoré sa v rámci VC preinvestujú v Európe a v USA. Len pre zaujímavosť, v USA to je 3x viac ako v Európe. Na VC však bolo viac kritických dotazov hlavne, čo sa týka dĺžky investícií, ktoré sú často krát príliš krátke na veľký exit alebo nebodaj IPO. K tomu sa však spustila ohnivá debata, lebo práve nordické krajiny majú opačný problém. VC tu zvyknú blokovať exity nordických startupov v rozsahu 10-20 miliónov, keďže sa im zdajú byť príliž nízke – občas to startupy bohužiaľ následne neprežijú.

Ďalší „hot topic“ bola téma akcelerátorov a inkubátorov, ktoré v poslednej dobe vyrašili ako huby po daždi. Zaujímavé však bolo, keď padla aj otázka, ktorý z nich je reálne v zelených číslach. Na to sa všetci len jemne pousmiali. Patrick de Zeeuew (spoluzakladateľ Startupbootcampu) poznamenal k tomu len toľko, že nevie o takom v Európe, maximálne v USA sú asi tak dva – tipnite si ktoré. Reálne výsledky našich európskych akcelerátorov sa ukážu až v najbližších 4-5 rokoch. Panelová diskusia bola celkovo zaujímavá, hlavne vďaka rôznym insiderským informáciám, ku ktorým sa bežne len ťažko dostať. 

 

 

 Po panelovej diskusii nasledoval highlight celej konferencie, aspoň pre mňa. Niall Wass viceprezident Uberu si dal zastávku aj v Bruseli, aby nám predstavil ako sa má správne robiť startup. Bolo obdivuhodné s akým oduševnením a absolútnym zápalom predstavoval Uber. Ešte obdivuhodnejšie bolo ako odolával štipľavým otázkach Chief editora TechCrunchu UK – Mika Butchera. Riadnu slovnú masáž si užil pri predstavovaní nových projektov, ktoré sa pečú v Uberovskej kuchyni (nechám to na ďalší článok, keďže budem mať celú prezku). Niall to odpálil, až tak, že som si rovno stiahol Uber appku a odviezol sa cez ňu neskôr taxíkom na hotel, nech mám už konečne aj reálny expirience :). 

 

Niall začal svoju prezentáciu

 

Po Niallovi došiel na psa mráz (teda na mňa) a začali sme debatu o našej krásnej novinárskej činnosti. Priznám sa, niekedy som si prišiel ako z Marsu. Po úvodnom zistení ako vlastne fungujú zahraničné mega-weby a aké KPI vlastne oni sledujú, čo sú ich priority a ako správne monetizovať svoj obsah, som bol trochu paff. Hlavne keď prišla reč na Startitup.

Po detailnom vysvetlení, kde sa nachádza Slovenská Republika, som sa snažil všetkým zúčastneným vysvetliť, čo robíme a ako to robíme. Prekvapenie na tvári všetkých zúčastnených vyčarovala moja poznámka, že píšeme v lokálnom jazyku, na čo sa spustila „bujará“ debata s Mikom Butcherom, ktorý nie a nie pochopiť prečo :).

Silno sa ma snažil presvedčiť o tom, že musíme písať v anglickom jazyku, aby sa o našich startupoch dozvedeli aj za hranicami Slovenska. Druhým dychom však dodal, že keď mu príde mail o slovenskom startupe, ani ho neotvorí a rovno maže. Asi je vám jasné, že som to nemohol len tak nechať. Tak po 15-tich minútach ťažkej argumentácie sme sa zhodli, že je vlastne dobré, že píšeme v lokálnom jazyku, lebo veď kto iný by pokrýval lokálne stories. TechCrunch to určite nebude! A nemôžeme byť všetci TechCrunch. 

Fókus všetkých veľkých portálov neleží vôbec na ich čítanosti – čo ma jemne prekvapilo. Všetci majú totiž za sebou investorov a podporovateľov, ktorí ich z veľkej časti financujú a nemusia sa zaoberať takým „detailom“ ako je čítanosť. Veľa z nich ani nevedeli, akú ju vlastne majú. Trochu divné?! Patrične sa všetci čudovali, prečo sa na takú blbosť vôbec pýtam. Práveže si ako top prioritu kladú obsahovú časť.

Ďalším problémom, ktorý bol skloňovaný vo všetkých pádoch a vzoroch bolo množstvo informácií a nestíhanie ich selekcie. Už keď sa táto téma otvorila, bolo mi jasné, kto bude mať opäť čierneho Petra. Bol som totiž jediný, ktorý s tým problém vôbec, ale vôbec nemá :D. Tých tém tu máme ako šafránu. A ZNOVA bolo potrebné veľa vysvetľovania o tom, ako to u nás funguje/nefunguje.

 

Dmitri a Robin rozprúďujú debatu

 

Výsledkom celej konferencie je vytvorenie pracovnej skupiny (ktorej súčasťou je aj Startitup) v zmysle ďalšej spolupráce najväčších európskych tech portálov. Preto poďme spoločne vytvoriť success stories, ktorými sa budeme môcť posunúť ďalej. Teraz máte jedinečnú možnosť urobiť dieru do sveta práve aj prostredníctvom Startitup!!

Pridať komentár (0)