StartUP mesiaca: Ich inteligentné terče chce aj FBI. So Švajčiarmi rokujú o miliónovej investícii

  • Robert Schochmann založil startup Trainshot, ktorý sa zameriava na výrobu inteligentných terčov
  • V súčasnosti je startup na ceste k úspechu, a to hlavne v zámorí a západnej Európe
  • Rokujú aj s takými veľkými hráčmi ako je americká FBI
COVER
Robert Schochmann
  • Robert Schochmann založil startup Trainshot, ktorý sa zameriava na výrobu inteligentných terčov
  • V súčasnosti je startup na ceste k úspechu, a to hlavne v zámorí a západnej Európe
  • Rokujú aj s takými veľkými hráčmi ako je americká FBI

Ako sa človek dostane k myšlienke vytvoriť inteligentný terč?

Už od detstva sa venujem športovej streľbe. Na základnej škole som strieľal zo vzduchovky a neskôr som si spravil aj zbrojný preukaz. Tým, že som vedel strieľať, uvedomil som si jeden problém. Predstav si, že máš zbraň, postavíš si niekde terč a keď vystrelíš prvý projektil, tak vidíš voľným okom miesto priestrelu. Ak ich vystrelíš viac, tak už si nemusíš pamätať, kam tie projektily na terč dopadli. Kvôli tomu musíš stále chodiť a ten terč meniť, aby si vedel, kam strieľaš. Chceš sa predsa prirodzene zlepšovať vo svojej streľbe.

Riešením tohto problému stráviš asi tretinu času. Chodíš a opravuješ terč alebo ho vyhodnocuješ. Práve preto som chcel vymyslieť nejaké zariadenie, ktoré by automatizovalo vyhodnocovanie streľby do iPhonu alebo do Androidu. Vymysleli sme teda papier, ktorý je pokrytý špeciálnou farbou, ktorá má schopnosť detegovať kovový projektil. Nápad teda vznikol tak, že ako hobby strelec som chcel vyriešiť tento problém pre seba.

Skúste nám teda popísať, ako funguje táto aplikácia?

Celé to funguje tak, že si stiahneš appku, kúpiš si od nás elektronickú jednotku, ktorá má vpredu pancier. Pripojíš to k terču a kedykoľvek vystrelíš na daný terč, tak ihneď vidíš v reálnom čase na svojom telefóne zóny zásahu. Aplikácia ti automaticky generuje štatistiky, ako presne strieľaš, meria tvoje reakcie, môže ti zadať nové úlohy. Nemusíš použiť jeden terč, ale postavíš si celú závodnú trať, vystrieľaš ju a v reálnom čase môžeš vidieť, ako si strieľal a všetko sa ukladá do cloudu.

Revolúcia je v tom, že my máme patent, ako terč vyrobiť za dostupnú cenu a zároveň sme vytvorili pancierovú elektroniku. Tento koncept je cenovo dostupný a prináša lepšie funkcie a prenositeľnosť ako drahé militárne systémy. Náš terč stojí 4 eurá a vydrží 200 výstrelov. Elektronika sa začína na 200 eurách s DPH.  Aplikácia je samozrejme zadarmo.

zdroj: Filip Maukš

Založili ste teda firmu. Pomáhal vám niekto?

Keď som chodil na strelnice, ľudia sa ma na to pýtali a bol o to obrovský záujem. Firmu sa nám podarilo založiť bez akéhokoľvek investora. Pomohla nám iba SBA (Slovak Bussines Agency). Keby nebolo SBA, asi by sme to nevedeli tak ľahko rozbehnúť. Preplatila nám výstavu v Nemecku, kde sme prišli s prototypmi Trainshot. Táto výstava je najväčšia šou zbraní a streliva s názvom IWA 2018 v Nemecku. SBA nám pomohla hradiť výdavky spojené s účasťou a stánok bol tak plný, že sme odchádzali z haly ako poslední.

Videl som, že sme trafili do čierneho. Ľudia mali záujem o náš produkt. Na svete neexistuje žiadny viaczónový smart papierový terč, ktorý je za podobnú cenu.

Ako máte nastavený biznis model a kto sú vaši zákazníci?

Zatiaľ 99 percent trhu je civil. Sú to hlavne hobby strelci, ktorých baví strieľanie, malé, ale aj väčšie strelnice. Klientom je aj napríklad najväčšia strelnica vo Francúzsku. Dodávame do desiatok strelníc alebo streleckých klubov po Európe. Teraz rozbiehame trh aj v Spojených štátoch, kde sme otvorili v Tennessee Trainshot pobočku. Komunikujeme s rôznymi agentúrami, ktoré môžu dodávať pre armády. Pripravujeme aj softvér na kvalifikáciu do FBI alebo SWAT agentov. Vieme štatisticky vyhodnocovať tréningy agentov v reálnom čase. Vieme povedať, že niektorí z agentov má veľmi pomalé prebíjanie alebo iný problém a následne vie aplikácia odporučiť personalizovaný tréning pre agenta.

Komunikovali ste s FBI alebo inými americkými úradmi?

Máme partnerov, ktorí majú ľudí v centrách, kde sa trénujú špeciálne jednotky a prezentujú náš systém. Komunikujú s nimi a taktiež s rôznymi inými ozbrojenými zložkami. Majú však špecifické požiadavky a dali nám aj feedback, na základe ktorého musíme prispôsobiť produkt ich požiadavkám. Je to trochu odlišné od toho, čo momentálne predávame pre Európu.

Komunikovali sme aj s ľuďmi, ktorí robia s armádou. Pracujeme na technológiách, ktoré budú v budúcnosti zaujímavé aj pre nich.

zdroj: Matúš Uhrín

Vaša firma funguje vyše jedného roka. Koľko sa vám podarilo doteraz predať?

Za prvý polrok sa nám poradilo predať približne 40-tisíc terčov. Prvú polovicu sme predali v Európe, druhá išla do USA. Zo začiatku sme však začínali v malom, keďže sme nemali investorov. Ľudia akceptovali fakt, že musia poslať peniaze dopredu, za čo som vyrobil prvé kusy. Začínal som teda vždy na nule. Z prvej objednávky som vyrobil 100 kusov, z toho som potom urobil 250 kusov a takto sa to stupňovalo. Do USA sme teraz predali tovar za štvrť milióna eur kontajner. Pôjde tam aj druhý, teraz sme dostali aj ďalšiu objednávku. Za tento rok očakávame minimálne obrat pol milióna eur,  a to zatiaľ s minimálnym marketingom.

Zároveň vytvárame marketingové a sales oddelenie. Snažíme sa osloviť aj väčších influencerov, ktorí nám v USA pomôžu a máme už pár ľudí aj dohodnutých. Ideme tam s nimi 9.-10. novembra, na nami organizovaný strelecký pretek, spolu s influencermi. V USA je evidovaných 120 zbraní na 100 obyvateľov, takže je to veľmi veľký trh.

zdroj: Matúš Uhrín

Hľadáte nejakých investorov, ktorí by vám pomohli?

Naším problémom je to, že síce nám tržby rastú, ale stále to nie je známe medzi bežnými ľuďmi. V USA plánujeme v novembri streleckú šou, kde s partnermi ako Winchester, Glock a influencermi budeme propagovať naše produkty. Podali sme aj rôzne prihlášky na našu technológiu. Rokujeme aj so švajčiarskou firmou Polytronic, ktorá je na trhu s militárnymi systémami približne 50 rokov. S nimi sa dokonca baví aj o možnej investícii do Trainshotu. Rokujeme rádovo o miliónoch eur. 

Sme stále malý tím a sme poddimenzovaní. Momentálne nás je okolo 5-15 ľudí. Veľmi to závisí od obdobia. Máme dosť ľudí externe alebo na part-time. Všetky peniaze dávame naspäť do marketingu a vývoja. Investíciu by sme prijali, ak by boli férové podmienky investorov. Jej získaním by sa všetko urýchlilo. Na globálny rozbeh potrebujeme investíciu rádovo v miliónoch eur. Teraz už potrebujeme financovať marketing, výskum a vývoj, influencerov a svetové výstavy.

zdroj: Robert Schochmann

Aká je z vášho pohľadu najväčšia konkurenčná výhoda tohto produktu?

Nikto nemá také vyspelé riešenie za takú dobrú cenu ako my. Vytvorili sme špičkovú technológiu za dostupnú cenu aj pre širokú športovú komunitu. Najväčšia hodnota je, že v reálnom čase vidíš presnosť a rýchlosť streľby na svojom telefóne. 

Čo je vaším cieľom do jedného alebo dvoch rokov?

Teraz potrebujeme kvalitný marketing, aby sme oslovili zákazníkov. V súčasnosti sme vytvorili nový produkt pre airsoft. Chodili nám pravidelne požiadavky, že to chcú ľudia na airsoft. Tak sme na to zareagovali a ponúkli nový produkt. Pozostáva z pancierového terča, ktorý neprestrelíš a sú tu komponenty špeciálnych efektov, ako oheň alebo stroboskop, ktoré sa spustia pri zasiahnutí terča. Ste dokonca prvé médium komu o špeciálnych efektoch takto hovoríme.

Práve takéto technológie ideme teraz zavádzať do Belgicka. Bol to hneď prvý kontrakt, ktorý sme získali na Airsoftove terče. Chcú hneď zostaviť celú strelnicu. Vychádza to tak od 5 do 20 tisíc eur v závislosti na konfigurácii. Získali sme hneď tri zákazky na tri strelnice a budú nám platiť poplatok každý mesiac za B2B licenciu. Jedným z cieľov sú aj dohody so strelnicami, ktoré budú platiť mesačný poplatok za to, že používajú naše technológie.

zdroj: Matúš Uhrin

Čo slovenský trh, máte nejaký záujem predávať aj doma?

Mali sme na Slovensku nejaký predaj. Máme pár strelníc napríklad v Bratislave. Organizovali sme súťaže na Slovensku, kde boli dobré ohlasy a ľudí to bavilo. Náš trh nie je taký veľký a nechodí sem strieľať tak veľa ľudí.

Sústreďujeme sa na zahraničné výstavy a dostali sme sa na výstavu v USA, kde sme mali pôvodne čakať niekoľko rokov. Náš partner v USA poslal organizátorovi stránku, že pozri sa na tento produkt, že je to fakt cool a hneď sme dostali pozvánku. V súčasnosti máme pobočku v USA, ale na Slovensku sa nachádza tím zameraný na výskum a vývoj spoločnosti. 

zdroj: Trainshot

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá