Startupisti, prestaňte sa navzájom kopírovať

  • Nájsť presnú definíciu startupu sa zdá byť niekedy nemožným. Každá z nich vystihuje podstatu startupu celkom adekvátne, no nie úplne. Sú ľudia, ktorí za startup považujú každý novozniknutý podnik. Myslieť si, že je to každá nová značka ponúkajúca niečo, čo už dávno na trhu je, hoci s pridaním zaujímavých hodnôt, je celkom mylná predstava. Startup je v prvom rade inovácia, originálny nápad, stav mysle, schopnosť rásť, možnosť veľkého dopadu a zmeny na doterajšie fungovanie a svet. Je to nové riešenie problému a v neposlednej rade neistota a veľké riziko neúspechu.
biznis coll
unsplash.com/ruthson zimmerman, olu eletu
  • Nájsť presnú definíciu startupu sa zdá byť niekedy nemožným. Každá z nich vystihuje podstatu startupu celkom adekvátne, no nie úplne. Sú ľudia, ktorí za startup považujú každý novozniknutý podnik. Myslieť si, že je to každá nová značka ponúkajúca niečo, čo už dávno na trhu je, hoci s pridaním zaujímavých hodnôt, je celkom mylná predstava. Startup je v prvom rade inovácia, originálny nápad, stav mysle, schopnosť rásť, možnosť veľkého dopadu a zmeny na doterajšie fungovanie a svet. Je to nové riešenie problému a v neposlednej rade neistota a veľké riziko neúspechu.

Zakladatelia startupu sú ľudia, ktorí sa rozhodli svoj nápad pretaviť na biznis model a poháňa ich vášeň neustále vyvíjať a zlepšovať svoju ideu. Je to umenie vytvoriť niečo z ničoho. Viesť startup, znamená prekonávať množstvo prekážok a odhodlanie nevzdať sa. Nie je to len nutnosť zabezpečiť finančný kapitál a podporu na fungovanie, enormné množstvo otravnej byrokracie alebo život zasvätený premýšľaniu o tom, ako sa posunúť ďalej.

Jednou z nepriaznivých situácií, ktoré môžu začínajúci aj dobre etablovaný startup postihnúť, sú tzv. „copycats“Plagiátorstvo v biznis svete nie je žiadnou raritou. V súčasnej dobe internetu a neobmedzeného množstva informácií existuje veľa portálov podporujúcich startupy a nové značky, vďaka ktorým možno predstaviť svoj produkt verejnosti alebo ho priamo predávať. Pre podnikateľov je to vynikajúca príležitosť ako sa presadiť na trhu.

Konkurencia vs. kopírovanie

Bohužiaľ, medzi návštevníkmi takýchto stránok sa nájdu obchodníci, ktorí kradnú nápady, myšlienky, dizajny produktov a celé biznis modely vrátane spôsobu prezentácie a copywritingu. Takto sa veľmi ľahko stane, že startupy, ktoré obetovali čas a úsilie ku vypracovaniu celému konceptu podnikania, sa stávajú ľahkým terčom pre ľudí, ktorí chcú zarobiť na obyčajnom kopírovaní a vykašľali sa na akúkoľvek dávku originality. Tu sa naskytá otázka, chýba týmto ľudom chrbtová kosť, alebo si svoje nekalé konanie vôbec neuvedomujú? Možno len nechápu rozdiel medzi kopírovaním a konkurenciou.

Zobraziť celú galériu (6)
zdroj: producthunt.com

Konkurencia znamená súťaženie, avšak žiadna súťaž nefunguje na tom „byť rovnaký“, ale naopak byť lepší. Veď už počas detstva sme sa v školských časoch naučili, že opísať domácu úlohu (samozrejme pokiaľ ide o takú, v ktorej má byť prínos žiaka) sa nevypláca, a nie je to správne. Tak je to aj s kradnutím nápadov. Známy výrok, „priemerný umelec kopíruje a vynikajúci kradne“, si niektorí možno zle vysvetlili.

 

Je normálne inšpirovať sa nápadom druhých a v dnešnej dobe, kedy už je takmer všetko vymyslené, je inšpirácia pre tých, ktorí chcú tvoriť, či podnikať a nemajú dostatok vlastných znalostí nájsť úplne originálne riešenie, či ideu produktu alebo služby, nevyhnutná a opodstatnená. Konkurencia ale nie je o takmer identickom kopírovaní, ale o zlepšení myšlienky iného a ponúknutie lepšej, či inej verzie, alebo napríklad vhodnejšej pre iný trh. Byť oprávneným konkurentom a nie plagiátorom je vlastný prínos, ktorý bude dostatočne výhodný a viditeľný pre cieľový trh. Či už sa to týka technologických a inovatívnych startupov alebo podnikov, ktoré ponúkajú to, čo už existuje, ale robia to inak.

Zobraziť celú galériu (6)
zdroj: unsplash.com

Ako predísť nechceným biznis krádežiam a stratám

Plagiátorstvu sa však niekedy vyvarovať nedá, ale dajú sa zmierniť dopady na podnikanie tých, ktorí s daným produktom, či riešením prišli ako prví. Pre nové podniky je dôležité získať čo najväčšie povedomie a podiel na trhu, či už využijú PR, sociálne média alebo iný typ propagácie.

Keď je startup dostatočne známy, je menej pravdepodobné, že niekto ukradne váš nápad, a keby aj, bude to mať menší dopad na originálny biznis. Je dobré dať svojej spoločnosti skutočnú tvár. Ľudia radi vedia, kto za nápadom stojí, a keď produkt emocionálne podporujú, tak sú najlepšími obrancami v boji proti „kopírovačom“. Ďalšími zo spôsobov je snaha ochrániť najviac cenné aktíva, vytvárať strategické partnerstvá, ktoré sú tiež výhodné, ak sa chceme vyhnúť stratám spôsobeným zo súdneho riešenia krádeže biznis modelu. Samozrejme, niekedy je lepšie si svoje vynálezy a nápady patentovať, ak to zákon umožňuje.

 

Na záver možno už len povzbudenie pre poctivých inovátorov, ktorí sú ochotní si vytrpieť všetko to, čo predchádza naozajstnému úspechu. Nenechajte sa vykoľajiť, ak sa objaví niekto, kto si vybral jednoduchšiu, neférovú cestu a chce sa obohatiť na druhých, karma funguje aj vo svete podnikania.

Zdroj: thenextweb.com

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá