Štefan jazdí pre Bolt: Zarobím si 20 eur na hodinu, toto je skutočná pravda o živote taxikárov (ROZHOVOR)

  • Digitálnu taxislužbu Slováci využívajú na plné obrátky. Taxikárov však neraz prekvapia aj nevšednými požiadavkami
  • Šofér Boltu pracuje, kedy chce, a nikomu to nemusí dopredu nahlasovať. Denne spraví aj 30 jázd
  • Zarobiť si vieš aj 20 eur za hodinu, všetko závisí od tvojej šikovnosti, vysvetľuje taxikár Štefan
Bolt taxikár
Startitup
  • Digitálnu taxislužbu Slováci využívajú na plné obrátky. Taxikárov však neraz prekvapia aj nevšednými požiadavkami
  • Šofér Boltu pracuje, kedy chce, a nikomu to nemusí dopredu nahlasovať. Denne spraví aj 30 jázd
  • Zarobiť si vieš aj 20 eur za hodinu, všetko závisí od tvojej šikovnosti, vysvetľuje taxikár Štefan

Štefan Matajs má 31 rokov a robiť taxikára si vyskúšal v Anglicku aj v inej spoločnosti na Slovensku, vždy však ostal sklamaný.

„Hľadal som si inú robotu. Oslovil ma však inzerát flotily Bolt, kde aktuálne pracujem. Zistil som, ako funguje Bolt a to technologické zázemie ma presvedčilo to vyskúšať,“ ozrejmuje rodený Bratislavčan.

Dnes pre digitálnu taxislužbu Bolt jazdí už dva roky a nevie si to vynachváliť. Jazdí pre flotilu na elektromobile a v priebehu jedného dňa spraví aj 30 jázd. Pracovať pre flotilu má podľa Štefana svoje výhody. Za prenájom auta platí 250 eur za týždeň, servis a nabíjanie má v cene a auto môže využívať aj na súkromné účely. Okrem toho mu flotila platí zdravotné aj sociálne poistenie.

Ako šofér Boltu má individuálny pracovný čas. Pracuje, kedy chce a nikomu to nemusí nahlasovať. O tom, ako vyzerá deň taxikára a ako funguje pre digitálne platformy či pre flotilu, sme sa porozprávali so Štefanom Matajsom.

Bolt taxikár štafan
zdroj: Startitup – Štefan Matajs pracuje ako šofér v digitálnej taxislužbe 2 roky. Za hodinu si vie zarobiť aj 20 eur.
  • Je práca taxikára pre Bolt stereotypná?
  • Koľko jázd spraví Štefan za deň a koľko si za mesiac dokáže zarobiť?
  • V Bolte človek buď pracuje pre digitálne platformy, alebo pre flotilu. Ako to funguje?
  • Štefan jazdí na elektromobile. Sú práve tieto autá budúcnosťou digitálnych taxislužieb?

Ako hodnotíte to, že jedni pracujú vo fabrike, ďalší v kancelárii či na homeoffice. Vy pracujete 8 hodín v aute. Nie je to stereotypné?

Práve to, že pracujem v aute, je na tom zaujímavé. Poznám každé miesto v Bratislave, viem, kde je aký kanál a kde sa čomu mám vyhnúť. Ja si celodenné jazdenie po Bratislave užívam.

Veľkým benefitom jazdenia pre Bolt je pracovný čas, ktorý je individuálny. Robím, kedy chcem a nemusím to nikomu dopredu nahlasovať. Zároveň je to práca s ľuďmi a ja veľmi rád spoznávam a rozprávam sa s inými ľuďmi.

Taxikári sú často spájaní s rôznymi stereotypmi či predsudkami. Ako to vnímate vy? 

Vďaka technologickým inováciám je táto práca dnes omnoho atraktívnejšia ako kedysi. Kedysi bol imidž taxikárov omnoho horší. Dnes je to na šoférovi samotnom – ak chce zarobiť, musí to robiť dobre. Musí mať čisté auto, byť nápomocný, slušný a nejazdiť ako blázon.

S bežným človekom si pokecáte alebo ste skôr tichý typ vodiča?

Nechcem povedať, že vždy, ale väčšinou sa rozprávame. Niekedy vycítim, že ten človek sa nechce rozprávať. Tak to vyskúšam raz, ale dám pokoj.

Mám však málo zlých skúsenosti so zákazníkmi. V digitálnej taxislužbe Bolt robím dva roky, málokto je nepríjemný. Aj keď sú ľudia v piatok večer opití či rozprávajú blbosti, tak tých pár minút sa dá zvládnuť.

Sú však diskusie, ktoré podľa vás nepatria do taxíka?

Človek, ktorý robí pre ľudí, si musí uvedomiť, že jeho správanie závisí od toho, či dostane tringelt, dobré hodnotenie a či bude mať aj naďalej zákazníkov. Ja som nekonfliktný typ človeka a nemusím ľuďom vnucovať svoj názor, ak sa bavíme napríklad o politike.

Vždy to je zákazník, a tak sa k nemu treba aj správať. Je tam to spomínané hodnotenie a nechcem ho dostávať zle. Pri kategórii Premium sú napríklad podmienkou kožené sedadlá, vodič musí mať oblečenú košeľu a hodnotenie aspoň 4,8 z maximálnych 5 bodov.

Pri vyššej triede kvality Comfort stačí hodnotenie 4,7 a šoféri môžu mať staršie vozidlá zo širšieho spektra vozového parku.

Bolt taxikár
zdroj: Startitup – Štefan denne spraví aj 30 jázd. Slováci prichádzajú s nevšednými požiadavkami, nikdy však nerobia problém, tvrdí.

V digitálnej taxislužbe Bolt jazdíte na elektromobile. Vnímate, že jazdenie na elektromobile je medzi taxíkmi čoraz populárnejšie?

Určite áno. Ja mám aj Green kategóriu, ktorá stojí rovnako ako klasický Bolt, čaká sa však dlhšie. Taxikári majú o elektromobily veľký záujem, pri týchto cenách nafty. Aj pre mňa je to výhodné. 

Elektromobily Bolt

V rámci Boltu jazdia aj elektromobily a hybridy – objednať si ich je možné za rovnakú cenu v aplikácii v kategórii Green.

Ako vyzerá váš pracovný týždeň?

Boli obdobia, keď som jazdil iba v noci alebo iba cez deň. Vyhovuje mi však ísť o 1 domov, keď sa ten prvý nočný nával končí. Potom opäť zapínam appku o druhej poobede alebo šiestej podvečer. Prípadne aj hocikedy medzitým, podľa nálady. To je na tejto práci to najlepšie, som sám sebe pánom.

Nerobíte to ale každý deň?

Viac-menej som za volantom každý deň, lebo ma to baví. Mnohokrát sa pozastavím nad tým, čo je moja robota. Celý deň sa vozím v aute a som z toho šťastný. Denne dám aj 20 až 30 jázd. 

Vyjadri svoj názor v ankete:

Chcel by si pracovať ako taxikár?

Stretli ste sa počas svojej práce v digitálnej taxislužbe Bolt s nejakým bizarným prípadom?

Čo sa týka vtipných situácií, tak tých je mnoho. Dá sa povedať, že každý deň sa stretnem s niečím, čo ma poteší či pobaví. Viackrát som sa dokonca vyhol nehode, a to aj v takých prípadoch, keď by 90 % ľudí už nabúralo.

Prednedávnom sa na prázdnej ceste, kde bola sedemdesiatka, na mňa rútilo športové auto v šmyku. Mal som zákazníka v aute, dokázal som sa však tomu v predstihu vyhnúť.

Stretol som sa aj s bizarnými požiadavkami od žien, keď sa ma pýtali, či nechcem ísť „hore“ a podobné veci. Zábavne je tiež, keď sa niekto ponáhľa. Vtedy sa cítim ako vo filme.

Robím, kedy chcem, a nemusím to nikomu dopredu nahlasovať.

Akí sú Bratislavčania šoféri?

Bratislavčania šoférujú dobre. Ak niekto hovorí, že nie, tak nech ide do Bangkoku, Káhiry či Ríma. Ľudia tu nejazdia pomaly, ale zároveň vedia byť aj ohľaduplní. Nie je to tu žiaden armagedon, aj systém ciest je pomerne dobre vybudovaný.

bolt taxik štefan matajs elektomobil
zdroj: Startitup – Pre digitálnu taxislužbu Bolt jazdí na elektromobile. Slováci majú o Green kategóriu záujem, nevadí im ani dlhšie čakať na odvoz.

V akom stave by malo byť auto, ktoré chodí po zákazníkov? 

Je to pre mňa individuálne zarážajúce, ak je auto v zlej kvalite. Keďže tam trávim veľa hodín, chcem tam mať komfort. Vyskúšal som si jazdiť aj na manuáli, taxík však musí byť automat. Rovnako tam nesmie chýbať klíma – 90 % zákazníkov sa poteší, ak nasadne do vyklímovaného auta.

Dnes sa jazdí najmä na Octavii, Passate či Logane. Aj na 15-ročnom aute si vieš dobre zarobiť, ak sa oň dôkladne staráš.

Pri kategórii Premium, ktorú som si tiež vyskúšal, sa jazdí na Škode Superb, BMW 5, Mercedese Benz E, Audi A6, Tesle Model 3 alebo Volkswagene Passat.

Je niečo, čo by ste na práci šoféra zmenili?

Táto práca je hlavne o ľuďoch. Najhoršie na tom je, keď musíme na niekoho čakať. Väčšina taxikárov po 5 minútach odchádza. Keďže čas sú pre nás peniaze – za každého zákazníka, ktorý nepríde, dostaneme 2 eurá.

Kedysi taxikári riešili kilometre, mne dnes na prenajatom aute ide o to, aby som mal, čo najvyššiu tržbu za hodinu. Ideálne aspoň 1 000 eur za týždeň.

elektromobil taxikár
zdroj: Startitup – Cena taxíka z Green kategórie je rovnaká ako pri klasickom Bolte. Jediný rozdiel je čakacia doba.

Pre koho je práca taxikára ako stvorená?

Digitálna taxislužba je každodenná práca s ľuďmi. Preto človek, ktorý ju vykonáva, by mal byť ústretový a do istej miery by mal mať rád komunikáciu s ľuďmi.

Je to práca, kde si ide človek zarobiť, ale zároveň nezaškodí, keď má k šoférovaniu aj vzťah. Je to príjemný bonus a odrazí sa to na psychickej pohode. Chcem jazdiť pre Bolt →

Koľko si šofér v digitálnej taxislužbe Bolt dokáže zarobiť?

Zárobky sú mnohokrát individuálne. Ak odrobíš na logom označenom aute 160 jázd týždenne, Bolt ti ponúkne zvýšenie odmien o 10 %.

Za jeden týždeň sa tržba vyšplhá aj na 1 000 eur, vychádza to od 20 eur na hodinu. Z toho si Bolt odráta províziu – buď to je 25 %, 22 %, 20 % alebo 15 %.

Závisí to od toho, ako je nastavená spolupráca, ak je auto polepené Bolt reklamou, šoférovi ostane viac. Na účet ti týždenne dôjde okolo 800 eur, z toho musíš zaplatiť tankovanie aj auto, ak si ho od danej flotily prenajímaš.

Ja pracujem na dohodu pre flotilu a prenájom auta platím 250 eur s tým, že má auto už nič viac nestojí, lebo nabíjanie mám v cene. Flotila tiež za mňa platí zdravotné a sociálne poistenie.

Je výhodnejšie pracovať vo flotile? 

Veľkou výhodou prenájmu je to, že človek má auto aj na súkromné účely a servis v cene.  Sú flotily, kde sa vodiči striedajú. Jeden odrobí dvanástku a musí ísť odviezť auto ďalšiemu.

Ako funguje flotila?

Flotily, kde pracuje aj Štefan, sú separátne súkromné firmy, ktoré vyrástli okolo Boltu – neprevádzkuje ich však priamo Bolt.

Ide o akúsi alternatívu k štandardnému jazdeniu pre Bolt a flotily majú svoje plusy aj mínusy – zvyčajne šoférovi poskytnú auto či lacný servis a pohonné hmoty, no berú si vyššiu časť provízii alebo fixnú platbu.

Flotily však zvyčajne disponujú drahšími autami či elektromobilmi než bežní vodiči, preto sú u vodičov obľúbené a len v Bratislave ich funguje hneď niekoľko.

tefan taxikár
zdroj: Startitup – Štefan Matajs si vyskúšal prácu taxikára v Anglicku aj pre inú spoločnosť v Bratislave. Z týchto pozícii však odchádzal sklamaný.

Aké sú ďalšie možnosti?

Možnosti sú rôzne – buď si živnostník, alebo jazdíš pod flotilou. Šofér v taxislužbe musí mať preukaz vodiča taxislužby a potom auto musí mať koncesiu.

Ak si ju urobíš sám, tak si automaticky živnostník. Ak si to vytvoríš pod nejakou spoločnosťou, teda pod nejakou flotilou – jazdíš na vlastnom, ale oni majú koncesiu na taxík, aby to bolo legálne.

Bolt je len appka a flotíl je veľké množstvo. Uľahčil to aj zákon z roku 2019, ktorý to všetko zjednotil a taxikárom vie byť človek oficiálne veľmi jednoducho.

Je tu reálne šanca na kariérny postup, okrem toho, že by si mal raz vlastnú flotilu?

Môžeš mať auto v lepšej kategórii. Na to má vplyv aj samotné hodnotenie. Platíš si však drahšie auto a máš drahšie objednávky. To ide najmä cez Premium, kde jazdíš na Superb, Mondeo či Passate.

Šofér si tak môže nastaviť kategóriu, akú chce. V Premiume, ak vychytáš dobré časy, tak máš dvojnásobok obyčajného Boltu.

Ako to funguje v červených zónach?

Ak je zvýšený dopyt, čiže viacero ľudí si volá taxík z jedného miesta, cena sa násobí. Máš normálnu cenu a maximálne sa zvýši 2,7-krát. Existuje na to algoritmus, ktorý vyhodnocuje dopyt, a podľa toho motivuje vodičov.

Keď však niekto berie všetko zaradom, tak si možno nezarobí toľko, ako niekto, kto si počká na červených zónach.

Odmietnuť však taxikár pre digitálnu taxislužbu Bolt môže len 4 z 10 zákaziek, 60 % zákazníkov musí prijať.

Oplatí sa teda naháňať červené zóny?

Je to veľmi dôležité. Niekedy to nebýva v piatky a soboty také exkluzívne, lebo vtedy sú všetky taxíky v meste. Často je to o tom, že nemusí byť veľa ľudí, stačí, ak je málo taxíkov.

Napríklad od 4:00 do 7:00, vtedy je málo taxíkov. Nie sú síce vtedy násobky, ale keď som mal to Premium, bolo to super.

bolt taxi digiálna
zdroj: Startitup – Šofér v digitálnej taxislužbe Bolt môže pracovať prostredníctvom platformy alebo cez partnerského vodiča, respektíve sa môže stať členom flotily.

Ako si digitálna taxislužba Bolt nastavuje cenotvorbu?

Všetko sa vyrátava cez spomínaný algoritmus. Zarátava sa čas aj vzdialenosť. Mnohokrát sa ma dokonca zákazníci pýtajú, ako je možné, že vždy platia inú sumu, keď idú napríklad z Mlynských nív na Panónsku cestu. Dôvod je úplne jednoduchý.

Navigácia trasu raz vypočíta cez obchvat a raz cez mesto, preto sa cena vždy mení.

Taxikára robíte v rámci Bratislavy. Môžete ísť však voziť ľudí aj do iného mesta či krajiny?

Do zahraničia nemôžem ísť, tam platia iné zákony. Po iných slovenských mestách Bolt taxikár môže jazdiť v pohode, vyskúšal som si to v Nitre.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá