Streetwearová značka ti navodí pozitívny mindset. Optimista nie je o móde, ide o spôsob myslenia a žitia

  • Streetwearová značka Optimista je plná originálnych kúskov
  • Vytvoril ju Martin Fraňo
  • Pôvodne vznikla ako názov bicyklov, dnes udáva pozitívny mindset
Martin Fraňo
archív Martin Fraňo
  • Streetwearová značka Optimista je plná originálnych kúskov
  • Vytvoril ju Martin Fraňo
  • Pôvodne vznikla ako názov bicyklov, dnes udáva pozitívny mindset

Optimista je dielom mladého Slováka Martina Fraňa, prezývaného Frenky. Streetwearová značka pôvodne vznikla ako názov pre jeho bicykel.

Postupne však pod ňou začal vyrábať tričká, mikiny i čiapky. Už vtedy bol Optimizmus akousi formou rebélie a dnes vidím, že je ešte viac potrebný, nežo kedykoľvek predtým, hovorí Martin, ktorý na podnikateľskú scénu vstúpil už v roku 2009.

V rokoch 2011 až 2018 vlastnil predajňu Local B v Košiciach so streetwearovými produktmi. Pomedzi to mal obchod s bicyklami, kde sa zrodila značka Optimista.

Martin neustále niečo kreuje a vymýšľa. Vďaka nemu poznáme Dobrovičku, jedinú surferskú borovičku na Slovensku. Na Domaši ho zas nájdeš v stredisku Wake & Surf, kde ti vytvorí ideálnu vlnu na surfovanie a wakeboarding.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Frenky Optimista (@frenky_optimista)

Tu nejde o značku či módu, ale o spôsob myslenia

Streetwearovú značku Optimista by Martin definoval ako dar a zároveň prejav vďačnosti. Hovorí, že to nie je o značke alebo móde, ale o spôsobe myslenia a žitia.

„Optimista je idea pozitívneho myslenia. My nevidíme svet taký, aký je, ale taký, aký sme my. Každý máme svoje okná vnímania, ktoré sú stvorené z našej výchovy, vzdelania, rodiny, kamarátov, médií. Každý z nás si ale môže vybrať, ako bude na život pozerať a následne k nemu pristupovať. Nič nie je pevne dané ani nemenné. Všetko je v našej hlave, preto si vedome vyberajme myšlienky, ktoré podporujú naše bytie a jeho pozitívne prežívanie,“ približuje myšlienku projektu Frenky.

„Optimista sú trieda plachetníc pre deti do 15 rokov a páči sa mi, že deti sú čistí Optimisti. Podľa mňa sa všetci narodíme ako optimisti, ale systém nás naučí tento optimizmus stratiť a snaží sa ho nahradiť strachom. Takže sa snažím ľuďom ukázať a pripomínať cez naše produkty, že každý jeden moment majú na výber, ako sa budú cítiť, alebo ako sa rozhodnú,“ dodáva podnikateľ, ktorý do značky investoval len niekoľko stoviek eur.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa OPTIMISTA (@optimista.life)

Spokojnosť je dlhodobo udržateľná, no šťastie prchavé

Pri samotnej tvorbe produktov je pre Martina samozrejmosťou kvalita. Tomu je prispôsobená aj cena. „Nič nie je také, ako sa na prvý pohľad zdá. Všetko sa mení a vyvíja. Trpezlivosť, porozumenie a vďačnosť sú základné kamene spokojného života. Spokojnosť je dlhodobo udržateľná, no šťastie je prchavé. Jedine my sme tvorcami svojho života. Je ľahké byť obeťou, ale skutočná výzva spočíva v prijatí zodpovednosti za svoj život a jeho tvorení. Život sa nedeje nám, život sa deje pre nás,“ inšpiruje Martin.

Optimista ide ruka v ruke s ekológiou. Podnikateľ uvádza, že udržateľnosť je dnes nutnosť. Vo svojej tvorbe používa textil od značky Stanley Stella, ktorý si na fairtrade a eko aspekt výroby potrpí. Taktiež potlač tlačia eko a waterbased farbami. Spolupracujú s lokálnymi dodávateľmi.

„Udržateľnosť nášho bytia na Zemi je ale podmienená naším globálnym dopytom po všetkom a pokiaľ ten bude naďalej takto stúpať, tak máme vážny problém,“ tvrdí.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa OPTIMISTA (@optimista.life)

Slováci sa s lokálnymi značkami vedia stotožniť

Návrhy si Frenky tvorí sám, do budúcna by však veľmi rád spolupracoval s mladými a kreatívnymi ľuďmi. Práve oni sú hybnou silou, keďže o značku majú najväčší záujem. Pri tvorbe potlačí sa inšpiruje predovšetkým aktuálnym dianím. Nepodlieha trendom a usiluje sa o to, aby produkty z dielne Optimista mali výpovednú hodnotu aj o dva roky.

Od uvedenia na trh sa značka dostáva do čoraz väčšieho povedomia a teší sa veľkej obľube. „Najviac ma poteší, keď mi niekto poďakuje, že to robíme, lebo môže takto svetu ukázať svoj Optimizmus,“ hovorí Martin, podľa ktorého Slováci majú radi lokálne značky hlavne preto, že sa s nimi vedia stotožniť a niekedy aj popýšiť.

Konkurencia je v každom odvetví a ani v tom módnom nie je výnimkou. Ako ju vníma Martin? „Neriešim konkurenciu. Na globálnom trhu je dosť miesta pre každého a trh napokon určí, kto zostane a kto zapadne do zabudnutia,“ tvrdí.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa OPTIMISTA (@optimista.life)

Svetlo optimizmu je teraz potrebné viac ako kedykoľvek predtým

Pre Optimistu je najpodstatnejšia idea pozitívneho myslenia a výber uhlu pohľadu na život. „To sa snažíme komunikovať cez naše oblečenie a všetkými kanálmi, ktoré máme k dispozícii,“ objasnil majiteľ.

Optimista má svoje sídlo len vo virtuálnom svete. Nad rozšírením predaja do kamenných predajní neuvažuje. Skôr by dal šancu pop-up storom alebo spoluprácam s existujúcimi obchodmi.

Módny svet aktuálne čelí koronakríze, no Optimistu pandémia zásadne neovplyvnila. „Naše tržby sa nejak zásadne nezmenili. Keďže je doba dosť negatívna, svetlo optimizmu je teraz potrebné viac, ako kedykoľvek predtým. Preto verím v skoré zlepšenie situácie,“ ozrejmuje.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa OPTIMISTA (@optimista.life)

Spolupráce s influencermi či nadácia Optimista

Značka Optimista má za sebou pár menších spoluprác s influencermi. Do budúcna ich plánuje rozšíriť iba s tými, ktorí sú srdcom a mysľou Optimisti. Okrem toho chce naďalej rásť a expandovať aj na ďalšie trhy.

„Chcem založiť nadáciu Optimista, ktorá sa bude venovať prevencii duševných ochorení a celkovému wellbeingu. Taktiež chceme viac komunikovať priamo so zákazníkmi a snažiť sa im pomáhať, aby sme spolu rástli,“ prezradil svoje plány Martin.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Frenky Optimista (@frenky_optimista)

Čo by úspešný podnikateľ odporučil mladým ľudom, ktorí sa chcú pustiť do podnikania?

„Určite do toho choďte, ale pripravte sa na to, že podnikanie si vyžaduje veľa času, odhodlania a úsilia. Že prídu aj pády, ktoré sú ale prirodzenou súčasťou tejto cesty a nenechajte sa nimi odradiť. Dajte si však poradiť od skúsenejších a vedzte, že neexistujú problémy, iba výzvy. Každá situácia pominie a vždy príde nový deň, ktorý prinesie nové možnosti. Kvalita vašich myšlienok určuje kvalitu vášho bytia. Takže si vyberajte tie myšlienky, ktoré podporujú vašu duševnú pohodu a osobnostný rast,“ vyjadril sa Martin pre Startitup.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech