Stroj zo starého oblečenia vytvorí nové. H&M prichádza s novinkou, ktorá môže zmeniť svet

  • Švédska spoločnosť H&M prichádza z ekologickým strojom nazvaným Looop, ktorý má značke pomôcť s recykláciou oblečenia
  • Do stroja zákazník vhodí použité oblečenie, ktoré už nechce nosiť a stroj z neho vytvorí nové oblečenie, a to do piatich hodín
  • Looop ponúka tri možnosti odevu, ktoré si zákazník môže vybrať ako nový produkt
H&M
Unsplash/Fernand De Canne/Psk Slayer
  • Švédska spoločnosť H&M prichádza z ekologickým strojom nazvaným Looop, ktorý má značke pomôcť s recykláciou oblečenia
  • Do stroja zákazník vhodí použité oblečenie, ktoré už nechce nosiť a stroj z neho vytvorí nové oblečenie, a to do piatich hodín
  • Looop ponúka tri možnosti odevu, ktoré si zákazník môže vybrať ako nový produkt

Rýchla móda (fast fashion) je veľkou záťažou pre životné prostredie. Ročne sa vyrobí 80 miliárd kusov oblečenia, to je 11-krát viac ako počet celej svetovej populácie.

Problém, ktorý fast fashion predstavuje, si uvedomuje aj jeden z módnych reťazcov. Švédska spoločnosť H&M preto prichádza s ekologickým strojom nazvaným Looop, ktorý má značke pomôcť s recykláciou oblečenia. Fungovanie prístroja je jednouché. Do stroja zákazník vhodí použité oblečenie, ktoré už nechce nosiť a stroj z neho vytvorí nové oblečenie, a to do piatich hodín.

zdroj: Unsplash/Psk Slayer

H&M bude zatiaľ  testovať stroj len vo Švédsku. Looop ponúka tri možnosti odevu, ktoré si zákazník môže vybrať ako nový produkt. Stroj ho rozoberie a rozdrví na vlákna, ktoré sa potom použijú na vytvorenie nového oblečenia. Švédska spoločnosť uviedla, že je to proces recyklácie, ktorý zvládne naraz viac ako jeden odev, nepoužíva vodu ani chemikálie a niekedy môže byť potrebné pridať suroviny „z udržateľného zdroja“, ale dúfa, že tento podiel bude čo najmenší.

Celý proces recyklovanie starého oblečenia a vytvorenie nového trvá asi päť hodín a je viditeľný pre kupujúcich.

Zákazníci si budú môcť vybrať z troch položiek 

Zákazníci si zatiaľ môžu vybrať jednu z troch položiek, ktoré môžu byť vyrobené, a to sveter, detská deka alebo šál, za poplatok od 11 do 16 amerických dolárov (9,33 až 13,57 eur).

„Budeme sa snažiť rozšíriť dostupný sortiment, keď sa lepšie zoznámime s Looop,“ uviedla H&M pre CNN Business.

Na Slovensko prichádzajú svetové značky ako GAP či Zara Home. Niektoré však ohlásili odchod

CNN poukazuje na fakt, že podľa webovej stránky Agentúry na ochranu životného prostredia vyprodukovali v roku 2017 v USA 16,9 milióna ton textilného odpadu, čo sú najnovšie dostupné údaje. Miera recyklácie bola iba 15,2 percenta a recyklovalo sa 2,6 milióna ton.

„Rýchla móda to ovplyvnila, pretože oblečenie nie je dobre vyrobené alebo vyrobené zo syntetických materiálov, ktoré sa nedajú ľahko recyklovať,“ uviedla Jackie King, výkonná riaditeľka združenia pre sekundárne materiály a recyklovaný textil.

Recyklovateľné alebo trvalo udržateľné 

V roku 2013 spoločnosť H&M spustila globálny program zberu odevov vo všetkých svojich obchodoch a stanovila si cieľ, aby všetko oblečenie predávané v jej obchodoch bolo vyrobené z recyklovaných alebo trvalo udržateľných materiálov do roku 2030. Toto číslo v súčasnosti predstavuje 57 % spoločnosti.

zdroj: Unsplash/Fernand De Canne

Podobné kroky podnikla aj Zara. Zákazníci spoločnosti môžu odovzdať použité oblečenie, obuv a doplnky vo viac ako 1 300 obchodoch Zara. Minulý rok Zara oznámila, že všetka bavlna, ľan a polyester, ktoré spoločnosť používa, budú do roku 2025 ekologické, budú pochádzať z udržateľných zdrojov alebo budú recyklované.

„Jedným z najväčších ťahúňov oblečenia na spotrebou sú predajcovia rýchlej módy,“ uviedla Deborah Drew, analytička a vedúca spoločenského vplyvu v rámci globálneho neziskového inštitútu World Resources Institute pre CNN. „Veľké spoločnosti ako H&M a Zara môžu mať skutočne veľký transformačný vplyv na priemysel a na spotrebiteľov, ak pôjdu príkladom.“

Zdroje: CNN, H&M

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá