STUBA Green Team: Formula vyrobená z karbónu, ktorá je schopná vystreliť na stovku za 3,2 sekundy

  • Presne tak to vyzerá, keď sa študenti nenudia a realizujú svoje sny.
mg8258
Peter Mihálik
  • Presne tak to vyzerá, keď sa študenti nenudia a realizujú svoje sny.

Voľakedy dávno som aj ja študoval na Strojníckej fakulte STU. Chodil som na Katedru spaľovacích motorov a lodí, momentálne už Ústav dopravnej techniky a konštruovania (Ústav? Čudné). Ako študent som mal veľa snov o tom, ako budem navrhovať super motor, v dielňach si niečo s kamošmi poskladám, upravím. Žiaľ, zostalo len pri nich. V mojich časoch sa sny nemali radi s financiami a všeobecnými možnosťami. Nedávno som sa ale na fakulte bol pozrieť. Dôvodom bolo predstavenie tímu STUBA Green Team a ich elektrickej Formule ročníka 2017 (Formula Student). Neuveriteľné ako sa možnosti posunuli dopredu.

foto: Peter Mihálik

Je až fantastické, že prvý tím postavil monopost už v roku 2010. Vtedy mala hmotnosť 374 kg, elektromotor mal výkon 36 kW a 0-100 km/h zvládol za 8 sekúnd. V roku 2017 sa aj vďaka modernej výpočtovej technike výrazne posunuli možnosti mladých konštruktérov a vývojárov. Aktuálny monopost má vďaka masívnemu použitiu uhlíkových vlákien (aj na zavesení kolies) hmotnosť len 220 kg. Dva elektromotory (každý poháňa jedno zadné koleso) majú spoločný výkon 140 kW, takže 0-100 km/h trvá niečo pod 3,2 sekundy.

foto: Peter Mihálik

Výrazný pokrok

Neskutočné. Veľmi sa mi páčil aj fakt, že každú technickú časť má na starosti iný študent, špecialista. Aj to, že použili niekoľko zaujímavých riešení. Napríklad brzdy. Dvojokruhová sústava umožňuje meniť pomer brzdnej sily (predné/zadné). Navyše, brzdiče dodal AP Racing (4 piestikové vpredu, 2 piestikové vzadu), kotúče GOLDfren majú vpredu priemer 240, vzadu 190 mm. Zvučné meno som našiel aj pri pružiaco-tlmiacich jednotkách. Öhlins je naozaj pojem. A o geometrii predných kolies ani nehovorím.

foto: Peter Mihálik

Korunku všetkému dala aerodynamika (aktívny predný spojler) a samotný pohon. Keďže sú na pohon vyhradené dva motory, poľahky sa dá riešiť tzv. torque vectoring čiže pri prejazde zákruty presúvanie krútiaceho momentu na vonkajšie koleso.

foto: Peter Mihálik

Nuž, iný rok, iné možnosti. Ale žiaľ aj v tomto roku sa tím borí s finančnými problémami. Nič nie je naozaj zadarmo. Za seba ale hovorím, že práve takéto projekty treba podporovať. Mladé hlavy výskumné a súťaživé, ktoré svoje odhodlanie pretavili do reálneho projektu, o ktorom som ja len sníval.

zdroj: autofans.sk

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech