Sú mileniáli rozmaznaní? Personalista hovorí o častých chybách na pohovore

  • Čerství absolventi to majú na pracovnom trhu ťažké
  • Patrik sa už niekoľko rokov špecializuje na recruitment mladých talentov
  • Zisti, ako môžeš uspieť na pohovore
_RF_3270
  • Čerství absolventi to majú na pracovnom trhu ťažké
  • Patrik sa už niekoľko rokov špecializuje na recruitment mladých talentov
  • Zisti, ako môžeš uspieť na pohovore

Staršia generácia považuje mileniálov za rozmaznaných a materialistických. Nová generácia Y, ktorá práve vstupuje na trh práce, sa v mnohých veciach líši od tej predchádzajúcej. Personalista Patrik vidí v mileniáloch viac. Prečítaj si, s čím si aj bez bohatých pracovných skúseností získaš na pohovore zamestnávateľa!

Ako by si porovnal výberové procesy pri mileniáloch a pri generácii X (1965- 1979)?

Z praxe mám dojem, že staršia generácia je viac rezervovaná. Tým, že sú lojálnejší zamestnanci a nechodia na pohovory tak často ako mileniáli, pôsobia na stretnutí viac vystresovane. Na druhej strane, vďaka bohatým pracovným skúsenostiam sa s nimi môžeme rozprávať o konkrétnych veciach a viesť s nimi zmysluplnú debatu o tom, čo dané oddelenie vyžaduje. 

Hovoríš, že hlavnou výhodou generácie X sú pracovné skúsenosti. Ako potom môžu mladšie ročníky ohúriť budúceho zamestnávateľa? 

Personalista chce vidieť, čo daný absolvent robil počas školy –  bol v zahraničí, stážoval a podobne. Niekedy sa musíme zahrať na psychológov a nepriamo z odpovedí vydedukovať, aký je daný kandidát človek. Šanca mileniálov na prijatie sa zvyšuje, ak majú drive, ide z nich pozitívna energia, počúvajú podcasty, vzdelávajú sa a vedú aktívny život.

Akí kandidáti sú snom každého HR-istu? 

Každého recruitera poteší, keď kandidát viditeľne venoval čas príprave na pohovor – navníma segment, pozrie si web a sociálne siete. U nás vo firme boduje, keď nám vie konštruktívne vytknúť nejaké prešľapy. V NEBBIA, kde pôsobím, hovoríme o všetkom otvorene a od kolegov chceme počuť ich názor. Naša spoločnosť je o neustálom raste, zlepšujeme sa práve vďaka ľuďom, ktorí sú nositeľmi zmeny. No a napokon som vždy rád, keď je kandidát zdravo sebavedomý.

V čom naopak robia mladí uchádzači chyby? 

Niekedy sa pozastavujem už pri životopisoch. Trh ponúka toľko možností ako sa odlíšiť hneď cv-čkom! Uchádzači tiež zabúdajú na motivačné listy. Na pohovore pohoria najviac tí, ktorí si o danej firme prečítajú len čosi málo pred stretnutím. Následne sa snažia svoju nepripravenosť zakamuflovať prehnanou komunikatívnosťou. Častou chybou je nedostatočné využitie priestoru na otázky zo strany kandidáta. 

Takže, niektorí mileniáli sú takí, ako si o nich šepká staršia generácia – leniví a rozmaznaní? NEBBIA sa prezentuje ako firma s mladým a dynamickým tímom, akí sú mileniáli na pracovisku? 

Nemyslím si, že by boli leniví či rozmaznaní. Práve naopak, mileniálov vnímam ako vysoko adaptabilných na rozvíjajúcu digitálnu dobu. Rovnako mám pocit, že sú odvážnejší prijímať nové výzvy, vedia sa realizovať a byť kreatívni. 

Na druhej strane sú pre každý tím dôležití aj ostrieľaní kandidáti. Mileniál nie vždy vie, ako sa má niečo robiť. Vedie ho zvedavosť a štýlom pokus – omyl príde do cieľa. Špičkoví lídri mu to môžu uľahčiť. Oni už vedia, ktoré topánky si treba na danú cestu obuď. 

Sú podľa teba zamestnávatelia pripravení na novú generáciu pracovnej sily?

Nemôžem hovoriť za všetkých. V NEBBIA však poznáme potreby mladých ľudí – chcú rásť a zlepšovať sa. Nemajú radi stereotypy. Preto si myslím, že najhoršie, čo zamestnávateľ môže mladému človeku urobiť je, že ho šupne monotónne vypĺňať tabuľky. My k tomu pristupujeme inak. Človeku, ktorý prešiel naším výberovým procesom, plne dôverujeme a hneď dostáva prvé zadania. Samozrejmosťou je aj flexibilný pracovný čas a možnosť pracovať z domu. 

Na záver sa ešte vráťme k pohovorom. Čo by si poradil mladým uchádzačom?

Jasné. V úvode pohovoru skúmame osobnosť kandidáta, to je tých 5-10 minút one-man-show, kde sa má človek predať. Takáto self analýza dáva väčšine kandidátov zabrať a práve tu sa opakujú odpovede ako: “Som tímový hráč.” alebo “Rád sa učím nové veci.” a podobne. Keď však ideme do detailov, zisťujeme opak. Kandidáti by mali byť sami sebou. Vďaka tomu ukážu svoju jedinečnosť a budú pre zamestnávateľa atraktívnejší.

Vyskúšaj si pohovor v praxi! NEBBIA má voľné pracovné miesta na viacerých oddeleniach ako obchodné, marketingové, e-commerce a IT. Kontaktuj Patrika na NEBBIA LinkedIne alebo cez mail [email protected].

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK