Svetový obchod je o krok bližšie k záchrane, radosť je ale predčasná. Silný vietor otočenie lode nezapríčinil

  • Stovky plne naložených lodí už skoro týždeň nemôžu premávať medzi Európou a Áziou
  • Jednu z najväčších lodí sveta, ktorá to zapríčinila, konečne otočili správnym smerom
  • Na radosť je ale podľa odborníkov a pracujúcich na odblokovaní prielivu ešte priskoro
Untitled design - 2021-03-25T101540.822
TASR/Suez Canal Authority via AP
  • Stovky plne naložených lodí už skoro týždeň nemôžu premávať medzi Európou a Áziou
  • Jednu z najväčších lodí sveta, ktorá to zapríčinila, konečne otočili správnym smerom
  • Na radosť je ale podľa odborníkov a pracujúcich na odblokovaní prielivu ešte priskoro

Pred týždňom si ešte veľa ľudí nevedelo predstaviť, aké problémy dokáže svetu narobiť jedna zaseknutá loď. Keby sa jej stalo hocičo, hocikde na svete, napríklad nemohla vyjsť z nejakého prístavu, médiá by jej možno venovali jednu kratšiu správu a bolo by koniec. No zaseknúť sa v Suezskom prieplave, cez ktorý denne prejde 10% svetového obchodu a desiatky plne naložených lodí, to je celkom iný príbeh.

Takmer týždeň už svet sleduje záchrannú akciu (zachraňuje sa hlavne svetový obchod), ktorá sa pokúša dostať jednu z najväčších lodí sveta von z prieplavu. Je ňou 400 m dlhá kontajnerová loď MV Ever Given, ktorej majiteľom je japonská lodná spoločnosť Shoei Kisen KK a prevádzkovateľom taiwanská firma Evergreen Marine. Odviezť dokáže 20 000 kontajnerov, no to nie je ani zďaleka všetko, čo vďaka zlému manévru, či možno technickej chybe, nedorazilo do Európy.

zdroj: TASR/ Suez Canal Authority via AP

Suezským prieplavom prejde denne vyše 50 lodí, ktoré prevážajú tovar hlavne medzi Európu a Áziou. Ak si vypočítame, že loď MV Ever Given už 6 dní blokuje tento azda najdôležitejší námorný úsek sveta, je to dokopy vyše 300, zväčša obrovských, lodí, ktoré svoj plánovaný tovar ešte nedoručili. Spôsobené škody sa rátajú v miliardách dolárov.

Prvé správy hovorili o tom, že loď sa podarí odtiaľ dostať za 2 dni a že príčinou tejto obchodnej pohromy bol veľmi silný vietor, ktorý pomohol konce lode obrátiť od jedného brehu po druhý. No jediné, čo sa po dvoch dňoch zmenilo, boli správy. Zrazu sa už pripúšťali týždne, ktoré bude na vyslobodenie lode a obchodu treba – teda ďalšie stratené miliardy dolárov.

A taktiež sa objavovali aj ďalšie možné príčiny, prečo sa lodi nepodaril manéver. „Silný vietor a počasie neboli hlavnou príčinou, prečo loď narazila na plytčinu. Na vine je zrejme technická porucha alebo ľudské zlyhanie,“ oznámil cez víkend šéf egyptského úradu spravujúceho Suezský prieplav admirál Usáma Rabíja. Bližšie informácie sú stále predmetom prebiehajúceho vyšetrovania.

zdroj: TASR/Suez Canal Authority via AP

Dnes ráno, teda skoro týždeň po zaseknutí, sa svet konečne dopočul nejakú radostnú správu, ktorá môže znamenať zastavenie straty ďalších miliárd a miliárd dolárov. „Plavidlo sa podarilo otočiť na 80 percent správnym smerom – posunulo sa na vzdialenosť 102 metrov od brehu,“ radostne oznámil šéf spoločnosti spravujúcej Suezský prieplav Osama Rabie.

Ešte pred chvíľou sa teda zdalo, že MV Ever Given opustí Suezský priplav už počas najbližších hodín. Generálny riaditeľ holandskej firmy, ktorá bola privolaná na pomoc, však dnes počas dňa upokojuje vášne a hovorí, že tá najťažšia práca ich ešte len čaká v prednej časti lode. Navyše, časový sklz, ktorý blokáda prielivu v rámci lavínového efektu spôsobila desiatkam až stovkám čakajúcich lodí, sa len tak rýchlo rozbehnúť nepodarí. Prepravné spoločnosti varujú, že odstránenie dopravnej zápchy bude trvať ďalších šesť dní.  Tvoje veci z Aliexpressu sú tak zatiaľ len o malý krok k tebe bližšie, než boli včera.

Zdroje: archív Startitup, TASR, Daily Mail

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK