Systém ETCS pokrýva len 26 % hlavných tratí. Zisťovali sme, prečo zlyhala bezpečnosť na železniciach
- Dve vážne železničné nehody si vyžiadali viac ako 150 zranených
- Podľa šéfa ŽSR vďaka infraštruktúre neboli žiadne obete
- Dve vážne železničné nehody si vyžiadali viac ako 150 zranených
- Podľa šéfa ŽSR vďaka infraštruktúre neboli žiadne obete
Slovenská železničná doprava sa v poslednom mesiaci ocitla pod drobnohľadom verejnosti po dvoch vážnych nehodách, ktoré si vyžiadali desiatky zranených. Najprv sa v Košickom kraji zrazili dva rýchliky, o mesiac neskôr došlo k podobnej nehode pri Pezinku.
V oboch prípadoch išlo podľa predbežných informácií o zlyhanie ľudského faktora. Naša redakcia oslovila všetky zodpovedné inštitúcie, aby sme zistili, aký je skutočný stav slovenských železníc a či sa týmto nehodám dalo predísť.
Dve nehody s desiatkami zranených
K prvej nehode došlo v Košickom kraji v lokalite Jabloňov nad Turňou, kde sa zrazili dva rýchliky v mieste, kde sa trate križujú a prechádzajú do jednokoľajovej trate. Nehoda si vyžiadala sedem kriticky zranených osôb, 14 stredne ťažko zranených a 48 ľahko poranených. Vo vlakoch sa nachádzalo približne 100 ľudí.
Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok vtedy uviedol, že išlo o zlyhanie ľudského faktora, keď jeden z rušňovodičov pravdepodobne nedal druhému prednosť. Polícia začala trestné stíhanie pre všeobecné ohrozenie.

Druhá nehoda obletela Slovensko len pred niekoľkými dňami, kedy sa pri Pezinku vlak REX 1814 po výjazde zo stanice zrazil s vlakom Ex 620. Podľa ZSSK sa v oboch vlakoch nachádzalo až 1 020 cestujúcich. 79 z nich skončilo v nemocniciach, pričom najťažšie zranenia utrpeli tri osoby s poraneniami hrudníka a brucha, 60 pacientov utrpelo ľahké zranenia.
Generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik potvrdil, že súprava vychádzajúca zo stanice Pezinok vošla na trať napriek tomu, že svietil zakázaný signál. Aj v tomto prípade začala polícia trestné stíhanie pre všeobecné ohrozenie.
Minister chcel odstúpiť, premiér to zamietol
Po druhej nehode minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) ponúkol svoje odstúpenie z funkcie, ktoré však premiér Robert Fico odmietol. Namiesto toho Fico vyzval na okamžité odvolanie vedenia Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).
Naša redakcia sa obrátila na ministerstvo dopravy s otázkou, či bola ponuka na odstúpenie ministra skutočnou snahou vyvodiť politickú zodpovednosť alebo len symbolickým gestom. Ministerstvo sa k tejto otázke vôbec nevyjadrilo, rovnako ako ani k otázke, či plánujú personálne zmeny vo vedení Železníc Slovenskej republiky alebo iných relevantných inštitúcií.
Rovnako sme sa pýtali ZSSK, či plánuje vedenie spoločnosti reagovať personálnymi zmenami na výzvu premiéra Fica. Ani na túto otázku sme nedostali odpoveď.
Dnes doobeda minister dopravy odvolal vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a vedením firmy dočasne poveril Ivanu Piňosovú, informovali sme.
Systém ETCS mohol zmierniť následky
Jedným z kľúčových faktorov, ktorý mohol zabrániť alebo aspoň zmierniť následky nehôd, je Európsky systém riadenia železničnej dopravy (ETCS). Tento systém slúži na zabezpečenie jazdy vlaku a funguje ako komunikácia medzi traťou a vlakom.
Ako vysvetľuje ŽSR, systém má dve časti: „Traťová časť je umiestnená na infraštruktúre a sleduje, aká je situácia na trati pred vlakom (či je voľná, aká je povolená rýchlosť, kde sú výhybky alebo návestidlá) a zasiela všetky potrebné informácie vozidlu. Mobilná časť je umiestnená v rušni, ktorý prijíma tieto informácie a kontroluje, či sa nimi rušňovodič riadi.“
V prípade nehody pri Pezinku bol systém ETCS aktívny a podľa šéfa ZSSK Petra Helexu „výrazne zmiernil následky celej udalosti“. Rýchlik prichádzajúci z Košíc začal brzdiť automaticky vďaka tomuto zabezpečovaciemu systému. Problém bol v tom, že vlak, ktorý sa na koľaji nachádzal neoprávnene, týmto systémom vybavený nebol.
„Systém ETCS dokáže plniť svoju funkciu ako plnohodnotný zabezpečovací systém len vtedy, ak po danej trati jazdia výlučne vozidlá vybavené aktívnou palubnou jednotkou ETCS,“ uvádza ŽSR.
Stav implementácie ETCS na Slovensku
Systém ETCS je v súčasnosti v sieti ŽSR zavedený len na 26,2 % hlavných koridorových tratí TEN-T v celkovej dĺžke 204,1 km. Konkrétne ide o úroveň Level 1 na úseku Výhybňa Svätý Jur – Žilina zriaďovacia stanica (173,5 km) a úroveň Level 2 na úseku Žilina – Čadca – štátna hranica SR/ČR (30,6 km).
Podľa informácií od ŽSR je harmonogram ďalšieho zavádzania ETCS viazaný na prebiehajúce modernizačné projekty. Najbližšie spustenie systému je plánované počas roka 2026 po ukončení modernizácie uzla Žilina (úsek Žilina – Varín) a približne v rokoch 2030 – 2031 na úsekoch Devínska Nová Ves – Kúty a Lučivná – Poprad – Markušovce.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vo svojom stanovisku uvádza, že momentálne má v prevádzke 89 rušňov a ucelených jednotiek vybavených ETCS, z toho 58 bolo nasadených od roku 2024. „Celkovo už máme realizované alebo rozbehnuté projekty na inštaláciu ETCS do 178 rušňov a ucelených jednotiek (31 z nich bolo vybavených pred rokom 2024),“ dodáva ZSSK.
Ministerstvo dopravy vo svojom stanovisku zdôrazňuje, že „zavádzanie systému ETCS má prioritu na európskej aj národnej úrovni, keďže dokáže eliminovať následky zlyhania ľudského faktora“.
Finančná náročnosť modernizácie
Ak by sa zaviedol režim výhradnej prevádzky ETCS, bolo by podľa ŽSR potrebné investovať približne 0,4 miliardy eur do dodatočného vybavenia existujúcich lokomotív, aby ich systém dokázal monitorovať. „Ide však o problém, ktorý sa netýka len slovenských dopravcov, ale aj zahraničných spoločností, ktoré cez Slovensko prechádzajú,“ dodáva ŽSR.
Ministerstvo dopravy uvádza, že „v posledných dvoch rokoch výrazne navýšil zdroje na modernizáciu tratí vrátane odloženej údržby“. Konkrétne sumy však neuviedlo, ani neodpovedalo na otázku, či ministerstvu chýbajú finančné prostriedky na modernizáciu železničnej infraštruktúry.
Rezort dopravy informoval, že aktuálne má rozbehnutých niekoľko významných stavieb, ktoré sú financované z európskych zdrojov. Ide napríklad o modernizáciu uzla Žilina, modernizáciu trate Poprad – Vydrník či modernizáciu trate Čadca – štátna hranica SR/ČR, ktoré sú financované z Programu Slovensko.
Ďalšie projekty zahŕňajú elektrifikáciu trate Humenné – Bánovce nad Ondavou, rekonštrukciu trate medzi Hronským Beňadikom a Novou Baňou alebo modernizácie regionálnych tratí z plánu obnovy.
Kompenzácie pre zranených a narušenie dopravy
ZSSK vo svojom stanovisku uviedla, že má uzatvorené zodpovednostné poistenie, ktoré kryje prípady nehôd a odrieknutí vlakov. „Cestujúci, ktorí utrpeli zranenia v súvislosti s touto nehodou, majú nárok na odškodnenie a úhradu nákladov spojených s liečbou. V súlade s Nariadením (EÚ) 2021/782 bude ZSSK účastníkov nehody aktívne kontaktovať a poskytne im jasné pokyny k ďalšiemu postupu,“ uvádza spoločnosť.
Premiér Robert Fico po mimoriadnom rokovaní vlády, ktorá bola venovaná nehode pri Pezinku, informoval, že ministerstvo dopravy spolu s príslušnými dopravnými zložkami predstaví návrh kompenzácie pre zranených.
Bezpečnosť železničnej dopravy
Napriek dvom vážnym nehodám v krátkom časovom období ZSSK tvrdí, že „železničná doprava na Slovensku patrí dlhodobo medzi najbezpečnejšie formy prepravy“. Šéf ZSSK Peter Helexa zdôraznil, že incident pri Pezinku nemožno vnímať ako zlyhanie celého systému.
„Vypravíme denne cez 1 800 vlakov, nejedná sa skutočne o systémové zlyhanie. Ako som povedal, všetky zákonné lehoty z pohľadu odpočinku, smeny alebo z čerpania nadčasov boli dodržané,“ povedal Helexa.
Generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik k nehode pri Pezinku uviedol: „Uvedomujem si, že včerajšia udalosť je veľmi nepríjemná, a zároveň citlivá pre nás všetkých. Chcem vyjadriť úprimné poďakovanie všetkým záchranným zložkám za ich rýchlu a profesionálnu reakciu. Je však dôležité zdôrazniť, že aj napriek okolnostiam včerajšieho dňa, všetky systémy v rámci infraštruktúry boli funkčné. Vďaka tomu sa dnes rozprávame o zranených, nie o obetiach. Aj to potvrdzuje, že ide o jednu z najbezpečnejších tratí.“
Ministerstvo dopravy na otázku, či považuje tieto dve nehody za systémové zlyhania v riadení železničnej dopravy alebo za individuálne pochybenia, odpovedalo stručne: „Keďže vyšetrovanie prebieha, nebudeme sa vyjadrovať k príčinám včerajšej zrážky a ani zrážky pri Rožňave. Podľa prvotných informácií to však vyzerá, že nejde o systémovú chybu, ale ľudské zlyhania.“
Napriek opakovaným otázkam nám ani jedna z oslovených inštitúcií neposkytla informácie o konkrétnych opatreniach, ktoré by po týchto nehodách prijali, aby sa podobným incidentom v budúcnosti predišlo.
Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: archív Startitup , TS ZSSK, TS ŽSR