Tamina: Snažíme sa, aby naše tričká mali dušu, príbeh a niečo vyjadrovali.

  • Tamina je nový slovenský projekt, ktorý si zakladá na kreativite a kvalite. Potlač tričiek nie je nič nové, no aj tak sa dá stále robiť lepšie a trochu inak. Zaujímavé na projekte Tamina je najmä to, že dávajú možnosť kreatívnym ľuďom zarobiť na svojich návrhoch.
20161117_204018000_ios
  • Tamina je nový slovenský projekt, ktorý si zakladá na kreativite a kvalite. Potlač tričiek nie je nič nové, no aj tak sa dá stále robiť lepšie a trochu inak. Zaujímavé na projekte Tamina je najmä to, že dávajú možnosť kreatívnym ľuďom zarobiť na svojich návrhoch.

Tamina je niečo viac ako len klasický e-shop s potlačenými tričkami. V ponuke sú tričká s rôznymi vzormi, motívmi. Tiež je tu  možnosť dať si jednorázovo potlačiť tričko vlastným motívom.

Asi najzaujímavejšie rozšírenie projektu Tamina je možnosť „Staň sa dizajnérom“, vďaka ktorej sa  ktokoľvek môže stať dizajnérom potlačí na tričká a jednoducho na svojich nápadoch zarobiť. Prostredníctvom možnosti Staň sa dizajnérom sa spojíte s tímom Tamina, ktorí už majú všetko na realizáciu tvojho motívu pripravené.  Takto, skutočne jednoducho, môžete na svojich nápadoch aj zarábať.

Tričká sú vyrábané zo 100% certifikovanej organickej bavlny a potláča ich priamo taminovský tím. Držia sa hesla, že zákazníkovi nepošlú nič, čo by si sami neobliekli. Kvalita sa odráža nie len na materiáloch tričiek a potlači, ale aj na službách zákazníkom.

Ale viac nám už povie zakladateľ projektu Vladimír Klimant, ktorý pre čitateľov Startitup pripravil vianočný darček!

20161117_204022000_ios

Zdroj: Vladimír Klimant

 

Ako a prečo projekt vznikol? Kto za ním stojí?

Nejaký ten nepodarený projekt mám už za sebou. Ale keď išla manželka na materskú rozhodol som sa vytiahnuť ďalší zo svojho šuplíka. Chcel som taký, aby sa aj ona ako kreatívna osoba mohla naplno realizovať. Raz pri pohľade na kresbu našej staršej dcéry (4 roky) som si pomyslel, že toto by som si aj vedel predstaviť ako motív na tričku. A tak sme nad tým začali rozmýšľať. Postupne sme pridávali kresby, nápady až napokon sme sa rozhodli do toho ísť a kúpili potrebné stroje.

Naplno sa projektu venujem ja a moja manželka Eva, ktorá ma na starosti všetky záležitosti ohľadom spolupráce s dizajnérmi a vytváraním motívov. Okrem nás je tu ešte naša dcéra Ela, bez ktorej by projekt nevznikol.

V ranných fázach nám pomáhali externí developeri a markeťáci a v neposlednom rade dizajnéri, ktorí sa pridávajú do našej rodiny a pomáhajú nám tvoriť tú kreatívnu časť projektu.

Projekt dostal názov podľa našej sučky JackRussel Teriéra Taminy. Ktorá charakterizuje hodnoty našej firmy. Hravá, šantivá, priateľská, veselá, je vždy a za každých okolností sama sebou.

zakladatelia_eva_ela_vlado_rebeka

Zdroj: Vladimír Klimant

 

Aké sú Vaše ciele?

Chceme vytvoriť niečo, čo by tešilo ľudí, dovolilo im prejaviť sa. Chceme vytvoriť novú platformu, kde by sa mohli realizovať kreatívni ľudia. Poskytovať im kompletný servis a kvalitné služby.

Prioritou nie je zarobiť, prioritou je vytvoriť platformu, kde by sa stretávali kreatívni ľudia, ktorí sa chcú prejaviť či už vytvorením motívu alebo zakúpeným trička, ktoré by ho oslovilo.

Potlač tričiek nie je nič nové. Prečo by som sa mala rozhodnúť práve pre Vás? Čím ste iní?

Nie sme ďalší z radu e-shopov, ktorý si nakúpia niekde na nete motívy a potom už len chŕlia kvantá tričiek, ktoré ľuďom v podstate nič nepovedia. Trička typu Vodka connectingpeople u nás nikdy nenájdete. Snažíme sa, aby naše tričká mali dušu, príbeh a niečo vyjadrovali. Aby sa v nich ľudia našli a stotožnili sa s nimi.

Máme na zreteli aj ekologickú stránku podnikania, a preto predávame iba kvalitné trička vyrobené z certifikovanej organickej bavlny.

Ďalej je tu zákaznícky servis, ktorý je pre nás veľmi dôležitý. Snažíme sa poskytnúť zákazníkovi zážitok po celú dobu od výberu tričká až po jeho výrobu, distribúciu a nakoniec aj nosenie. Doprava zadarmo a možnosť vrátenia tovaru do 60 dní, neberieme ako niečo extra, pre nás je to štandard, a to je to najmenej čo môžeme pre nášho zákazníka spraviť.

Zaujímavé je rozšírenie Dizajnuj a zarábaj. Čo vás viedlo k vytvoreniu tejto možnosti a čo si od toho sľubujete?

Napadlo nám, že by sme mohli pomôcť aj ostatným zrealizovať svoje nápady a predstavy. Boli by sme šťastní, ak by sme pomohli kreatívnym ľuďom, aby si mohli bez námahy zrealizovať svoj sen a k tomu si aj niečo privyrobiť.

logo

Zdroj: Vladimír Klimant

Ste na začiatku cesty, čo vás čaká najbližšie? Akým spôsobom by ste stránku chceli rozbehnúť?

Momentálne sa snažíme, aby sa o nás ľudia dozvedeli a tiež pracujeme na tom, aby sa k nám pridávali nový dizajnéri, ktorí by spolu s nami formovali ďalšiu cestu nášho projektu. Všetky zarobené peniaze investujeme späť do projektu.

Aké máte plány do budúcna?

Tých plánov je hneď niekoľko. Určite by sme boli radi, ak by sa našlo viac rodičov, ktorí by vo svojich deťoch objavili umelecký talent. Neznamená to, že hneď musia predávať trička na našom webe. Stačí ak by sme im pomohli a vyrobili len pár tričiek pre nich, ich rodinu a známych. Určite by to povzbudilo a motivovalo ich dieťa venovať sa umeniu aj naďalej.

Tiež chceme rozšíriť podporu dizajnérov, ktorí sa stali alebo sa chcú stať našou súčasťou. Jednak im chceme pomôcť v začiatkoch predaja. Pracovať s nimi pri špecifikácii ich cieľovej skupiny, poskytnúť im podporu a servis, vždy keď to budú potrebovať. Napr. každému dizajnérovi posielame na konci mesiaca report z jeho predajmi a tiež províziou. V budúcnosti by sme chceli, aby si tieto štatistiky mohli jednoducho pozrieť na našom webe hocikedy pod svojím kontom.

Tiež by sme radi pomáhali tretiemu sektoru a ľuďom v núdzi. Niečo sa už dáva dokopy, ale je ešte skoro hovoriť o detailoch.

A tiež by sme sa chceli stále zlepšovať čo sa týka environmentálnej politiky a smerovania nášho projektu. Nahradili sme baliace materiály recyklovanými a tiež pracujeme na náhrade atramentov a strojov ekologickejšími.

Čo bude podľa teba najdôležitejšie v najbližšom období? Čo môže rozhodnúť o úspechu prípadne aj neúspechu projektu?

Dôležité bude, aby sme napĺňali e-shop kvalitným obsahom. Taktiež je veľmi dôležité, aby sa ľudia dozvedeli, že existuje možnosť, ako si jednoducho môžu vytvoriť svoje vlastné portfólio produktov. Zatiaľ je to tak, že rastieme prirodzene organicky, keď nastane vhodná doba pravdepodobne sa budeme pozerať aj po možnosti získania externého kapitálu, ktorý by určite urýchlil náš rast. Projekt generuje peniaze od druhého dňa od spustenia a pokiaľ si zachováme nastavené hodnoty a bude u nás zákazník vždy na prvom mieste o budúcnosť projektu sa nebojím.

20161117_204010000_ios

Zdroj: Vladimír Klimant

Prečo si sa rozhodol vytvoriť možnosť aj pre iných dizajnérov a tak sa s nimi aj deliť o zisk?

Chceli sme pomôcť ľuďom, aby mali možnosť realizovať sa podobne ako sme to chceli my. Delenie sa s nimi o zisk pre nás nepredstavuje žiaden problém. Budeme radi, ak pomôžeme mnohým kreatívnym ľuďom zviditeľniť sa.           

Mali ste s potlačou tričiek skúsenosti už pred týmto projektom?

Našou jedinou skúsenosťou bolo ich nosenie. Vždy sa nám páčili originálne veci a hlavne tričká. Pred spustením projektu sme sa museli všetko naučiť. Viac ako 4 mesiace sme sa učili všetko potrebné od materiálov a technológie výroby tričiek cez nastavenia stroja až po samotnú technológiu potláčania tričiek. V začiatkoch nám pomohol chalan, od ktorého sme stroje kúpili a taktiež na internete sa dá nájsť množstvo informácií.

Hovoríš, že ste nakúpili stroje. Z čoho ste financovali začiatky projektu? Ako vidíš podmienky pre začínajúcich podnikateľov či startupistov na Slovensku?

Technológiu, materiál, textil ako aj všetko ostatné sme financovali z našich vlastných peňazí. A tak je to stále. Všetky zarobené peniaze sa naspäť investujú. Keď sa nad tým zamyslím, tak by sme to spravili takto znovu aj keby sme mali ponuku od investora. Pretože keď máte obmedzený rozpočet núti vás to byť efektívny. Musíte si dobre rozmyslieť, kde a načo miniete svoje peniaze. Čo sa týka podnikateľského prostredia na Slovensku nepoviem asi nič nové. Na začiatku sme si aj my museli prejsť všetkým, čo súvisí so založením spoločnosti a podnikaním ako takým. Zorientovať sa v tom nebolo vôbec jednoduché. Ale keď sa na to pozriem a porovnám to s minulosťou je vidieť určité pokroky. Tvorí sa tu akási nová startupová kultúra čo je určité dobré nie len pre jednotlivých podnikateľov, ale koniec koncov pre Slovensko samotné.

tamina-stranka

Zdroj: tamina.eu

Budete sa snažiť viesť startupovou cestou alebo takou klasickou podnikateľkou? Je medzi nimi podľa teba vôbec rozdiel?

Je to taký mix. Snažíme sa si z každého systému niečo zobrať. Nie sme čistý startup, keďže naše podnikanie nie je čisto o informačných technológiách. Výsledkom našej práce je fyzický produkt. Na druhej strane sme firma, ktorá sa rýchlo vyvíja a tak aj my musíme rýchlo reagovať a prijímať rozhodnutia, ktoré by v tradičnom podnikaní možno trvali aj niekoľko týždňov.

Hovoríš, že máš za sebou  niekoľko projektov. Aké sú to? Čo si z nich berieš do tohto nového, Tamina?

Tých projektov bolo viac, od predávania na Amazone až po manažovanie sociálnych sietí pre stredne veľké startupy. Zo všetkých z nich bol  „najúspešnejší“ projekt GoCatchMe, ktorého som bol súčasťou spolu s chalanmi z Olomouca. Bola to aplikácia pre geosociálny catching. V podstate sa aplikácia podobala na PokemonGo až nato, že my sme ju mali hotovú prví :) . Aj keď projekty neboli úspešné z každého z nich som si veľa odniesol. Ak by som mohol dať čitateľom jednu radu, tak by to bola asi táto. „Spravte minimálnu použiteľnú verziu svojho projektu a choďte s ňou čo najskôr von. Trh rozhodne.“ Nie je podľa mňa nič horšie, ako keď niečo dlhú dobu programujete, miniete kopu peňazí a nakoniec o váš projekt nebude mať nikto záujem.

 Radi by sme odmenili Vašich čitateľov. Ak by sa im niečo páčilo stačí ak použijú kód: „startitup“ a majú 15% zľavu na všetky tričká!

 Zľava 15% na všetky tričká pri použití kódu „startitup“

 

Úvodná foto, zdroj: Vladimír Klimant

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK