Tatiana je odborníčka na vodku, buduje meno značke najväčšieho výrobcu v Rusku

  • Ruský Štandard je prémiová značka vodky, ktorá sa vyrába v Petrohrade od roku 1998
  • Svoje produkty značka exportuje do viac ako 90 krajín po celom svete vrátane Slovenska, pričom ročne sa jej podarí vyprodukovať viac ako 30 miliónov litrov
  • Ambasádorkou značky je už 9 rokov Tatiana Petrakova, ktorá na Slovensko prišla na pozvanie ST.NICOLAUS
  • V rámci eventu Tasting Masterclass Vodka porozprávala o rozdieloch vo vodkách, ale v rozhovore nám prezradila aj to, čo na svojej práci miluje
Startitup
  • Ruský Štandard je prémiová značka vodky, ktorá sa vyrába v Petrohrade od roku 1998
  • Svoje produkty značka exportuje do viac ako 90 krajín po celom svete vrátane Slovenska, pričom ročne sa jej podarí vyprodukovať viac ako 30 miliónov litrov
  • Ambasádorkou značky je už 9 rokov Tatiana Petrakova, ktorá na Slovensko prišla na pozvanie ST.NICOLAUS
  • V rámci eventu Tasting Masterclass Vodka porozprávala o rozdieloch vo vodkách, ale v rozhovore nám prezradila aj to, čo na svojej práci miluje

Tatiana je rodáčka priamo z ruského Petrohradu, kde značka Ruský Štandard začala vyrábať svoje prvé fľaše v roku 1998. Tá sa ocitla aj v britskej metropole Londýn, kde si ju všimol práve Ruský Štandard a rozhodli sa jej ponúknuť rolu ambasádorky. Skúsená mladá Ruska hovoriaca piatimi svetovými jazykmi sa rýchlo ujala úlohy vybudovať pozitívny imidž novej spoločnosti.

„U mňa išlo najmä o vášeň, vášeň pre život a chutné veci. Potom, čo som po skončení školy začala cestovať, objavovala som rôzne nové chute, jedlá aj nápoje a veľmi ma zaujímal proces, akým tieto gastronomické špeciality vznikajú. Vnímala som to ako možnosť učiť sa, cestovať a skúšať nové veci, bolo to veľmi zaujímavé,“ prezradila nám Tatiana.

Predtým, ako začala pracovať pre najväčšieho výrobcu vodky v Rusku, si preskákala mnohé pozície, no najväčšmi ju vždy priťahovali gastronómia a cestovanie.

Začínala som vo firme, ktorá zastrešovala import a export prístrojov na potápanie, takže som pôvodne nepracovala v gastronómii,“ začína svoj príbeh Tatiana. „Ale vďaka práci a rôznym príležitostiam vo svete biznisu, som sa naučila cudzie jazyky a precestovala svet. Nakoniec som skončila v Londýne, kde som už predtým pracovala s vínom a alkoholom, stretávala som sa s rôznymi ľuďmi a výrobcami rôznych druhov nápojov od whisky cez rum až po vodku.“ 

Keď ju Ruský Štandard oslovil, mala už pomerne veľké portfólio skúseností a kontaktov zo sveta alkoholového priemyslu spolu s mnohými degustačnými kurzami.

V rozhovore sme sa jej pýtali na to, ako vidí pitie a prezentáciu alkoholu a čím je pre ňu práve Ruský Štandard špecifický. Vyrozprávala nám príbeh mladej značky, ktorá svoju púť začala pred 20 rokmi a do sveta sa rozrástla v roku 2005, kde si spolu s Tatianou hľadá svoje miesto.

Mnoho ľudí vníma vodku a tvrdý alkohol iba ako niečo, vďaka čomu sa môžu opiť. Ako chcete toto vnímanie zmeniť a transformovať ho na súčasť gastronomického zážitku?

Zákazníkov nabádame k tomu, aby hľadali kvalitu a rozličné chute. Aby konzumovali alkohol uvážlivo a rozmýšľali nad tým, čo pijú či jedia. V súčasnej spoločnosti ľudia stále viac dbajú na kvalitu toho, čo konzumujú a v tom ich chceme podporovať. Vodka sa stáva čoraz populárnejšia a to hlavne v baroch, ľudia už rozlišujú jej rôzne kategórie, podobne ako to je napríklad pri whisky. Stáva sa komplexnejšia a zákazníci hľadajú jej rôzne štýly, rozličné príbehy ukryté za značkou ako aj autentické metódy výroby.

zdroj: Startitup

Čo robí práve Ruský Štandard zaujímavým pre trh a aký príbeh prináša?

Spájame tradíciu s inovačnými metódami, teda starý ruský recept na vodku s modernou technológiou výroby. Voláme ju tiež vodka, aká by mala byť. S výrobou sme začali v roku 1998 a produkt prvýkrát predstavil Roustam Tariko.

Vodku tvorí zo 60 % voda, preto nám záleží na tom, aby išlo o čo najkvalitnejšiu vodu. Blízko Petrohradu, kde Ruský Štandard vyrábame, sa nachádza jazero Ladoga, ktoré je ľadovcového pôvodu, práve voda z tohto jazera tvorí základ našich fliaš. Na unikátnej chuti sa podieľa aj pšenica z polí neďaleko Petrohradu. Všetko sa potom spracúva a destiluje v jednej z najmodernejších fabrík v Rusku, kde naša vodka prejde procesom destilácie aj 200-krát, aby sme zaručili čo najvyššiu čistotu.

Na ktorom svetovom trhu sa Ruskému Štandardu darí najviac?

Briti vodku milujú. Hneď po Rusku pre nás predstavujú druhý najväčší trh v Európe. Nemci pijú tiež celkom veľa vodky, ale na Spojené kráľovstvo nemajú. V Izraeli si Ruský Štandard takisto obľúbili. Samozrejme, menšie krajiny predstavujú aj menší trh, ale to neznamená, že pre nás nie sú dôležité. Napríklad Slováci a Česi si na kvalitu potrpia a náš produkt sa dobre uchytil aj tu.

Povedala by si teda, že Slováci vedia o Ruskom Štandarde a obľúbili si ho?

Určite áno, investovali sme veľa úsilia a času do toho, aby túto vodku našli na tých správnych miestach a v baroch, ktoré sa spájajú s vysokou kvalitou. Myslím si, že o pár rokov nás budú veľmi dobre poznať.

Koľko litrov vodky v priemere vyprodukujete za rok?

Momentálne po svete predávame 3.5 milióna 9 litrových balení, čiže v prepočte na litre to vychádza na 31.500.000. Máme rôzne typy fľašiek, v Rusku sú ľudia navyknutí na 0,5 l, ale vo zvyšku Európy sa skôr vyrábajú 0,77 l, v duty free väčšinou nájdete litrové fľaše.

Na Slovensko ste prišli prostredníctvom firmy St.NICOLAUS, kedy to bolo?

Myslím, že to bolo iba nedávno, približne pred pol rokom, takže pre nás predstavujete veľmi nový trh.

Aký zisk mala firma v minulom roku?

Nedá sa to úplne presne povedať, je to veľmi rozdielne v rôznych krajinách. Niekde sa nám darí viac, niekde menej, všetko záleží na prístupe zákazníkov v danej oblasti. Sme stále mladá značka, ktorá sa na trhu snaží preraziť. Hoci už teraz distribuujeme vodku do viac ako 90 krajín, s exportom sme naplno začali až v roku 2005, a sme jediná naozaj svetová ruská značka, takže je to pre nás stále pomerne nové. Momentálne sa zameriavame skôr na budovanie značky než na profit.

zdroj: Startitup

Aké druhy Ruského Štandardu ponúkate?

Je to Ruský Štandard vodka, platinum a gold. Naša klasická vodka nasleduje vzorce tabuľky Dmitrija Mendelejeva a zakladá si na najvyššej kvalite. Gold je inšpirovaná srbskou receptúrou populárnou od čias Petra Veľkého s extraktom zo srbského zlatého koreňa. Platinum má zase jemnú citrusovú arómu a preto je ideálny základ do miešaných nápojov.

Máte v Rusku nejaké zvyky spojené s pitím vodky, ktoré v iných krajinách nepoznáme?

Vodka je pre nás náš národný nápoj, na bežných rodinných večeriach či stretávkach s priateľmi vidíte na našich stoloch miesto pohára vína vodku. Je to spoločenská udalosť, s ktorou sa spájajú mnohé tradície. Napríklad veľmi radi pripíjame a vždy keď zdvihneme pohárik, prichádza nejaký prípitok. Väčšinou ide o veľmi jednoduché veci, napríklad pripíjame na to, že sme sa stretli, na zdravie, na krásne ženy a podobne. Výborné je piť vodku s dobrým domácim jedlom.

K akým jedlám sa vodka hodí?

V Rusku sa historicky jedlo veľa údeného ako údené ryby či údené mäso, takže to sa k vodke hodí výborne. Základom sú slané a chuťovo výrazné jedlá, losos, kaviár, dokonca aj zavárané uhorky.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá