„Tekuté zlato“ bojuje proti demencii a rakovine. Stačí jedna čajová lyžička denne

  • Olivový olej pomáha predchádzať viacerým závažným ochoreniam
  • Nie všetky typy olivového oleja ponúkajú rovnaké zdravotné výhody
Jedlo
Ilustračné foto Canva/KatarzynaBialasiewicz, Mapodile
  • Olivový olej pomáha predchádzať viacerým závažným ochoreniam
  • Nie všetky typy olivového oleja ponúkajú rovnaké zdravotné výhody

Olivový olej, známy aj ako „tekuté zlato“, je už po stáročia súčasťou stredomorskej stravy. O nej vieme, že hrá významnú úlohu v prevencii srdcových chorôb a podpore dlhovekosti. Nedávna štúdia realizovaná tímom výživových špecialistov a medicínskych výskumníkov na prestížnej Harvard TH Chan School of Public Health priniesla ďalšie zaujímavé zistenia.

Pravidelná konzumácia olivového oleja výrazne prispieva k zníženiu rizika vzniku demencie, čo zdôrazňuje jeho význam ako zásadného prvku v preventívnej zdravotnej starostlivosti. Nie všetky olivové oleje ale ponúkajú rovnaké zdravotné prínosy.

Prevencia demencie

Výskumníci analyzovali údaje z viac ako 60 000 žien zapojených do Nurses‘ Health Study a viac ako 31 000 mužov z Health Professionals Follow-up Study. Obe databázy poskytujú informácie o zdravotnom stave pacientov počas 30 rokov, vrátane príčin ich úmrtia.

Ukázalo sa, že 4 751 pacientov z celkového počtu 92 383 zomrelo na príčiny spojené s demenciou. Pri porovnaní stravovacích záznamov vedci zistili, že tí, ktorí v priebehu rokov konzumovali aspoň pol čajovej lyžičky olivového oleja denne, mali o 28 % nižšie riziko úmrtia na choroby súvisiace s demenciou.

Výskumníci tiež poznamenali, že mnoho účastníkov, ktorí denne konzumovali olivový olej, ho často používali ako náhradu masla, majonézy a iných rastlinných olejov, pri varení a príprave dresingov. Tento spôsob konzumácie mohol takisto ovplyvniť nižšiu prevalenciu demencie.

Znižuje riziko rakoviny

Štúdia zverejnená v Journal of the American College of Cardiology ukázala, že osoby pravidelne konzumujúce olivový olej majú výrazne nižšie riziko úmrtnosti zo všetkých príčin, pričom kardiovaskulárna úmrtnosť klesla o 21 %.

Vysoký obsah polyfenolov v olivovom oleji, ako sú hydroxytyrozol a oleuropeín, sa spája s nižším rizikom vzniku viacerých typov rakoviny. Tieto zložky pôsobia tak, že podporujú proces apoptózy (programovanú smrť) rakovinových buniek a zároveň zabraňujú ich množeniu.

Olej na kuchynskej doske.
zdroj: Unsplash/@nosoylasonia

 

Polyfenolové zlúčeniny majú výrazné protizápalové účinky. To je obzvlášť dôležité, keďže chronický zápal je hlavným rizikovým faktorom pre viacero druhov rakoviny.

Vďaka svojim protizápalovým vlastnostiam a schopnosti priamo ovplyvňovať rast rakovinových buniek, predstavuje olivový olej s vysokým obsahom polyfenolov cenného spojenca v boji proti rakovine. Pomáha aj pri prevencii metabolických ochorení, kardiovaskulárnych chorôb a mnohých ďalších zdravotných problémov.

Podľa čoho si vybrať

Pri výbere olivového oleja je hlavným faktorom obsah polyfenolov. Vysoko kvalitný olivový olej by mal obsahovať minimálne 250 mg/kg polyfenolov. Vyšší obsah týchto zlúčenín znamená silnejšie zdravotné prínosy a podporu dlhovekosti, na rozdiel od bežných olivových olejov, ktoré túto hranicu ani zďaleka nedosahujú.

Divoký olivový olej je známy mimoriadne vysokým obsahom antioxidantov. Výrobcovia takýchto olejov to často zdôrazňujú na svojich etiketách, zatiaľ čo výrobcovia olejov s nižším obsahom polyfenolov môžu používať vágnejšie marketingové terminológie.

Je preto dôležité, aby si hľadal jasné a presné označenia, ktoré potvrdzujú vysoký obsah polyfenolov. To je totiž zárukou kvality a efektivity produktu.

Zdroje: JAMAnetwork, Medical Express, Zoefull

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá