Tento 100 rokov starý trik na produktivitu ťa prekvapí nielen svojou jednoduchosťou, ale aj funkčnosťou

  • Ak chceš zvýšiť svoju produktivitu, nechaj sa inšpirovať tzv. Ivy Lee metódou, ktorá ti bude pripadať úplne jednoduchá, ale možno práve preto je taká efektívna. Ako vznikla a o čo v nej vlastne ide?
collage_metoda
pexels.com/jamesclear.com
  • Ak chceš zvýšiť svoju produktivitu, nechaj sa inšpirovať tzv. Ivy Lee metódou, ktorá ti bude pripadať úplne jednoduchá, ale možno práve preto je taká efektívna. Ako vznikla a o čo v nej vlastne ide?

Písal sa rok 1918, kedy na zozname najbohatších mužov sveta figuroval Charles M. Schwab, prezident Bethlehem Steel Corporation, toho času najväčšej lodiarenskej spoločnosti a druhého najväčšieho výrobcu ocele v USA. Neustále sa snažil posúvať hranice súťaživosti a konkurencia ho len motivovala k lepším výsledkom. Preto sa jedného dňa roku 1918 rozhodol, v snahe zvýšiť efektivitu práce svojho tímu a nájsť lepší spôsob, ako zvládať zadané úlohy, stretnúť s uznávaným poradcom pre oblasť produktivity a priekopníkom public relations Ivym Lee.

Požiadal ho, aby mu ukázal spôsob, ktorým bude jeho tím zvládať viac úloh. Lee si vyčlenil na každého zamestnanca 15 minút a vyjadril sa, že výsledky sa dostavia do 3 mesiacov.

Čo sa dialo počas týchto 15 minút? Lee vysvetlil každému zamestnancovi svoju jednoduchú metódu na dosiahnutie vyššej produktivity:

#1: Na konci každého dňa si spíš maximálne 6 najdôležitejších úloh, ktoré musíš na druhý deň urobiť.

#2: Urči si priority a usporiadaj tieto úlohy podľa ich skutočnej dôležitosti.

#3: Na druhý deň sa zameraj iba na prvú úlohu. Nepreskakuj na ďalšiu, pokiaľ si nedokončil prvú úlohu.

#4: Ku zvyšku svojho zoznamu pristupuj rovnako. Na konci každého dňa presuň všetky nedokončené úlohy na nový zoznam šiestich úloh vytýčených na nasledujúci deň.

#5: Opakuj tento postup každý pracovný deň.

Hoci táto stratégia znela Schwabovi až príliš jednoducho, rozhodol sa jej dať šancu. A ono to skutočne fungovalo. Po 3 mesiacoch bol s výsledkami svojho tímu natoľko spokojný, že si Leeho znova zavolal a vypísal mu šek na 25 000 dolárov.

Zobraziť celú galériu (4)
zdroj: unsplash.com / Glenn Carstens-Peters

Určite sa teraz pýtaš, ako môže niečo takéto smiešne jednoduché tak efektívne fungovať? Tu je vysvetlenie:

Metóda je dostatočne jednoduchá na to, aby fungovala. Určite sa stretneš s názormi, že podobné metódy sú až príliš základné, a teda neschopné adekvátne reagovať na prípadné komplikácie a núdzové situácie, ktoré môžu v živote nastať. Nenechaj sa však odradiť. Mimoriadne udalosti a neočakávané situácie sa snaž v čo najväčšej možnej miere ignorovať, zaoberaj sa nimi až keď je to skutočne nevyhnutné a pokús sa čo najskôr vrátiť ku svojmu zoznamu úloh.

Núti ťa neodkladať a urobiť aj ťažšie rozhodnutia. Ak máš v hlave príliš veľa nápadov alebo ak si zavalený kopou roboty, najlepšie je, ak svoje nápady obmedzíš a zabudneš na všetko, čo nie je absolútne nevyhnutné. Pod nátlakom sa síce asi úplne dokonale nepracuje, ale dokáže ťa nakopnúť k lepším výkonom. Leeho metóda býva v tomto ohľade často prirovnávaná k pravidlu 25-5 Warrena Buffeta, ktoré vyžaduje, aby si svoju pozornosť zameral len na 5 kritických úloh a ignoroval všetko ostatné. Pokiaľ si niečo nestanovíš ako záväzné, bude ťa všetko naokolo stále rozptyľovať.

Prinúti ťa začať úlohy skutočne riešiť. A to je prvý krok k úspechu. Leeho metóda ťa núti stanoviť si prvú úlohu nasledovného dňa už deň predtým. Začiatok je rovnako dôležitý ako koniec.

Vyžaduje poriadne dokončenie vždy len jednej úlohy. Keďže je moderná spoločnosť presvedčená o tom, že multitasking a zaneprázdnenosť je synonymom lepšieho a úspešnejšieho, často sa môže človek aj pretrhnúť, len aby stihol všetko tak, ako to od neho okolie vyžaduje. Táto predstava je však len jedným veľkým mýtom. Pravdou je, že menej priorít vedie k lepšej práci. Ak si všimneš napríklad vrcholových športovcov, umelcov, vedcov, učiteľov, či generálnych riaditeľov – spája ich jedna dôležitá vlastnosť: sústredenie. Nemôžeš byť skutočne dobrý v jednej úlohe, pokiaľ svoj čas rozdeľuješ medzi ďalších desať. Majstra z teba robí práve sústredenosť a konzistentnosť.

A čo dodať na záver? Vždy sa najskôr zameraj na najdôležitejšiu úlohu daného dňa. To je jediný a najefektívnejší trik na produktivitu, ktorý potrebuješ.

Zdroj: fastcompany.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK