Teória, vďaka ktorej si zostavíš ideálny tím. Stačí vyriešiť 10 pracovných úloh

  • Podľa teórie STRUCTOGRAM dokážeš odhaliť potenciál ľudí do pár minút
  • Vieš si zostaviť ideálny tím
unsplash.com
unsplash.com
  • Podľa teórie STRUCTOGRAM dokážeš odhaliť potenciál ľudí do pár minút
  • Vieš si zostaviť ideálny tím

Farebná typológia ľudskej mysle je výborná pomôcka pri tvorbe pracovného tímu. Ľudí možno rozdeliť do troch kategórií, podľa toho, ktorá časť mozgu u nich prevláda. Malý mozog je v tejto typológii označený zelenou, stredný červenou alebo veľký zase modrou. Podľa toho, ktorý mozog a teda farba u teba prevláda, môžeš odhaliť svoj alebo partnerov charakter. Farba tiež určuje podstatu motivácie aj pracovného potenciálu. Ak si teda chceš postaviť ideálny tím, mal by si v ňom mať zastúpené všetky farby v rovnakom pomere. „Každý má v tíme svoje miesto. Náš „zelený“ mozog je zodpovedný za vytváranie a udržiavanie vzťahov, za fantáziu; náš „červený“ mozog v nás prebúdza dynamiku, emócie a vízie; náš ‚„modrý“ mozog je zodpovedný za pozeranie sa do budúcnosti, detaily a odhadovanie možných rizík,“ vysvetlil biznis kouč a expert na Structogram Marián Biesik.

zdroj: unsplash.com

Každý z nás má samozrejme všetky tri mozgy, ale niektorý z nich (alebo dvojica) prevláda. Ak by bol tím zložený len z jednej “farby” nedosahoval by také výsledky, ako keď je “plnofarebný”. Ak je napríklad v tíme len “modrá” farba, môže chýbať dynamika, schopnosť presadiť sa, získavanie nových kontaktov a zákaziek. Naopak, ak je v tíme len “červená” farba, síce sa rýchlo hýbe dopredu, ale môže chýbať jasná koncepcia, nie je pripravený na možné prekážky a je nútený stále hľadať nové cesty, častokrát bez jasného výsledku.

Marián Biesik tvrdí, že typy sa dajú rozpoznať na základe desiatich jednoduchých pracovných úloh. Ak sa však v tejto technike dostatočne zdokonalíš, dokážeš bez použitia testov alebo iných pomôcok do minúty rozpoznať (tí najlepší za niekoľko sekúnd), ktorá “farba“ pred tebou sedí.

Zloženie tímu závisí aj od sektora

Rozloženie jednotlivých farieb v tíme závisí ale aj od sektora, v ktorom sa zamestnanci pohybujú. Napríklad v IT sa najviac darí modrým, vďaka ich zameraniu na detail, no je prospešné, ak sa tím doplní aj o iné farby. „Je dobré, ak tam je aj „zelený“, ktorý dokáže nadväzovať nové kontakty, udržiavať dobrú atmosféru a samozrejme aj „červený“, ktorý prináša vyššiu dynamiku. Ak sa pozeráme na obchodnú firmu, ideálne je, ak je najviac zastúpená „červenými“ a „zelenými“, pretože tieto dve farby majú vyšší potenciál predaja, aj keď je potrebná aj modrá,“ objasnil expert.

zdroj: unsplash.com

Za touto typológiou stojí metóda zvaná STRUCTOGRAM, ktorú zostavil švajčiarsky antropológ Rolf W.Schrim. Podľa jeho teórie teda zelení vyniknú v sociálnych službách, psychológii, v zdravotníctve či v iných odboroch, kde je potrebná zvýšená miera empatie, komunikatívnosti a schopnosti formovať a udržiavať vzťahy. Červení sú vizionári zapálení pre vec, preto dokážu byť skvelými lídrami, obchodníkmi či marketingovými pracovníkmi. Modrí sú zase detailisti skvelí na účtovníctvo, IT a iné pozície, kde sa vyžaduje precíznosť a presnosť.

Každý by mal robiť to, na čo má najlepšie predpoklady

„Ak by personalisti, ktorí vyberajú na rôzne pozície uchádzačov, poznali ich structogram, predchádzali by častokrát sklamaniam zo strany firmy, lídrov, ale aj samotných pracovníkov. Ideálne je, aby každý robil to, na čo má najlepšie predpoklady a čo ho bude najviac napĺňať. Ak dáte “červenému” robiť účtovníctvo, pripravte sa na množstvo chýb. Ak by mal “zelený” robiť “modré” činnosti, dokáže to, ale bude sa pri tom trápiť a môže mu to trvať násobne dlhšie, ako tomu, kto má na to tie správne ‚bunky‘,“ zdôraznil.

Myslím, že je načase, aby si aj ty spoznal svoj STRUCTOGRAM.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech