Teplota v aute môže v lete stúpnuť až nad 60 °C. Prinášame ti 8 efektívnych spôsobov, ako ju znížiš
- Horúčavy v aute nemusia byť nočnou morou
- Stačí pár jednoduchých krokov a interiér ostane príjemne chladný aj v lete

- Horúčavy v aute nemusia byť nočnou morou
- Stačí pár jednoduchých krokov a interiér ostane príjemne chladný aj v lete
Leto dokáže byť poriadne neúprosné, najmä, keď teploty lámu rekordy a slnko páli bez prestávky. V týchto dňoch sa aj bežná jazda autom môže zmeniť na nepríjemný zážitok. Ako teda počas tropických horúčav zabezpečiť, aby bol interiér vozidla čo najpríjemnejší?
Najväčším vinníkom je takzvaný skleníkový efekt. Slnečné žiarenie preniká cez sklá auta, ohreje vnútorné povrchy, ktoré následne túto energiu vyžarujú späť vo forme dlhovlnného infračerveného žiarenia. To však už cez okná neodíde a teplo sa hromadí. Zahrieva nielen povrchy, ale aj vzduch, ktorý dýchaš – výsledkom je rýchlo sa zvyšujúca teplota, ktorá môže prekročiť aj 60 °C. Informuje portál Motortrend.
Dobrou správou je, že existuje viacero jednoduchých spôsobov, ako interiér auta udržať príjemnejší – a niektoré z nich ťa nebudú stáť ani cent. Tu sú tie najúčinnejšie:
1. Hľadaj tieň
Základným a bezplatným riešením je parkovanie v tieni – pod stromom, vedľa budovy alebo v garáži. Aj keď strom poskytne chlad, môže naopak priniesť nepríjemnosti v podobe vtáčieho trusu či lepkavej miazgy. Ideálne je zaparkovať tak, aby bolo čelné sklo otočené mimo priameho slnka.
2. Slnečné clony a tienidlá
Jednoduchá, ale účinná ochrana pred prehrievaním – slnečná clona na čelné sklo. Odrazí časť žiarenia a zabráni, aby sa palubná doska zmenila na žeravý plech. Najúčinnejšie sú reflexné clony z materiálu ako mylar. Dajú sa použiť aj na bočné a zadné okná. Niektoré modely sa uchytávajú prísavkami, iné sa zavesia na rám okna.
3. Otvorenie okien
Jemné pootvorenie okien môže pomôcť s cirkuláciou vzduchu, no predstavuje aj bezpečnostné riziko. „Aj malé pootvorenie dokáže zmierniť prehrievanie, no zároveň otvára cestu zlodejom,“ upozorňujú odborníci. Ak máš strešné okno, mierne ho pootvor – je to menej nápadné než bočné okná.
4. Tónovanie okien
Aj keď nie je práve lacné, tónovanie okien výrazne pomáha pri znižovaní teplôt vo vozidle. Je však potrebné poznať legislatívne obmedzenia – napríklad nie všade je povolené zatmaviť čelné či predné bočné sklá. V rámci zákona však aj mierne zatmavenie zadných okien dokáže urobiť citeľný rozdiel.
5. Celoplášťové autoplachty
Ak hľadáš komplexnú ochranu, siahni po poťahu na celé auto. Existujú verzie, ktoré chránia najmä sklá a strechu, čo býva cenovo dostupnejšia alternatíva k plnohodnotným plachtám. Lacnejšie riešenia ako deka alebo celtovina síce pomôžu, ale môžu poškodiť lak alebo sa rýchlo opotrebujú pod UV žiarením a vetrom.
6. Servis klimatizácie
Dobre fungujúca klimatizácia je základ. Uisti sa, že je systém naplnený správnym množstvom chladiva a netesní. Väčšina vodičov túto kontrolu nezvládne doma, no pomocou manometra a správneho tlaku podľa typu vozidla sa dá aspoň orientačne preveriť stav. Ak kompresor nespúšťa, príčinou je často nízky tlak – teda únik chladiva.
Niektoré autá obsahujú UV farbivo v chladive, ktoré pri osvetlení špeciálnou lampou odhalí netesnosti. Ak ho tvoje vozidlo nemá, dá sa jednoducho doplniť pri servise.
7. Čistenie kondenzátora klimatizácie
Zanesený kondenzátor obmedzuje účinnosť chladenia. Ide o komponent pripomínajúci malý chladič, ktorý býva umiestnený pred hlavným chladičom. Odstráň lístie, hmyz a iné nečistoty. Skontroluj, či nie sú rebrá ohnuté – tie môžeš narovnať napríklad pomocou sťahovacej pásky. Ak sú poškodené trubky, kondenzátor bude nutné vymeniť.
8. Kontrola chladiaceho systému
Interiér sa neochladí, ak motor nezvláda reguláciu teploty. Skontroluj stav a hladinu chladiacej kvapaliny. V lete sa odporúča zmes s vyšším podielom vody, ale vždy dodrž odporúčania výrobcu. Na presné určenie pomeru sa používa jednoduchý hydrometer – nástroj, ktorý stojí len pár eur.
Rovnako ako pri kondenzátore, aj hlavný chladič potrebuje občasnú údržbu. Vyčisti ho od nečistôt, skontroluj rebrá a v prípade vážnejšieho poškodenia zváž výmenu.
Pozor na „zázračné“ vynálezy
Na internete nájdeš množstvo produktov, ktoré sľubujú ochladenie auta bez fyzikálneho základu. „Ak sa to zmestí do dlane a sľubuje to chlad ako klimatizácia, ide pravdepodobne o podvod,“ varujú odborníci. Zvlášť podozrivé sú produkty z neoverených e-shopov. Radšej investuj do osvedčených riešení.
Pozor na pokuty za zapnutý motor kvôli klíme
Ako sme informovali, klimatizácia v aute je počas letných horúčav neoceniteľná, no treba vedieť, kedy a ako ju používať. V niektorých krajinách je totiž zakázané nechávať bežať motor len preto, aby auto ostalo chladné, keď s ním nikto nejazdí. Napríklad v Nemecku za takýto priestupok hrozí pokuta až 80 eur, v Rakúsku dokonca 150 eur. Podobné zákazy platia aj vo Švajčiarsku, Dánsku či Veľkej Británii, kde úrady považujú zapnutý motor na mieste za zbytočné zaťažovanie životného prostredia hlukom a emisiami.
Na Slovensku síce priamo zákaz klimatizácie pri státí neexistuje, no zákon hovorí, že vodič by nemal svojím správaním obťažovať okolie – napríklad hlukom alebo zbytočne bežiacim motorom. Preto je rozumné vyhnúť sa nechávaniu auta naštartovaného len kvôli chladu, najmä ak sa nachádzaš v obývanej oblasti alebo v zahraničí.
Auto môžeš schladiť aj inak – krátko pred jazdou otvor dvere alebo okná, použi tienidlá či slnečné clony, a klimatizáciu zapni až počas jazdy. Tak si nielen ušetríš problémy, ale zároveň ochrániš aj svoje auto a okolie.
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroje: Archív Startitup, Motor Trend