Terénny Pick-up od Škody je už realitou. Do predaja sa však nikdy nedostane

  • Nepozeráš sa na digitálny návrh, ale na reálne a plne pojazdné vozidlo.
  • Bohužiaľ sa však nikdy nedočká masovej výroby.
  • Ide len o stredoškolský študentský projekt v spolupráci so Škoda Auto.
zdroj: skoda-storyboard.com/media-box
  • Nepozeráš sa na digitálny návrh, ale na reálne a plne pojazdné vozidlo.
  • Bohužiaľ sa však nikdy nedočká masovej výroby.
  • Ide len o stredoškolský študentský projekt v spolupráci so Škoda Auto.

Stredné odborné učilište strojárenské v Mladej Boleslavi je súčasťou Škoda Akadémie, ktorá funguje už niečo vyše 6 rokov s cieľom komplexného vzdelávania žiakov, ktorí po absolvovaní štúdia automaticky získajú ponuku práce priamo v spoločnosti Škoda Auto. Škola nemá o talentovaných žiakov žiadnu núdzu, čoho dôkazom je aj najnovší, v poradí už šiesty študentský projekt. No nie je projekt ako projekt. V tomto prípade ide o vytvorenie plnohodnotného, plne pojazdného vozidla, ktorý dostal tentokrát názov Mountiaq, píše sa v tlačovej správe.

Na jeho tvorbe sa po dobu dlhých 8 mesiacov podieľalo celkovo 35 žiakov, z toho 29 chlapcov a 6 dievčat zo siedmych rôznych študijných odborov. Samozrejme, celý čas ich podporovali učitelia odborného výcviku a taktiež zamestnanci Škoda Auto z oblastí dizajnu, technického vývoja či výroby. Aj vďaka tomu sa študentskému tímu podarilo vytvoriť ozaj podarený model, ktorý sa drží aktuálnych dizajnových prvkov automobilky.

Už na prvý pohľad je zrejmé, že projekt Mountiaq technicky vychádza z modelu Kodiaq. Rovnako tak pri názve sa študenti držali línie aktuálnych novo predstavených modelov s už príznačným písmenom Q na konci. Samotný názov evokuje pocit dobrodružstva a zážitkov vo voľnej prírode, pre ktoré je ako stvorený praktický a úžitkový pick-up, ktorý si ale zároveň drží prvkov moderného životného štýlu.

zdroj: skoda-storyboard.com/media-box

„Aj Škoda Mountiaq, rovnako ako jej predchodcovia, len potvrdzujú vysoké technické a remeselné schopnosti našich žiakov. Ich práca každoročne dokazuje prvotriednu kvalitu odborného vzdelania na našom učilišti,“ uviedol v tlačovej správe Škoda Auto hrdý vedúci Škoda Akadémie, Carsten Brandes.

Niekoľko tisíc hodín a dlhé mesiace intenzívnej práce

Prvé práce na študentskom vozidle začali ešte na jeseň roka 2018 a ako prvé bolo potrebné vybrať základný dizajn. Po tom, čo sa zhodli, sa študenti takmer okamžite pustili do praktickej realizácie, aby bol dodržaný termín dokončenia, a to máj 2019. Prvými krokmi bolo zosilenie karosérie a odstránenie strechy, čo si vyžiadalo vytvoriť novú zadnú stenu kabíny ako aj zadné a bočné okná.  Dominantnou a typickou črtou pick-upov je samozrejme zadná úložná plocha, pod ktorou sa v tomto prípade schováva ďalší, prakticky ukrytý priestor.

Aby jednotlivé diely do seba perfektne zapadali a vytvárali jednoliaty dizajn, študenti rozšírili a skrátili dvere, upravili predný aj zadný nárazník a k prahom dverí pridali „schodíky“, ktoré podporujú masívny vzhľad vozidla. Najväčšou výzvou bolo pre študentov plne funkčné výklopné veko v zadnej úložnej časti.

zdroj: skoda-storyboard.com/media-box

To, že práca na takomto projekte je veľkou skúsenosťou a obrovskou školou do budúcnosti potvrdil svojimi slovami v tlačovej správe aj Petr Zemanec, jeden zo študentov pracujúci na projekte „Vlastnoručná stavba vozidla Škoda Mountiaq bola jedinečnou príležitosťou pre nás všetkých. Mohli sme uplatniť svoje teoretické znalosti v praxi. Ťažili sme taktiež z nových kontaktov, ktoré sa nám podarilo naviazať naprieč všetkými profesijnými skupinami. Na viac ako 2-tisíc hodín, ktoré výroba tohto jedinečného pick-upu zabrala, nikdy nezabudneme.“

Technické špecifikácie & Dizajn

Študentské vozidlo je široké 2 005 milimetrov, vysoké 1 710 milimetrov a len jeden milimeter mu chýba k dĺžke 5 metrov. To, že je vozidlo ozaj robustné je zrejmé na prvý pohľad a inak tomu nie je ani pri jeho hmotnosti, ktorá atakuje úroveň 2 500 kilogramov. V žiadnom prípade sa kvôli svojej váhe terénu nebojí, práve naopak. Oproti modelu Kodiaq Scout má vyššiu svetlú výšku vďaka sedemnásť palcovým pneumatikám s takmer 10 centimetrovým terénnym dezénom. Dostatočný výkon aj v náročnejšom teréne zabezpečí benzínový motor 2,0 TSI s výkonom takmer 200 koní.

Poďme sa spod kapoty pozrieť na dizajn exteriéru, na ktorom prvé pohľady pritiahne pozornosť výkonný navijak upevnený na čelnom ochrannom ráme. Ostré hrany a krivky skvelo zvýrazňuje oranžová farba v odtieni Sunset. Na streche vozidla je umiestnený svetelný pás, ktorý zďaleka nie je jediným osvetleným prvkom vozidla. Osvetlená je totižto zadná úložná plocha, maska chladiča, logo na kapote či priestory pod kapotou. Predné dvere po otvorení vysvietia na zem nápis Škoda.

zdroj: skoda-storyboard.com/media-box

Žiaci svoju kreativitu dokonale reflektujú na tých najmenších detailoch, ktoré ale vedú tento projekt k dokonalosti. Patrí medzi ne svietiace logo Škoda na strešnom čalúnení, zabudovaná chladnička, dve vysielačky či ozdobné prvky na kolesách, ktoré boli vytlačené 3D tlačiarňou. Okrem toho je vozidlo vybavené všetkým, čo by bežne sériovo vyrábané vozidlo malo mať.

Na záver ale musíme poznamenať, že sa automobilka v žiadnom prípade nechystá v blízkej a pravdepodobne ani vo vzdialenej budúcnosti spustiť masovú výrobu tohto modelu. Ide výhradne len o študentský projekt, ktorý slúži ako prepojenie teoretického vzdelávania s praktickým, ktoré ponúkne študentom dôležité osvojenie si teórie v praxi.

zdroje: TS – skoda-storyboard.com

 

 

Najnovšie video